Trzycylindrowy silnik Opla nowej generacji, '2020.
Silniki 3‑cylindrowe w Oplach produkowanych od połowy 2019 r. wyraźnie już dominują nad 4 cylindrami. Zanim kupisz samochód z napędem 3‑cylindrowym, warto podjechać do nas na jazdę próbną by przekonać się, jak te jednostki sobie radzą. Oraz rzucić okiem na spalanie, osiągi, oraz drogę, jaką pokonały 3‑cylindrowe konstrukcje na przestrzeni ostatnich 15 lat - poniżej.
Na szybko: Oficjalne review 3-cylindrowców by Opel Polska
czyli w nauce jest tyle prawdy, ile matematyki. Na przykładzie Opla Astry V. Silniki 1.4 to czterocylindrowce oferowane dotychczas. W drugiej połowie 2019 r. zastąpił je trzycylindrowiec 1.2.
1.4 100KM |
1.4 125KM |
1.2 130KM |
|
---|---|---|---|
liczba cylindrów | 4 | 4 | 3 |
lata produkcji | -2018 (ta konstrukcja ma już swoje lata) |
-2019 (stosunkowo nowa jednostka) |
2019- (przyszłość) |
turbo | nie | tak | tak |
wtrysk bezpośredni benzyny | nie | tak | tak |
moc maks. (kW/KM przy obr/min.) |
74/100 /6000 | 92/125 /4000‑5600 | 96/130 /5500 |
moment obrotowy (Nm przy obr/min.) |
130/4400 | 230/2000-3500 | 225/2000-3500 |
prędkość maksymalna (km/h) |
185 | 205 | 220 |
przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 12,3 | 9,5 | 9,4 |
spalanie, cykl mieszany (l/100 km) wg WLTP | ok. 6,6 | 6,7-6,0 | 5,5-5,2 |
emisja CO2 (g/km) wg WLTP | b.d. | 153-136 | 126-119 |
norma emisji | Euro 6 | Euro 6d-Temp | Euro 6d |
Pierwsze podejście do współczesnego silnika trzycylindrowego producenci mieli jeszcze w latach 90. Były to jednostki benzynowe bez doładowania i bez wtrysku bezpośredniego. Ich złota era to lata 2000-2010. Tu mają swoje źródła opinie o "kosiarce" i wibracjach, które można usłyszeć na YouTube. W Oplach ta epoka to jednostki 1.0 o mocach 54, 58 lub 60KM w modelach Agila i Corsa. Wtedy chodziło o niską cenę najmniejszych modeli, a normy emisji jeszcze nie grały roli, jak to ma miejsce dziś.
Silnik 3-cylindrowy w roku 2020 to zupełnie inny silnik niż ten z lat 2000-2010. W jednostkach 3-cyl. Opla doszły trzy rzeczy:
Wystarczy rzut oka na tabelę powyżej. Nowej generacji silnik 3-cylindrowy ma osiągi podobne jak dotychczasowe 4-cylindrowce. Za to spalanie i emisja - niższe. Producenci rozwijają trzycylindrowce w odpowiedzi na zaostrzone normy emisji spalin.
Wzrosła też niezawodność. Opel nauczył się produkować trwałe trzy cylindry.
Słowo nt. turbiny i wtrysku bezpośredniego. O ile wiedza nt. turbo jest już dość powszechna - turbina pozwala dynamicznie ruszać na niskich obrotach - to wtrysk bezpośredni wymaga wyjaśnienia.
Przypomnijmy ewolucję na polu układu dolotowego. Zaczynaliśmy od gaźników, potem był wtrysk jednopunktowy, następnie upowszechnił się wtrysk wielopunktowy. Jednak nawet wtrysk wielopunktowy polegał na dostarczaniu beznyny do kolektora dolotowego pod ciśnieniem ledwie ok. 3 bar. Jako tako zmieszany z powietrzem opar benzyny był wciągany (a później wtłaczany przez turbo) do cylindra przez otwarte zawory dolotowe.
Sytuacja radykalnie się zmienia przy wtrysku bezpośrednim benzyny. Tu wtryskiwacz dostarcza paliwo nie do kolektora ssącego lecz bezpośrednio do komory spalania, co już pozwala na stosowanie ubogich mieszanek (niższe spalanie), a ciśnienie wtryskiwanej benzyny wynosi już ok. 350 bar.
Silniki trzycylindrowe napędzają już nie tylko nową Corsę (fot.), ale i Astrę oraz wybrane wersje Crosslanda X i Grandlanda X. Mówimy o fabrycznie nowych Oplach z 2020 roku. W Dixi-Car są jeszcze fabrycznie nowe Astry i Corsy z 2019 roku, od ręki, z silnikami 4‑cyl.
Załóżmy jednak, że optujesz za silnikiem czterocylindrowym, bo jest on lepiej wyważony. Czy trzy cylindry mają w ogóle jakieś przewagi w porównaniu do tradycyjnego układu R4?
Tak. W przypadku Opla palą o ok. 1 litr mniej niż czterocylindrowce.
Szybciej się nagrzewają (jazda miejska zimą).
Są czystsze o ok. 20% (emisja CO2) i lżejsze o 15-20 kg w porównaniu z jednostką 4-cylindrową.
Mają mniej świec, tłoków, wtryskiwaczy - gdy, odpukać, coś będzie do wymiany.
Mają bliższą optimum pojemność cylindra - o tym poniżej.
Warto zwrócić uwagę na pewną dobrze rokującą właściwość oplowskich silników trzycylindrowych - pojemność pojedynczego cylindra. Im większy tłok i cylinder, a co za tym idzie też panewki, stopa korbowodu, tym na większej powierzchni rozkładają się naciski i tarcie. To owocuje trwałością.
Przypomnijmy, jak było w czterocylindrowcach. W latach 2000. powszechne były silniki 1.6, gdzie cylinder miał 400 cm3. Lata 2010-2019 należały już do silników 1.4, gdzie pojemność cylindra spadła do 350 cm3.
Znamienne, że Opel w 2019 ma trzycylindrowe silniki 1.2, gdzie pojemność jednego cylindra to znów 1200 / 3 = 400 cm3. Wiadomo, że optymalna pojemność cylindra w silniku spalinowym to ok. 500 cm3. Jednak producenci od dawna balansują w dolnych strefach, by obniżyć spalanie i emisję. W trzycylindrowych silnikach 1.0 pojemność skokowa pojedynczego cylindra spada nam już do 333 cm3. W silnikach o pojemności 0.8-0.9 l, które mają w ofercie niektórzy inni producenci, pojemność cylindra spada nawet do 266 cm3. Natomiast powtórzmy, że w ofercie na 2020 rok Opel ma silniki trzycylindrowe o pojemnościach 1.2, 1.4 lub 1.5. Warto przeczytać tę opinię nt. oplowskich silników 1.2:
Podstawowa odmiana tego silnika (82 KM i brak doładowania) znalazła zastosowanie w miejskich autach koncernu, z kolei doładowana o mocy 110/130 KM – również w autach kompaktowych i minivanach. Jednostka zebrała dobre opinie w wielu konkursach i uchodzi za jednego z najlepszych silników 3-cylindrowych. Nie drażni nadmiernym klekotem, zaskakująco żwawo rozpędza się nawet w bazowej wersji i zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. Zgłaszane usterki dotyczą turbosprężarek, świec lub błędów elektronicznych.
Źródło: https://www.wyborkierowcow.pl/3-cylindrowe-silniki-opinie-spalanie-i-awaryjnosc/
Silniki wysokoprężne również przechodzą z układu R4 na R3, choć dzieje się to wolniej. Np. w Astrze i Corsie F na początku 2020 roku Diesle są już 3-cylindrowe, ale w Crosslandzie X i Grandlandzie X - jeszcze czterocylindrowe. Diesle wrócą do łask - przypomnijmy, że spadek ich popularności wynika z nagłośnionego przez media obchodzenia testu emisji przez pewną niemiecką markę. Pomimo kryzysu wizerunkowego, w naszej ocenie na dziś Diesle są co najmniej równie dobrym wyborem dla klienta jak benzyny.
Zapraszamy na jazdę próbną modelem z silnikiem 3‑cylindrowym.
W Dixi-Car ciągle mamy pulę fabrycznie nowych samochodów z silnikami czterocylindrowymi do odbioru od ręki. Tu ich lista.
OFERTA DNIA
OFERTA DNIA
OFERTA DNIA
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka Automatu. Mamy to!
02.2023
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka auta z automatyczną skrzynią biegów. Mamy to! SsangYong to producent SUV‑ów i crossoverów z Korei. Każdy z modeli jest dostępny z automatem. Na Wyprzedaży rocznika 2024 upust do 40 000 zł.
I mamy te samochody - są w salonie Dixi-Car od ręki. SsangYong odnotował w Polsce w 2022 roku 400-procentowy wzrost sprzedaży. Co ciekawe, premiera 2023 - nowy Torres - został pokazany w Polsce jako pierwszym kraju w Europie.
Duża marka koreańska w Polsce. Na dodatek specjalizująca się w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów. Zgodnie z preferencjami kupujących nakreślonymi przez Otomoto na podstawie wyszukiwań w tym portalu.
SsangYong to najstarszy producent SUV-ów i crossoverów z Korei, a samochody nowe mają korzystne ceny i 5 lat gwarancji (na Musso i Torresa eVX - 7 Lat Gwarancji). Dodatkowo opcje 4WD, Automatyczna skrzynia, LPG (instalacja dedykowana do samochodu przez importera).
Źródło: Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku. Otomoto.pl