Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Android Auto, Apple CarPlay w autach OPEL

 

 

 

UWAGA:

W Oplach prod. 2017 i późniejsze roczniki Apple CarPlay, Android Auto prawdopodobnie już masz, oczywiście o ile zestaw audio jest odpowiednio wysokiej klasy i ma interfejsy do komunikacji z otoczeniem. Nic więc nie trzeba programować.

Programowanie Android Auto w Astrach V i Insigniach z roku modelowego 2016 jest możliwe. Czytaj update.

 

Smartfon CarPlay Opel IntelliLink R 4.0

Smartfon Apple - połączony aplikacją CarPlay z Astrą V z systemem multimedialnym IntelliLink R 4.0.

Apple CarPlay, Android Auto to "superaplikacje", które "wyciągają" rzeczy z Twojego smartfona na wyświetlacz deski rozdzielczej samochodu i pozwalają nimi sterować z kierowncy, głosowo lub gałkami samochodu. Po co? Dla bezpieczeństwa jazdy i wygody obsługi. Co potrzebne? kompatybilny samochód i smartfon!

Od jesieni 2016 Android Auto jest dostępne bez kompatybilnego radia i samochodu - wystarczy sam kompatybilny smartfon lub tablet. Więcej

 

Który Opel jest "kompatybilny"?

Większość modeli Opla, np. Astra, Corsa, Insignia, Zafira, MOKKA X, KARL, ADAM, Crossland, Grandland współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto. Dwa wszakże warunki:

  1. Samochód musi być wyposażony w system multimedialny serii IntelliLink: podstawowy R4.0 lub "bogatszy" R700/Navi 900
  2. i musi być wyprodukowany odpowiednio późno. Kiedy? Patrz tabela:

 

Rok produkcji VIII 2015 I 2016 VIII 2016
Rok modelowy 2016 2016.5 2017
KARL   Logo Apple CarPlay Logo Android Auto  
ADAM   Logo Apple CarPlay Logo Android Auto  
Corsa   Logo Apple CarPlay Logo Android Auto  
Astra V

Logo Apple CarPlay Logo Android Auto

W Astrze Android Auto jest obsługiwane od tej daty w radiach R 4.0; w bogatszych zestawach (seria 700, 900) będzie obsługiwane wkrótce.

   
Zafira     Logo Apple CarPlay Logo Android Auto
Mokka     Logo Apple CarPlay Logo Android Auto
Insignia Logo Apple CarPlay  

W Insigni Android Auto planowany jest do wdrożenia wkrótce, ale nie znamy dokładnego terminu.

Tu, gdzie mamy logo systemu CarPlay, Android Auto - samochody produkowane od tego momentu mają obsługiwać "superaplikację" samochodową. Przy czym niekoniecznie od razu w każdym modelu zestawu multimedialnego. Stan wiedzy na 1 stycznia 2016 - są to przewidywania. Faktyczna dostępność poczczególnych systemów w Twoim modelu Opla może być inna. Może być np. sytuacja, że w danym modelu samochodu w jednym modelu radia dana "superaplikacja" jest już obsługiwana, a w innym modelu radia - jeszcze nie. Albo, że w danym modelu radia w którymś modelu samochodu jest już integracja, ale w takim samym radiu w innym modelu Opla, jeszcze jej nie ma. Ponadto może się zdarzyć i tak, że mimo działającego interfejsu twój smartfon - twój opel, jakaś konkretna funkcja interfejsu będzie niedostępna.

 

 

Android Auto w demonstracyjnej Astrze V 1.4 150KM w naszym salonie w Raszynie k. Warszawy:

Radio z Android Auto, Opel Astra
Nawigacja z mapą Google, Raszyn
Historia rozmów, wyświetlacz Android Auto
Niedawno odwiedzane miejsca, Android Auto
Nawigacja Android Auto
Telefon przez Android Auto
Muzyka Google Play przez Android Auto
Odtwarzacz Google Play, Goldberg Variations, Dmitry Sitkovetsky, Gerard Causse, Misha Maisky
Pinezka dom, Google maps

 

 

„Przystosowanie” Opla pod Androida? Co trzeba wiedzieć?

Przystosowywanie dotyczy przede wszystkim Opli z roku modelowego 2016, później producent już stopniowo wprowadzał programowanie fabryczne, więc w późniejszych samochodach nie ma potrzeby programowania w serwisie.

Niestety nasz serwis nie może stwierdzić, czy każdy Opel z roku modelowego 2017, który ma audio technicznie przygotowane pod Android Auto, miał to zaprogramowane przez producenta. Użytkownik powinien to zweryfikować w swojej instrukcji obsługi, jak i przeklikać swój zestaw audio.

Szef serwisu Dixi-Car mówi: Serwis Dixi-Car proponuje zaprogramowanie systemu multimedialnego pod Android Auto dla tych wszystkich wersji, które mają taka możliwość, są na to przygotowane, posiadają Navi 900 IntelliLink (Nowa Astra i Insignia) i Touch R 700 IntelliLink (Insignia). Są to przede wszystkim samochody z roku modelowego 2016. Wg mojego rozeznania samych Astr V, które mogłyby mieć wgraną taką możliwość jest w Polsce 2057 szt.

 

Update z 09.01.2019: Praktyka serwisu Dixi-Car pokazuje, że projekcję udaje się zaprogramować w ok. 90% umówionych na tę usługę samochodów, natomiast w ok. 10%, pomimo występującej w multimediach samochodu ikonki projekcja, systemu nie udało się aktywować.

Jeśli nie uda nam się aktywować Android Auto w Twoim samochodzie, poprosimy cię o pokrycie jedynie ceny podłączenia Tech‑a/MDI, sprawdź tę cenę tu.

Update z 04.04.2017: Zaprogramowanie Android Auto jest możliwe w samochodach, w których programowania nie wykonał producent. Są to przede wszystkim pojazdy z roku modelowego 2016 (Astry V i Insignie A) i prawdopodobnie też niektóre późniejsze Ople (rok modelowy 2017+). Kosztuje to w Dixi-Car Raszyn 999 zł. Pomimo, że na Google Play nadal nie ma aplikacji Android Auto na smartfony dla rynku polskiego, to Opel Polska już udostępnił przygotowanie systemu multimedialnego pod Android Auto w w/w Oplach w Polsce*. Zapraszamy - umów się!

* dla większości wersji. Wciąż mogą trafić się pojedyncze samochody, gdzie aplikacja Android Auto nie będzie dostępna, i wtedy programowania nie wykonamy.

Update z 19.12.2016: Opel Polska wstrzymał programowanie Android Auto (w serwisach w Polsce) w Astrach V i Insigniach z roku modelowego 2016 (czyli wyprodukowanych do połowy 2016 roku kalendarzowego, w których Android Auto nie był zaprogramowany fabrycznie). W mailu od importera czytamy: ... niniejszym informuję, że tymczasowo została wstrzymana możliwość programowania aplikacji Android Auto w radiach RF700 oraz RF900 IntelliLink w modelu Insignia oraz Astra-K. Decyzję podjęto po stwierdzeniu odstępstw jakościowych w systemie audio i jego pracy po wykonaniu programowania w połączeniu z Android Auto. Programowanie jest wstrzymane do odwołania. Zaznaczę jeszcze, co jest istotne i nie podlega reklamacji pracy systemu w samochodach marki Opel, że firma Google nie udostępniła programu Android Auto na terenie Polski. Wiele aplikacji jest nielegalnych i powoduje dodatkowe problemy. O przywróceniu możliwości programowania Android Auto w ww. modelach poinformuję w odrębnym mailu.

 

Zainstalowaliśmy i... wrażenia

Szef serwisu Dixi-Car Raszyn: Przygotowałem Astrę V pod Androida Auto. Mój smartfon posiada Androida 6.0. Cała operacja dotycząca przystosowania samochodu trwała ok. 3 godzin. Odnośnie użytkowania nie mam zastrzeżeń.

Pierwszy raz instalowałem na Androida 5.0. Działało nieźle, jednak kilka razy miałem zawieszenie systemu w smartfonie w momencie podpięcia przewodu USB (był czarny ekran, smartfon nie reagował) po odpięciu następował samoczynny restart. Po ponownej instalacji Androida Auto, działało dobrze. Huawei ma funkcję optymalizacji systemu, zauważyłem, że po takiej optymalizacji następowały problemy i konieczna była ponowna instalacja. Teraz, po aktualizacji Androida do wersji 6.0 nie zauważyłem żadnych problemów. Co ciekawe, w tle można używać aplikacji nie współpracujących z Android Auto, np. Yanosika, czy TIDAL, co prawda bez możliwości sterowania nimi z poziomu ekranu multimedialnego. Za to gra muzyka z TIDALa, czy pojawiają się komunikaty z Yanosika. Pojawiające się komunikaty z Android Auto mają pierwszeństwo i wyciszają TIDAL, czy Yanosika. Korzystałem już ze wszystkich funkcjonalności: nawigacja, telefon, muzyka (Spotify).

 

Czy działa na każdym telefonie z Android Auto > 5.0?

Na telefonie szefa naszego serwisu z android 6.0 marshmallow działa, na poprzedniej edycji 5.0 lollipop także działało, na telefonie jednego z naszych handlowców z lollipop 5.0 wiesza się. Trzeba sprawdzić na danym telefonie… Wystarczy przeszukać Google, aby dowiedzieć się, że przyczyną może być za mała pamięć lub starszy video encoder:

Some phones with Android Lollipop (5.0) and higher may be incompatible with Android Auto.  If you see an "Incompatible phone" notification when opening the Android Auto app, your phone may not have enough memory or a video encoder that supports Android Auto.

 

 

Który telefon jest "kompatybilny"?

Wyświetlacz konsoli środkowej, monitor

iPhone Apple z iOS - połączony aplikacją CarPlay z deską rozdzielczą Astry V (z bogatszą, niż na winiecie artykułu, wersją IntelliLink - Navi 900).

CarPlay - z jakim iPhonem zadziała?

CarPlay potrafią obsłużyć iPhony 5, 5c, 5s, 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus i późniejsze. System operacyjny iOS 8 lub nowszy.

Wyświetlacz konsoli środkowej, monitor

Smartfon z Androidem i aplikacją Android Auto.

Android Auto - z jakim smartfonem zadziała?

Dowolny smartfon w Androidem 5.0 "Lollipop" lub późniejszym.

 

 

Czasem ekran pokazuje "brak podłączonego telefonu", ale telefon jest podłączony

Multimedia Bluetooth Opel, brak podłączonego telefonu

Użytkowiczka przesłała zdjęcie z Insigni B wyprodukowanej w 2018 roku, rok modelowy 2019, z zestawem Multimedia Navi, ekran dotykowy 8-calowy (kod tego zestawu to IOU); podobne multimedia występują w innych modelach Opla.

Użytkowniczka pyta: Czasem ekran pokazuje "brak podłączonego telefonu", ale telefon jest podłączony; jak ktoś dzwoni to odbieram z zestawu samochodowego, ale nie mogę wybrać połączenia. W ostatnim miesiącu ze trzy razy tak mi się zrobiło. Wczoraj po ok. 5 minutach włączył się prawidłowy wygląd.

W takiej sytuacji sugerujemy w pierwszej kolejności reset telefonu ON/OFF iwykasowanie urządzeń w Bluetooth. Również: w multimediach auta usunąć urządzenie i sparować od początku – do obserwacji.

Drugim krokiem będzie sprawdzenie nowszej wersji software'u poprzez MDI2 już na serwisie.

 

 

Integracja smartfonów z IntelliLink

  Apple CarPlay

Logo Apple CarPlay
Google Android Auto

Logo Android Auto
Urządzenia iPhone 5x lub nowszy z systeme iOS 8 lub nowszym Smartfony z systemem Android Lollipop 5.0 lub nowszym
Aplikacje
  • Mapy, telefon, wiadomości, muzyka
  • Różne aplikacje zewnętrzne

Aplikacje i funkcjonalności mogą się różnić w zależności od kraju.

  • Mapy, telefon, wiadomości, muzyka
  • Różne aplikacje zewnętrzne, ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji do muzyki i komunikacji

Aplikacje i funkcjonalności mogą się różnić w zależności od kraju.

Premiera

od której generacji systemu multimedialnego dostępny?

  • BYOM2 (IoA, IoB) R 4.0 IntelliLink - rok modelowy 2016
  • NGI 2.5 (Io5, Io6) Touch R700, Navi 900 IntelliLink - rok modelowy 2016
  • BYOM2 (IoA, IoB) - rok modelowy 2016
  • NGI 2.5 (Io5, Io6) rok modelowy 2016 (luty 2016)
Więcej info www.apple.com/ios/carplay/ www.android.com/auto/

Wersja graficzna tabeli

 

 

BYOM, NGI - co znaczy?

Tajemniczy termin BYOM - w powyższej tabeli - cóż to takiego? Bring Your Own Media (ang. przynieś swoją własną muzykę, obraz, film) lub Bring Your Own Meat (ang. przynieś swoje własne mięso (na imprezę)) - zwrot rodem z urban dictionary. W wewnętrznym języku koncernu Opel oznacza to system multimedialny IntelliLink (nazwa handlowa). A BYOM2? To druga generacja IntelliLink. Z kolei NGI to Next Generation Infotainment (ang. system rozrywki następnej generacji) - w praktyce u Opla - lepsze radio IntelliLink.

 

 

Złącze USB a Bluetooth

Android Auto, Apple CarPlay wymagają połączenia smartfona z samochodem kabelkiem przez USB. "Standardowe" bezprzewodowe połączenie Bluetooth nie wystarczy do zadziałania Android Auto czy CarPlay, ale wystarczy do zadziałania np. zestawu głośnomówiącego. Po podłączeniu smartfona przez USB, zniknie nam ikona "standardowej" integracji, a pojawi się ikona CarPlay ikona Apple CarPlay lub Android Auto ikona Android Auto.

Ciekawe, że w Apple CarPlay po podłączeniu iPhone'a przez USB wciąż można bezpośrednio używać telefonu (przy pomocy jego ekranu dotykowego). W Android Auto po podłączeniu smartfona przez USB do samochodu, interfejs samego urządzenia przenośnego zostanie zdezaktywowany "dla dobra kierowcy" (będzie można go tylko używać przy pomocy gałek, ekranu samochodu).

 

 

Projekcja telefonu - co to znaczy?

Rozmawiając z naszym sprzedawcą możesz usłyszeć termin "projekcja telefonu" w kontekście Opla, którego kupujesz. Czym jest owa projekcja? Projekcja telefonu (smartfonu) to "wyciągnięcie" jego funkcji na ekran samochodu, albo do interfejsu rozpoznawania mowy przez samochód. Innymi słowy projekcja to obsłużenie Twojego smartfonu przez androidowy lub applowy interfejs samochodu.

Używamy też terminu "projekcja nawigacji", co oznacza wyciągnięcie smartfonowej nawigacji na interfejsy ekranowo-gałkowo-głosowe samochodu.

 

 

Czy interfejs w języku polskim?

Android Auto, Apple CarPlay w początkowym okresie mogą nie mieć interfejsu w j. polskim. Mowa tu o interfejsie androidowym, applowym, bo sam interfejs radia fabrycznego oczywiście był i jest w j. polskim w samochodach nowych sprzedawanych w oficjalnej sieci Opla w Polsce.

Na ile powyższe jest istotne?

  • sterowanie głosowe funkcjami przychodzącymi ze smartfonu, będziesz robił po angielsku np. "Go to McDonald's" - sprawa jest prosta
  • jeszcze mniej bolesne mogą być ikonki na wyświetlaczu samochodu w j. angielskim, wszak niejeden/-na z nas celowo ustawia sobie Windows'y na komputerze na j. angielski...
  • jeżeli nie znasz angielskiego, to może znasz niemiecki, albo będzie to bodziec, żeby się nauczyć kilku słów, poćwiczyć wymowę i może od tego zacznie się twoja wielka lingwistyczna przygoda?

Natomiast docelowo Android Auto i Apple CarPlay będą po polsku w autach Opel, nie wiemy tylko kiedy.

 

 

Interfejs graficzny IntelliLink a interfejs Android Auto / CarPlay na wyświetlaczu samochodu

Są to dwa oddzielne interfejsy - można ich używać równocześnie, przełączać się między nimi. Np. można słuchać wskazówek nawigacji CarPlay oraz zmieniać ustawienia IntelliLink.

 

 

Instrukcje obsługi

Instrukcja obsługi CarPlay w Oplach: strona 1, strona 2, strona 3.

Instrukcja obsługi Android Auto w Oplach: strona 1, strona 2, strona 3.

 

Android Auto na smartfonie

Android Auto można już mieć w samochodzie bez specjalnego radia. Wystarczy kompatybilny smartfon i uchwyt do deski, szyby.

 

Mam Opla bez systemu multimedialnego

Opcja 1: Androidowy smartfon lub tablet (który jest kompatybilny) + uchwyt mocowany do deski/szyby. Instalujemy na smartfonie aplikację Android Auto 2.0 i na czas jazdy korzystamy na ekranie smartfonu z dużych przycisków i interfejsu Android Auto. Wyświetlacz radioodtwarzacza samochodu nam niepotrzebny. Wybrane funkcje z Android Auto 2.0:

  • wieksze przyciski, tekst
  • zakładki z nawigacją (Google Maps, w przyszłości Waze), odtwarzaczem muzyki, nieodebranymi połączeniami, przychodzącymi sms-ami
  • syntezator mowy (odczytuje sms-y)
  • jednotapnięciowe wysłanie odpowiedzi "Prowadzę samochód"
  • wybrane opcje w Android Auto:
    • samoczynne włączanie Android Auto w smartfonie po zasiąściu w samochodzie (po wykryciu zestawu głośnomówiącego Bluetooth)
    • ekran zawsze włączony
    • blokowanie powiadomień innych niż z telefonu, sms-ów (rzadziej nas smartfon rozprasza)

 

Czy Android Auto na smartfonie a bez projekcji na samochodowe radio to dobre rozwiązanie? Tańsze (niż radio obsługujące Android Auto), a jego minusy to:

  • drenuje baterię smartfonu, w trybie z na stałe włączonym ekranem
  • uchwyty do deski, szyby bywają niestabilne
  • ekran smartfonu bywa mniejszy niż ekran radia
  • rozwiązanie niedostępne w iPad'ach Apple'a (jesień 2016)

 

Opcja 2: Radio Sony, Pioneer w Oplu a CarPlay / Android Auto. Tak, jest możliwość dokupienia do nawet stareńkiego Opla radia firmy trzeciej obsługującego aplikację CarPlay lub Android Auto. Choć Opel może być nawet Astrą I z lat 90., to samo radio będzie musiało być nowszej proweniencji. Tracimy wtedy jednak integrację z przyciskami w kierownicy, czy gałkami samochodu na konsoli środkowej.

 

 

Słowo wstępu... na zakończenie

Powiecie, że Opel obiecywał "integrację smartfonu z samochodem" już w ADAMie, w którym w 2013 roku miał premierę system IntelliLink. A jeszcze wcześniej taka obietnica towarzyszyła wprowadzeniu systemu MyLink na pokłady Chevroletów (marka General Motors, wycofała się z Polski). Skąd więc "integracyjno-smartfonowy" szum w roku 2016? Po pierwsze integracja przez CarPlay/Android Auto jest lepsza niż "standardowa" integracja przez Bluetooth, która wciąż zostaje, ba, jest nadal jedyną integracją przy uboższym radioodbiorniku. Po drugie, w początkowym okresie rozwoju technologii ścierają się ze sobą różne standardy. W temacie integracji smartfonu z samochodem wygrał CarPlay w applowym iOS i Android Auto. Pozostałe standardy, podobnie jak kiedyś dyskietka 3-calowa, czy karta pamięci "Smart Media", przegrały. CarPlay i Android Auto znajdują się lub znajdą w ofercie większości producentów samochodów, Opel nie jest tu kreatorem technologii, a tylko dostosowuje swoje samochody do mainstream'u.

 

 

Słowo pocieszenia dla właścicieli starszych Opli

... lub z uboższym systemem audio (nie IntelliLink)

Chociaż Twój samochód może nie obsługiwać interfejsu Android Auto / Apple CarPlay, A Twój smartfon może być starszej generacji urządzeniem, pewnym stopniem integracji smartfon-samochód wciąż możesz się cieszyć. Jakim? Sprawdź tu:

 

https://www.opel.pl/pcui.html

 

 

Słownik

CarPlay - aplikacja, interfejs firmy Apple pozwalający łączyć iPhone'a z systemem audio samochodu. CarPlay jest wykorzystywany przez wielu producentów aut - od Audi, przez Opla, do Volvo.

Android Auto - aplikacja, interfejs firmy Google pozwalający łączyć smartfony działające w oparciu o system operacyjny Android z systemem audio samochodu. Android Auto jest wykorzystywany przez wielu producentów samochodowych - od Alfy Romeo, przez Opla, do Volkswagena.

IntelliLink - linia systemów audio koncernu General Motors, pozwalających na komunikację ze smartfonem. Nazwa wewnętrzna: BYOM (system R 4.0) lub NGI (systemy R700 / Navi 900).

Android - system operacyjny firmy Google dla urządzeń mobilnych.

iOS - system operacyjny firmy Apple dla urządzeń mobilnych.

 

 

Dzieje się

 

 

 

 

BAIC 5 już w salonie Warszawa/Raszyn. Sprawdź sam tę jakość!

01.2024

BAIC Beijing 5, włączone reflektory LED

Awangardowy design Baików widać i na fotografiach. Jednak zdjęcia to za mało, by wyrobić sobie zdanie na temat jakości wykonania samochodu. Mamy już Baika 5 w salonie w Warszawie/Raszynie. Zapraszamy na oględziny samochodu, bez umawiania się.

Na miejscu warto porozmawiać z handlowcem o warunkach ew. zakupu samochodu, czasie oczekiwania na odbiór.

My jesteśmy zbudowani jakością samochodów BAIC. I ergonomią – wypada przymierzyć się do crossovera poprzez zajęcie miejsca za kierownicą, położyć łokieć na podłokietniku, objąć lewarek automatu.

Zdjęcia BAIC 5 w salonie

Godziny pracy salonu BAIC Dixi‑Car

Warszawa

Radom




 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

SsangYong Professional Pick-up dla przedsiębiorcy