UWAGA:
W Oplach prod. 2017 i późniejsze roczniki Apple CarPlay, Android Auto prawdopodobnie już masz, oczywiście o ile zestaw audio jest odpowiednio wysokiej klasy i ma interfejsy do komunikacji z otoczeniem. Nic więc nie trzeba programować.
Programowanie Android Auto w Astrach V i Insigniach z roku modelowego 2016 jest możliwe. Czytaj update.
Apple CarPlay, Android Auto to "superaplikacje", które "wyciągają" rzeczy z Twojego smartfona na wyświetlacz deski rozdzielczej samochodu i pozwalają nimi sterować z kierowncy, głosowo lub gałkami samochodu. Po co? Dla bezpieczeństwa jazdy i wygody obsługi. Co potrzebne? kompatybilny samochód i smartfon!
Od jesieni 2016 Android Auto jest dostępne bez kompatybilnego radia i samochodu - wystarczy sam kompatybilny smartfon lub tablet. Więcej
Większość modeli Opla, np. Astra, Corsa, Insignia, Zafira, MOKKA X, KARL, ADAM, Crossland, Grandland współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto. Dwa wszakże warunki:
Rok produkcji | VIII 2015 | I 2016 | VIII 2016 |
---|---|---|---|
Rok modelowy | 2016 | 2016.5 | 2017 |
KARL | |||
ADAM | |||
Corsa | |||
Astra V |
W Astrze Android Auto jest obsługiwane od tej daty w radiach R 4.0; w bogatszych zestawach (seria 700, 900) będzie obsługiwane wkrótce. |
||
Zafira | |||
Mokka | |||
Insignia |
W Insigni Android Auto planowany jest do wdrożenia wkrótce, ale nie znamy dokładnego terminu. |
Tu, gdzie mamy logo systemu CarPlay, Android Auto - samochody produkowane od tego momentu mają obsługiwać "superaplikację" samochodową. Przy czym niekoniecznie od razu w każdym modelu zestawu multimedialnego. Stan wiedzy na 1 stycznia 2016 - są to przewidywania. Faktyczna dostępność poczczególnych systemów w Twoim modelu Opla może być inna. Może być np. sytuacja, że w danym modelu samochodu w jednym modelu radia dana "superaplikacja" jest już obsługiwana, a w innym modelu radia - jeszcze nie. Albo, że w danym modelu radia w którymś modelu samochodu jest już integracja, ale w takim samym radiu w innym modelu Opla, jeszcze jej nie ma. Ponadto może się zdarzyć i tak, że mimo działającego interfejsu twój smartfon - twój opel, jakaś konkretna funkcja interfejsu będzie niedostępna.
Przystosowywanie dotyczy przede wszystkim Opli z roku modelowego 2016, później producent już stopniowo wprowadzał programowanie fabryczne, więc w późniejszych samochodach nie ma potrzeby programowania w serwisie.
Niestety nasz serwis nie może stwierdzić, czy każdy Opel z roku modelowego 2017, który ma audio technicznie przygotowane pod Android Auto, miał to zaprogramowane przez producenta. Użytkownik powinien to zweryfikować w swojej instrukcji obsługi, jak i przeklikać swój zestaw audio.
Szef serwisu Dixi-Car mówi: Serwis Dixi-Car proponuje zaprogramowanie systemu multimedialnego pod Android Auto dla tych wszystkich wersji, które mają taka możliwość, są na to przygotowane, posiadają Navi 900 IntelliLink (Nowa Astra i Insignia) i Touch R 700 IntelliLink (Insignia). Są to przede wszystkim samochody z roku modelowego 2016. Wg mojego rozeznania samych Astr V, które mogłyby mieć wgraną taką możliwość jest w Polsce 2057 szt.
Update z 09.01.2019: Praktyka serwisu Dixi-Car pokazuje, że projekcję udaje się zaprogramować w ok. 90% umówionych na tę usługę samochodów, natomiast w ok. 10%, pomimo występującej w multimediach samochodu ikonki projekcja, systemu nie udało się aktywować.
Jeśli nie uda nam się aktywować Android Auto w Twoim samochodzie, poprosimy cię o pokrycie jedynie ceny podłączenia Tech‑a/MDI, sprawdź tę cenę tu.
Update z 04.04.2017: Zaprogramowanie Android Auto jest możliwe w samochodach, w których programowania nie wykonał producent. Są to przede wszystkim pojazdy z roku modelowego 2016 (Astry V i Insignie A) i prawdopodobnie też niektóre późniejsze Ople (rok modelowy 2017+). Kosztuje to w Dixi-Car Raszyn 999 zł. Pomimo, że na Google Play nadal nie ma aplikacji Android Auto na smartfony dla rynku polskiego, to Opel Polska już udostępnił przygotowanie systemu multimedialnego pod Android Auto w w/w Oplach w Polsce*. Zapraszamy - umów się!
* dla większości wersji. Wciąż mogą trafić się pojedyncze samochody, gdzie aplikacja Android Auto nie będzie dostępna, i wtedy programowania nie wykonamy.
Update z 19.12.2016: Opel Polska wstrzymał programowanie Android Auto (w serwisach w Polsce) w Astrach V i Insigniach z roku modelowego 2016 (czyli wyprodukowanych do połowy 2016 roku kalendarzowego, w których Android Auto nie był zaprogramowany fabrycznie). W mailu od importera czytamy: ... niniejszym informuję, że tymczasowo została wstrzymana możliwość programowania aplikacji Android Auto w radiach RF700 oraz RF900 IntelliLink w modelu Insignia oraz Astra-K. Decyzję podjęto po stwierdzeniu odstępstw jakościowych w systemie audio i jego pracy po wykonaniu programowania w połączeniu z Android Auto. Programowanie jest wstrzymane do odwołania. Zaznaczę jeszcze, co jest istotne i nie podlega reklamacji pracy systemu w samochodach marki Opel, że firma Google nie udostępniła programu Android Auto na terenie Polski. Wiele aplikacji jest nielegalnych i powoduje dodatkowe problemy. O przywróceniu możliwości programowania Android Auto w ww. modelach poinformuję w odrębnym mailu.
Szef serwisu Dixi-Car Raszyn: Przygotowałem Astrę V pod Androida Auto. Mój smartfon posiada Androida 6.0. Cała operacja dotycząca przystosowania samochodu trwała ok. 3 godzin. Odnośnie użytkowania nie mam zastrzeżeń.
Pierwszy raz instalowałem na Androida 5.0. Działało nieźle, jednak kilka razy miałem zawieszenie systemu w smartfonie w momencie podpięcia przewodu USB (był czarny ekran, smartfon nie reagował) po odpięciu następował samoczynny restart. Po ponownej instalacji Androida Auto, działało dobrze. Huawei ma funkcję optymalizacji systemu, zauważyłem, że po takiej optymalizacji następowały problemy i konieczna była ponowna instalacja. Teraz, po aktualizacji Androida do wersji 6.0 nie zauważyłem żadnych problemów. Co ciekawe, w tle można używać aplikacji nie współpracujących z Android Auto, np. Yanosika, czy TIDAL, co prawda bez możliwości sterowania nimi z poziomu ekranu multimedialnego. Za to gra muzyka z TIDALa, czy pojawiają się komunikaty z Yanosika. Pojawiające się komunikaty z Android Auto mają pierwszeństwo i wyciszają TIDAL, czy Yanosika. Korzystałem już ze wszystkich funkcjonalności: nawigacja, telefon, muzyka (Spotify).
Na telefonie szefa naszego serwisu z android 6.0 marshmallow działa, na poprzedniej edycji 5.0 lollipop także działało, na telefonie jednego z naszych handlowców z lollipop 5.0 wiesza się. Trzeba sprawdzić na danym telefonie… Wystarczy przeszukać Google, aby dowiedzieć się, że przyczyną może być za mała pamięć lub starszy video encoder:
Some phones with Android Lollipop (5.0) and higher may be incompatible with Android Auto. If you see an "Incompatible phone" notification when opening the Android Auto app, your phone may not have enough memory or a video encoder that supports Android Auto.
iPhone Apple z iOS - połączony aplikacją CarPlay z deską rozdzielczą Astry V (z bogatszą, niż na winiecie artykułu, wersją IntelliLink - Navi 900).
CarPlay potrafią obsłużyć iPhony 5, 5c, 5s, 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus i późniejsze. System operacyjny iOS 8 lub nowszy.
Dowolny smartfon w Androidem 5.0 "Lollipop" lub późniejszym.
Użytkowiczka przesłała zdjęcie z Insigni B wyprodukowanej w 2018 roku, rok modelowy 2019, z zestawem Multimedia Navi, ekran dotykowy 8-calowy (kod tego zestawu to IOU); podobne multimedia występują w innych modelach Opla.
Użytkowniczka pyta: Czasem ekran pokazuje "brak podłączonego telefonu", ale telefon jest podłączony; jak ktoś dzwoni to odbieram z zestawu samochodowego, ale nie mogę wybrać połączenia. W ostatnim miesiącu ze trzy razy tak mi się zrobiło. Wczoraj po ok. 5 minutach włączył się prawidłowy wygląd.
W takiej sytuacji sugerujemy w pierwszej kolejności reset telefonu ON/OFF iwykasowanie urządzeń w Bluetooth. Również: w multimediach auta usunąć urządzenie i sparować od początku – do obserwacji.
Drugim krokiem będzie sprawdzenie nowszej wersji software'u poprzez MDI2 już na serwisie.
Apple CarPlay |
Google Android Auto |
|
---|---|---|
Urządzenia | iPhone 5x lub nowszy z systeme iOS 8 lub nowszym | Smartfony z systemem Android Lollipop 5.0 lub nowszym |
Aplikacje |
Aplikacje i funkcjonalności mogą się różnić w zależności od kraju. |
Aplikacje i funkcjonalności mogą się różnić w zależności od kraju. |
Premiera od której generacji systemu multimedialnego dostępny? |
|
|
Więcej info | www.apple.com/ios/carplay/ | www.android.com/auto/ |
Tajemniczy termin BYOM - w powyższej tabeli - cóż to takiego? Bring Your Own Media (ang. przynieś swoją własną muzykę, obraz, film) lub Bring Your Own Meat (ang. przynieś swoje własne mięso (na imprezę)) - zwrot rodem z urban dictionary. W wewnętrznym języku koncernu Opel oznacza to system multimedialny IntelliLink (nazwa handlowa). A BYOM2? To druga generacja IntelliLink. Z kolei NGI to Next Generation Infotainment (ang. system rozrywki następnej generacji) - w praktyce u Opla - lepsze radio IntelliLink.
Android Auto, Apple CarPlay wymagają połączenia smartfona z samochodem kabelkiem przez USB. "Standardowe" bezprzewodowe połączenie Bluetooth nie wystarczy do zadziałania Android Auto czy CarPlay, ale wystarczy do zadziałania np. zestawu głośnomówiącego. Po podłączeniu smartfona przez USB, zniknie nam ikona "standardowej" integracji, a pojawi się ikona CarPlay lub Android Auto .
Ciekawe, że w Apple CarPlay po podłączeniu iPhone'a przez USB wciąż można bezpośrednio używać telefonu (przy pomocy jego ekranu dotykowego). W Android Auto po podłączeniu smartfona przez USB do samochodu, interfejs samego urządzenia przenośnego zostanie zdezaktywowany "dla dobra kierowcy" (będzie można go tylko używać przy pomocy gałek, ekranu samochodu).
Rozmawiając z naszym sprzedawcą możesz usłyszeć termin "projekcja telefonu" w kontekście Opla, którego kupujesz. Czym jest owa projekcja? Projekcja telefonu (smartfonu) to "wyciągnięcie" jego funkcji na ekran samochodu, albo do interfejsu rozpoznawania mowy przez samochód. Innymi słowy projekcja to obsłużenie Twojego smartfonu przez androidowy lub applowy interfejs samochodu.
Używamy też terminu "projekcja nawigacji", co oznacza wyciągnięcie smartfonowej nawigacji na interfejsy ekranowo-gałkowo-głosowe samochodu.
Android Auto, Apple CarPlay w początkowym okresie mogą nie mieć interfejsu w j. polskim. Mowa tu o interfejsie androidowym, applowym, bo sam interfejs radia fabrycznego oczywiście był i jest w j. polskim w samochodach nowych sprzedawanych w oficjalnej sieci Opla w Polsce.
Na ile powyższe jest istotne?
Natomiast docelowo Android Auto i Apple CarPlay będą po polsku w autach Opel, nie wiemy tylko kiedy.
Są to dwa oddzielne interfejsy - można ich używać równocześnie, przełączać się między nimi. Np. można słuchać wskazówek nawigacji CarPlay oraz zmieniać ustawienia IntelliLink.
Instrukcja obsługi CarPlay w Oplach: strona 1, strona 2, strona 3.
Instrukcja obsługi Android Auto w Oplach: strona 1, strona 2, strona 3.
Android Auto można już mieć w samochodzie bez specjalnego radia. Wystarczy kompatybilny smartfon i uchwyt do deski, szyby.
Opcja 1: Androidowy smartfon lub tablet (który jest kompatybilny) + uchwyt mocowany do deski/szyby. Instalujemy na smartfonie aplikację Android Auto 2.0 i na czas jazdy korzystamy na ekranie smartfonu z dużych przycisków i interfejsu Android Auto. Wyświetlacz radioodtwarzacza samochodu nam niepotrzebny. Wybrane funkcje z Android Auto 2.0:
Czy Android Auto na smartfonie a bez projekcji na samochodowe radio to dobre rozwiązanie? Tańsze (niż radio obsługujące Android Auto), a jego minusy to:
Opcja 2: Radio Sony, Pioneer w Oplu a CarPlay / Android Auto. Tak, jest możliwość dokupienia do nawet stareńkiego Opla radia firmy trzeciej obsługującego aplikację CarPlay lub Android Auto. Choć Opel może być nawet Astrą I z lat 90., to samo radio będzie musiało być nowszej proweniencji. Tracimy wtedy jednak integrację z przyciskami w kierownicy, czy gałkami samochodu na konsoli środkowej.
Powiecie, że Opel obiecywał "integrację smartfonu z samochodem" już w ADAMie, w którym w 2013 roku miał premierę system IntelliLink. A jeszcze wcześniej taka obietnica towarzyszyła wprowadzeniu systemu MyLink na pokłady Chevroletów (marka General Motors, wycofała się z Polski). Skąd więc "integracyjno-smartfonowy" szum w roku 2016? Po pierwsze integracja przez CarPlay/Android Auto jest lepsza niż "standardowa" integracja przez Bluetooth, która wciąż zostaje, ba, jest nadal jedyną integracją przy uboższym radioodbiorniku. Po drugie, w początkowym okresie rozwoju technologii ścierają się ze sobą różne standardy. W temacie integracji smartfonu z samochodem wygrał CarPlay w applowym iOS i Android Auto. Pozostałe standardy, podobnie jak kiedyś dyskietka 3-calowa, czy karta pamięci "Smart Media", przegrały. CarPlay i Android Auto znajdują się lub znajdą w ofercie większości producentów samochodów, Opel nie jest tu kreatorem technologii, a tylko dostosowuje swoje samochody do mainstream'u.
... lub z uboższym systemem audio (nie IntelliLink)
Chociaż Twój samochód może nie obsługiwać interfejsu Android Auto / Apple CarPlay, A Twój smartfon może być starszej generacji urządzeniem, pewnym stopniem integracji smartfon-samochód wciąż możesz się cieszyć. Jakim? Sprawdź tu:
CarPlay - aplikacja, interfejs firmy Apple pozwalający łączyć iPhone'a z systemem audio samochodu. CarPlay jest wykorzystywany przez wielu producentów aut - od Audi, przez Opla, do Volvo.
Android Auto - aplikacja, interfejs firmy Google pozwalający łączyć smartfony działające w oparciu o system operacyjny Android z systemem audio samochodu. Android Auto jest wykorzystywany przez wielu producentów samochodowych - od Alfy Romeo, przez Opla, do Volkswagena.
IntelliLink - linia systemów audio koncernu General Motors, pozwalających na komunikację ze smartfonem. Nazwa wewnętrzna: BYOM (system R 4.0) lub NGI (systemy R700 / Navi 900).
Android - system operacyjny firmy Google dla urządzeń mobilnych.
iOS - system operacyjny firmy Apple dla urządzeń mobilnych.
Dzieje się
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.
Warszawa
Radom