Szukasz praktycznego elektryka? Zeroemisyjny, w pełni elektryczny w mieście, Opel Grandland Hybrid4 jest również pojazdem autostradowym (dzięki silnikowi benzynowemu 1.6 200KM). W terenie - napęd 4x4. Sprzedaż w naszych salonach ruszyła. Jaka cena? Czy duży SUV PHEV jest dostępny w abonamencie?
Dla wersji hybrydowej Grandlanda wybrano najlepszy naszym zdaniem silnik z gamy, czyli czterocylindrowy 1.6 200KM. Średnie spalanie 1,4-1,3 l/100km. W trybie bateryjnym Grandland jeździ na dwóch silnikach elektrycznych (2x109KM).
Grandland X Hybrid4 w pigułce
Widoczny emblemat "Hybrid 4" na drzwiach kierowcy. Pod klapką na lewym tylnym błotniku jest złącze do ładowania. Kabel i pokładową ładowarkę otrzymujesz w komplecie z samochodem. Pozwala ona ładować aku z gniazdka 230V w garażu.
Grandland hybryda ma zawsze automatyczną, 8-biegową skrzynię biegów. Tu "lewarek" automatu.
Napęd spalinowy + elektryczny
Sumaryczna, możliwa do uzyskania moc 300KM
Średnie spalanie 1,4-1,3 l/100 km dla napędu 4x4 wg WLTP (nowsza, bardziej restrykcyjna metodyka pomiaru) i 1,5-1,4 l/100km dla napędu na przednią oś; emisja 32-29 g CO2/km wg WLTP dla wersji 4x4 i 34-31 g CO2/km dla napędu na przednią oś
Silnik spalinowy 1.6 147 kW/200 KM, spełniający normę Euro 6d-Temp, czterocylindrowy, turbodoładowany, z wtryskiem bezpośrednim benzyny. Silnik zaadaptowany pod napęd hybrydowy. Nie jest to taki sam silnik, jak w czysto benzynowym Grandlandzie X.
Silniki elektryczne, 2 sztuki, po jednym na przedniej i tylnej osi, każdy z nich o mocy 80 kW/109 KM
Bateria litowo-jonowa Li-Ion o pojemności 13,2 kWh
Dzięki rozmieszczeniu silników elektrycznych na obydwu osiach, możliwy napęd 4x4. Silnik elektryczny tylnej osi załącza się w wybranych sytuacjach (jazda w terenie, przyspieszanie, hamowanie - odzyskiwanie energii). Przy spokojnej jeździe szosowej pracuje tylko silnik elektryczny przedniej osi, ew. silnik spalinowy.
Silnik elektryczny przedniej osi sprzężony jest z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów (niezbędną z uwagi na obecność silnika spalinowego)
Tylny silnik elektryczny, inwerter i mechanizm różnicowy zabudowane są na tylnej osi
Nowości vs. "regularny" Grandland X:
czarna maska (opcja)
specjalne, dedykowane do hybrydy dwubarwne felgi aluminiowe
zestaw multimedialny Navi 5.0 IntelliLink ma nową funkcjonalność "Opel Connect". Jest live-nawigacja (uwzględniająca bieżące korki, wypadki), eCall (automatyczne powiadomienie służb ratunkowych o wypadku przy wystrzeleniu poduszek lub napinaczy pasów), a także połączenie głosowe z Opel Assistance inicjowane przez kierowcę przy mniej poważnych zdarzeniach, np. przy awarii. Oraz sprawdzanie stanu naładowania baterii, płynów, ciśnienia w kołach przez apkę myOpel
kompresor klimatyzacji oraz układ ogrzewania kabiny są elektryczne, a nie napędzane silnikiem spalinowym - rozwiązanie bardziej efektywne przy napięciu 300V panującym w układzie napędowym Grandlanda X Hybrid4
Update: Grandland X Hybrid z napędem FWD (na przód)
Kilka miesięcy po ogłoszeniu wersji AWD (na wszystkie koła), dodano do cennika wersję FWD, pod nazwą handlową Hybrid. Jest wyraźnie tańsza, ma jeden silnik elektryczny zamiast dwóch i sumaryczną moc 224KM (moment 360 Nm), co i tak daje doskonałe przyspieszenie od zera do setki w 8,9 sek.
Napęd elektryczny
Opona o szerokości 205 mm niewątpliwie dobrana pod obniżenie oporów toczenia i zwiększenie zasięgu.
W odróżnieniu od wielu hybryd (tych nie ładowanych z gniazdka), Grandlandem X można jeździć w trybie czysto elektrycznym i można go doładowywać z gniazdka:
Samochód typu PHEV - Plug-In Hybrid Electric Vehicle - hybryda ładowalna z gniazdka
Zasięg na samych bateriach do ok. 52 km wg WLTP‡; do ok. 65 km wg NEDC
Skąd tak dobrany zasięg? W Niemczech ok. 80% podróży zamyka się w 50 km na dobę, co pozwala tak eksploatowanym Grandlandom jeździć stale w trybie zeroemisyjnym...
zwłaszcza, że: napęd czysto elektryczny jest "domyślny" w Grandlandzie PHEV przy niskich prędkościach (po mieście); przy średnich i wysokich prędkościach pałeczkę przejmuje silnik spalinowy
Opcje i czas ładowania baterii:
ok. 1 godz. 50 minut trwa ładowanie całkowicie rozładowanej baterii do 100% z wallbox'a 7,4 kW w domu (Opel oferuje taki wallbox jako akcesorium)
możliwe też ładowanie z typowego gniazdka domowego 230V (bez wallboxa), standardową pokładową ładowarką 3,3 kW Grandlanda, lub opcjonalną 6,6 kW. Kabel dołączony jest do samochodu.
albo z ulicznej stacji i tu zapewne czas ładowania będzie najkorzystniejszy
as a rule of thumb, by obliczyć czas ładowania dzielimy pojemność baterii, czyli 13,2 przez moc ładowarki, czyli np. 3,3 co daje nam 4 godziny - czas ładowania od 0 do 100% z gniazdka domowego 230V przy użyciu słabszej z dostępnych pokładowych ładowarek (rozumowanie uproszczone)
będzie intergacja z Free2Move, czyli abonamentem Opla (w którym będą też dostarczane pojazdy elektryczne share'owane). Dzięki wykorzystaniu danych z Free2Move, Grandland X Hybrid4 będzie miał 'pass' do sieci ponad 105 000 punktów ładowania w Europie, a pokładowa nawigacja zoptymalizuje nam trasę biorąc pod uwagę stan naładowania baterii, to dokąd chcemy jechać i stacje ładowania w naszym zasięgu
Cztery tryby jazdy, wybieralne przez kierowcą: elektryczny, hybrydowy, AWD and Sport. Domyślny jest w większości sytuacji tryb 'hybrid', gdzie samochód sam przełącza się na zasilanie czysto-bateryjne, gdy spada prędkość (samochód wjeżdża do centrum). Wybranie trybu 'AWD' ma sens w terenie, na błocie, piachu; powoduje dołączenie silnika elektrycznego tylnej osi (napęd 4x4).
Pokładowa ładowarka 3,3 kW. Opcjonalnie możliwa wzmocniona ładowarka 6,6 kW. Złącze do ładowania na lewym tylnym błotniku, podczas gdy wlew paliwa jest na prawym tylnym błotniku. Opel podkreśla, że jest to wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klienta
Bateria pod tylną kanapą. Mamy pełnej pojemności bagażnik.
Koszty jazdy: w materiale ogólnoeuropejskim Opel pisze o niższym koszcie jazdy w trybie elektrycznym, niż na benzynie, nawet jeśli ładujemy akumulatory wyłącznie w domu (a nie z ulicznej ładowarki), czyli nawet gdy w pełni pokrywamy z własnej kieszeni koszt energii elektrycznej.
Grandland X Hybrid4 ma odzyskiwanie energii (hamowanie silnikami elektrycznymi); funkcja ta poprawia zasięg na samych bateriach o ok. 10%. Hamuj regeneracyjnie zamiast puszczać ciepło w atmosferę (i ścierać klocki hamulcowe).
Przez aplikację myOpel możemy m. in. sprawdzić stan naładowania baterii, zdalnie zaprogramować stację ładowania (wallbox) w naszym garażu, wydać zdalne polecenie klimatyzacji i ogrzewaniu ("schłódź/nagrzej wnętrze, za 5 minut wsiadam")
Przekrój przez Grandlanda X Hybrid4. Bagażnik o pełnej pojemności, dzięki ulokowaniu baterii pod tylną kanapą po lewej stronie. Zwraca uwagę silnik elektryczny na tylnej osi. Złącze do ładowania samochodu na lewym tylnym błotniku, wlew paliwa na prawym.
Cena
W miejsce Opli wprowadziliśmy do sprzedaży koreańskiego SsangYonga. Są to trwałe samochody. Odpowiednikiem Grandlanda PHEV jest Korando e-Motion. Sprawdź cenę Korando e-Motion. Dobra dostępność tego modelu w Dixi-Car.
SsangYong Torres EVX to idealny elektryk na obecne czasy - osiągi powyżej rynku; cena - poniżej. Atrakcyjne warunki gwarancji. Made in Korea. W samochodzie:
Napęd elektryczny 207KM, bateria, zasięg do 462 km wg WLTP poza miastem, do 635 km w mieście‡
Przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 8,1 sek.
7 Lat Gwarancji / 150 000 km na samochód; 10 Lat gwarancji / 1 milion kilometrów na akumulator
Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy o pojemności 73,4 kWh netto
Bagażnik o ponadprzeciętnie dużej objętości. 703-1662 litry. Aż 703 litry bez składania siedzeń!
Dobre parametry holowania przyczepy - 1500 kg dla przyczepy z hamulcem w elektryku
Wyprzedaż Rocznika '2024. Cena netto dla przedsiębiorcy lub przedstawiciela grupy zawodowej i po dofinansowaniu 18 750 zł z Mój Elektryk. W standardzie m. in.:
LAKIER METALIZOWANY
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z nawiewami na drugi rząd siedzeń, funkcją utrzymania temperatury wnętrza podczas postoju oraz funkcją redukującą nieprzyjemny zapach z klimatyzatora
LED-owe reflektory przednie, światła do jazdy dziennej, pozycyjne, sekwencyjne kierunkowskazy przednie i oświetlenie powitalne
LED-owe tylne światła zespolone i trzecie światło stop
Tempomat adaptacyjny (kontrolowany przez kamerę i radar)
Automatyczna zmiana świateł: drogowe/mijania
Czujnik zmierzchu i czujnik deszczu. Hybrydowe pióra wycieraczek
Rozpoznawanie znaków drogowych
12,3" cyfrowy zestaw wskaźników
12,3" wyświetlacz dotykowy Multimedia/Navi, Bluetooth, 6 głośników, Android Auto / Apple CarPlay, 2x USB‑C z przodu, 2x USB‑C z tyłu
Kierownica pokryta skórą z przyciskami sterowania
Asystent pasa ruchu
Kamera cofania HD
Czujniki parkowania tylne
Wirtualny system imitujący dźwięk silnika
Lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane, z kierunkowskazami LED
Centralny zamek z system bezkluczykowym
Elektroniczny hamulec postojowy
Listwa progowa matowa w kolorze czarnym + Dywaniki
8 poduszek powietrznych (przednie, boczne w fotelach przednich, kurtyny powietrzne obejmujące pasażerów na tylnej kanapie, centralna poduszka powietrzna w fotelu kierowcy, poduszka kolanowa)
ESP, ABS, TCS - trakcja, HSA - Asystent ruszania pod górę, HDC - System kontroli zjazdu ze wzniesienia
AEBS - System ostrzegania i samoczynnego hamowania w przypadku ryzyka kolizji
Przedni i tylny podłokietnik z uchwytami na kubki
Tylna kanapa składana i dzielona w proporcji 40:60, z oparciem odchylanym do 32,5 stopni
Mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX
Podwójna podłoga bagażnika. Roleta bagażnika
Alarm i Immobiliser
18" felgi aluminiowe "diamentowe" z oponami 225/60R18
Manetki przy kierownicy sterujące poziomem odzysku energii (hamowanie rekuperacyjne)
Gniazdo ładowania typu COMBO 7 PIN - AC/DC, do ładowania samochodu prądem zmiennym w garażu i szybkiego ładowania prądem stałym z publicznej ładowarki
Ładowarka pokładowa 11 kW (3‑fazowa)
Kabel do ładowania z gniazdka domowego 230V jednofazowego (typ E)
Technologia V2L - umożliwiająca zasilanie urządzeń zewnętrznych 230V z akumulatora trakcyjnego (Vehicle to Load), np. na biwaku, na działce
Opcje: Pompa ciepła - 4500 zł. Kabel V2L (Vehicle to Load) do zasilania urządzeń 230V z aku samochodu - cena 1200 zł. Lakier metalizowany - cena 2900 zł
Na fot. mogą być widoczne elementy wyposażenia dodatkowego.
Sprzedaż w Polsce
czerwiec 2019 - początek sprzedaży w Polsce Grandlanda X PHEV
początek 2020 - pierwsze Grandlandy Hybrid/Hybrid4 dojeżdżają do klientów w Polsce
Miejsce Grandlanda X w gamie modeli elektrycznych Opla
W 2019 r. rozpoczyna się masowa elektryfikacja modeli Opla, ma zostać zakończona w 2024 r. Nie znaczy to, że po 2024 r. nie będzie już benzyn i Diesli - te pozostaną w ofercie, ale każdy model będzie miał już odmianę elektryczną i dotyczy to nie tylko osobowych, ale też dostawczych Opli. Grandland X jest pierwszą "typową" plug-in hybrydą w gamie Opla. Wcześniej, w latach 2011-14 r. Opel miał już hybrydę, tzn. Amperę pierwszej generacji, ale była to konstrukcja wybiegająca ponad klasyczne PHEV, tzn. nawet po załączeniu silnika spalinowego, jego zadaniem jest w Amperze A przede wszystkim doładowywanie akumulatorów, a tylko okresowo może on być mechanicznie połączony z kołami. Taki układ skutkuje większą efektywnością, niższym spalaniem, ale i wysoką ceną samochodu. Z kolei Ampera B jest pojazdem typowo bateryjnym (bez silnika spalinowego). Wraz z Grandlandem X Hybrid4 Opel dołącza więc do mainstreamu i oferuje typową hybrydę ładowaną z gniazdka, czyli taką, gdzie silnik spalinowy ma połączenie przez skrzynię biegów z kołami napędzanymi. Oczywiście jazda na samych bateriach też jest możliwa.
Polskie ceny Grandlanda PHEV ogłoszone zostały kilka dni po ogłoszeniu cen w pełni elektrycznej-bateryjnej (nie posiadającej silnika spalinowego) Corsy-e.
Uniwersalny: na wyświetlaczach tryb 4x4, po jednym silniku elektrycznym 109KM na każdej z osi. Na silniku benzynowym jeździmy Grandlandem X Hybrid4 po autostradzie. Na czysto bateryjnym napędzie - po mieście.
Stacja ładowania poradzi sobie z całkowicie rozładowanym Grandlandem w ciągu niecałych dwóch godzin. Na przekroju powyżej wprawne oko dostrzeże złącze Type 2 - europejski standard.
‡ Podane wartości zużycia energii i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.