Czy OPEL jest Niemiecki?

Centrala Opla w Rüsselsheim, Niemcy

Centrala Opla w Rüsselsheim, Niemcy. Gdzie fabryki?

 

Fabryka Opel w Niemczech, Zafira C

Rozpoczyna się produkcja nowej Zafiry w niemieckiej fabryce Opla w Rüsselsheim.

Czy OPEL jest marką niemiecką pytamy, bo wierzymy w solidną niemiecką robotę, a chcemy jeździć trwałym samochodem... Jak jest z niemieckością Opla?

 

Krótko: czy Opel jest niemiecki?

Tak. Zarejestrowany w Niemczech (Rüsselsheim, Hesja - 40 km od zach. granicy Bawarii), ma centrum projektowe w Niemczech, część modeli produkuje w Niemczech i został założony (w 1862 r.) w Niemczech. Z drugiej strony: większościowym udziałowcem w spółce Opel jest amerykański koncern General Motors (od 1929 r.), a niektóre swoje modele Opel produkuje poza granicami Niemiec.

Polska Wikipedia pisze o Oplu "niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne"; anglojęzyczna (amerykańska) Wikipedia - "German automobile manufacturer".

Co się składa na niemiecką jakość i ile jej w poszczególnych modelach Opla? Czytaj dalej.

 

Opel jako pojazd Made in Germany

Zaczynamy trochę od tyłu, ale dla wielu osób jest ważne, czy taśma produkcyjna i robotnik są niemieccy. Otóż tak. W Rüsselsheim, Niemcy produkuje się flagową Insignię, a wcześniej Zafirę C i Vectrę C. W Eisenach, Turyngia - ADAMa i Corsę; w Bochum, Nadrenia Północna-Westfalia - Zafirę B.

Wielka Brytania, Polska (Opel Astra Sedan i V - więcej o Gliwicach), Francja, Korea to pozostałe lokalizacje fabryk, przynajmniej w odniesieniu do modeli sprzedawanych w polskich salonach.

Więcej w naszej rozpisce nt. fabryk Opla.

 
Centrum badawcze napędów Opel

Laboratorium napędów Opla w Niemczech. Opel pisze "Global Propulsion Systems Laboratory Rüsselsheim".

Etap konstrukcji - czy w Niemczech?

Etap projektowania wydaje się nawet ważniejszy, bo na jakość pojazdu składa się po pierwsze jakość projektu, czyli czy produkt (samochód) dobrze przemyślany i czy ma potencjał psucia się, czy wręcz przeciwnie - potencjał trwałości (dobrze przebadane podzespoły, dobrze dobrane grubości elementów, materiały, szczególnie w czasach odchudzania konstrukcji). I tu mamy dobre wieści: główne centrum projektowe Opla (zarówno design jak i podzespoły) mieści się w Rüsselsheim w Niemczech i tam się projektuje europejską mainstreamową ofertę, jak Insignia, Astra, Corsa.

 

OPEL rozważa wodór

11.2020

W 2021 r. Opel zamierza rozpocząć testy samochodów na ogniwa paliwowe. Do prób paliwa wodorowego w warunkach drogowych posłuży Opel Zafira. Jak ma się nowe paliwo do trwającej właśnie elektryfikacji gamy modelowej Opla?

Stacja tankowania wodoru

Stacja tankowania wodorem.

Kilka modeli Opla zostało już zelektryfikowanych, a do 2024 r. wszystkie modele w gamie mają mieć odmiany z napędem elektrycznym. Jak się ma nowe paliwo wodorowe do elektryfikacji?

  1. Dzisiejsze samochody elektryczne są ładowane prądem wyprodukowanym poza autem.
  2. Trzeba budować infrastrukturę do ładowania, przesyłu i wygenerować prąd, być może spalając przy tym paliwa kopalne.
  3. Wodór to powrót do "nalewania" paliwa na stacji paliw.
  4. Paliwo wodorowe rodzi wyzwania, m.in. trudne jest jego przechowywanie.

Inżynierowie z Russelsheim mają już doświadczenie w technologii wodorowej. Testowali ją wcześniej - projekty HydroGen3 i HydroGen4 realizowane w ramach koncernu General Motors.

Jak zmienia się rynek i Opel?

 

Wpływy amerykańskie w Oplu

Buick LaCrosse 2016

Buick LaCrosse - full-size car - zbudowany na wydłużonej płycie podłogowej opracowanej w Europie dla Insigni A. Długość Buicka: 500,1 cm, Insigni - 484,2 cm. Rozstaw osi Buicka - 283,7 cm, Insigni - 273,7 cm.

 

Buick Regal - blog GM Authority

Już po ujawnieniu zdjęć Insigni B w Europie; blog GM Authority dopiero symuluje wygląd amerykańskiego Buicka Regal. Który rynek jest więć głównym adresatem projektu Insignia?

Część osób kojarzy Opla z USA i zastanawia się, na ile ma to wpływ na jakość (i przystosowanie do europejskich warunków) samochodów Opla. My zauważamy kilka rzeczy:

  • General Motors, światowy koncern motoryzacyjny jest właścicielem większościowego pakietu akcji w Adam Opel AG (Aktiengesellschaft - spółka akcyjna). Ale... GM ma siedzibę w Detroit, Michigan, USA i własnego CEO. Opel ma siedzibę w Rüsselsheim, Niemcy i też ma własnego - europejskiego - szefa.
  • wspólne platformy - np. nowa Insignia B ma wspólną platformę z amerykańskim Chevroletem Malibu. Czy to dobrze, czy źle? Na pewno taniej dla producentów - rozłożyć koszt płyty podłogowej na większą liczbę rynków; dla klienta może to oznaczać niższą cenę samochodu.
  • Historycznie marki GM i Opel posiłkowały się wzajemnie opracowanymi przez siebie modelami, i tak:
    • van Opel Sintra był pochodną amerykańskiego Pontiaca Trans Sport. Sintra zastąpiona ok. 1999/2000 r. przez skonstruowaną dla Europy Zafirę
    • Opel Mokka choć skonstruowany w Europie przez Opla, wykorzystuje globalną GM-ową platformę GM Gamma II, i ma odpowiedniki w USA, Meksyku, Chinach (obecnie bije rekordy sprzedaży w Polsce)
    • wreszcie jest plejada modeli typowo oplowskich, które były, są sprzedawane w USA: Opel Omega B jako Cadillac Catera, Astra III jako Saturn Astra, Insignią A jako Buick Regal; ale i całkiem różniące się - na bazie opracowanej w Russelsheim dla Opla Insigni A platformy Epsilon II zbudowano większego Buicka LaCrosse.
    • ciekawe, że w oparciu o wycofaną z Europy w 2002 r. Vectrę B aż do 2005 wytwarzano na rynek amerykański Saturna L-Series
  • historycznie Opel był mocny w silnikach benzynowych, a Diesle zaczął sam projektować niedawno. Można tu upatrywać "wpływu Detroit".

 

Wpływy koreańskie w Oplu

Mapa świata wg Koreańczyków

Świat wg Koreańczyków, czyli z Korei wszędzie blisko, Europa na peryferiach.

General Motors kupił w 1999 upadłe koreańskie Daewoo. I umieścił w Korei produkcję kilku "światowych" modeli (takich, które dobrze sprzedają się w USA, Europie, Australii i Rosji).

Koreańczycy, podobnie jak Europejczycy, uważają, że są w centrum świata (p. mapa obok), a nie mają wąskich gardeł, jak Kanał Sueski czy Kanał La Manche, i chyba Amerykanie dostrzegają te zalety: Antara (duży, już historyczny SUV Opla), Mokka (częściowo, bo produkowana jest również w Hiszpanii) i KARL przyjeżdżają z Korei...

 

Wpływy japońskie w Oplu

Diesle Isuzu 1.5 i 1.7 w modelach osobowych Opla do początku lat dwutysięcznych. Terenówka Frontera - pochodna Isuzu Rodeo.

 

Niemieckość Opla na oficjalnych zdjęciach

Do premiery Insigni w 2008 r. na zdjęciach produktowych (używanych w salonie, katalogach dla klientów), samochody Opla miały zamiast tablic rejestracyjnych nazwę modelu, np. "Meriva", fot. niżej. Na zdjęciach dla prasy były prawdziwe tablice rejestracyjne: niemieckie, francuskie, hiszpańskie.

Od premiery Insigni w 2008 r. większość zdjęć, zarówno dla klientów jak i dla prasy, ma już niemieckie blachy. Wyjątkiem są niektóre grafiki na stronach internetowych, gdzie wciąż można trafić nazwę modelu w miejscu rejestracji.

Opel Meriva A, tablica rejestracyjna nazwa modelu

Meriva A face lifting. Foto z końcowego okresu stosowania tablic rejestracyjnych z nazwą modelu.

Niemiecka tablica rejestracyjna - Insignia A

Okres od 2008 r.: Insignia A z niemiecką blachą - foto reklamowe dla klientów. Wcześniej niemieckie tablice zdarzały się tylko na zdjęciach dla mediów.

 

 

Centrum Inżynierskie w Rüsselsheim staje się laboratorium e-mobilności

Stacja ładowania samochodu elektrycznego Opel EV

Centrum Inżynierskie Opla w Rüsselsheim otrzymuje ponad 160 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Firma Opel opracuje inteligentny system ładowania i infrastruktury dla samochodów elektrycznych.

Wspólnie z Uniwersytetem w Kassel oraz specjalizującymi się w infrastrukturze ładowania firmami FLAVIA IT i PLUG’n CHARGE Opel będzie prowadził badania nad idealną konfiguracją sieci elektroenergetycznej pod kątem przyszłych potrzeb.

To kolejny ważny etap w dążeniu firmy Opel do zajęcia czołowej pozycji w elektrycznej mobilności, czyli realizacji celu wyraźnie określonego w planie strategicznym PACE!. Do końca 2020 roku producent z Rüsselsheim będzie miał w swojej ofercie cztery zelektryfikowane modele. Do końca 2024 roku wszystkie modele Opla będą dostępne w odmianie zelektryfikowanej.

11.2018 | Źródło: motohigh.pl

Więcej o samochodach elektrycznych Opla

 

 

Zobacz też:

Europejskie fabryki Opla

Opel a sprawa Polska

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód w 2020 [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Wypełnij formularz, a dostaniesz ofertę na nowy samochód z dobrą ceną! Lub zadzwoń!

Masz pytanie?
Potrzebujesz ofertę?
Prosimy - Wypełnij formularz!
Czekamy niecierpliwie!


Jeśli odpowiesz na poniższe pytania, otrzymasz bardziej precyzyjną odpowiedź lub korzystniejszą ofertę:

Mam już Opla (lub ma ktoś z rodziny, lub ma moja firma)
Prowadzę działalność gospodarczą
Czy należysz do jednej z preferowanych grup (np. lekarz, policjant, wojskowy, taksówkarz, niepełnosprawny - lista)?
Czy chcesz pozostawić używany samochód w rozliczeniu?
Czy chciałbyś odbyć jazdę testową?
Czy planujesz skorzystać z kredytu/leasingu?
 
Cyfra lub słownie. Pole obowiązkowe.

Naciskając przycisk "Wyślij" potwierdzasz zapoznanie się z treścią Informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych.

 

 

 

Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?

02.2021

Linia produkcyjna Opel Insignia po liftingu

"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?

Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:

  • Wszystko z powodu niedoboru półprzewodników na całym świecie. Są one niezbędne m.in. w układach sterowania silnikiem i systemach wspomagania kierownicy.
  • Pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost popytu na podzespoły elektroniczne używane w laptopach, telefonach komórkowych oraz w samochodach.
  • sytuację utrudniają również amerykański sankcje, nałożone na Chiny
  • Brak półprzewodników dotyka cały przemysł samochodowy.
  • Przestój będzie trwał co najmniej kilka dni.

Niedługo.

Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?

Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".

Zobacz



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Dofinansowanie Mój elektryk, Opel Mokka