Opel, jak inne marki, stosuje układ AdBlue w samochodach z silnikami Diesla. Mechanicy Dixi‑Car mają doświadczenie w obsłudze tych samochodów. Dzielimy się spostrzeżeniami nt. układu oczyszczania spalin przy pomocy płynu AdBlue. Jak zapobiegać awariom, jakie objawy mogą świadczyć o problemie z układem AdBlue, jak długo można jeździć z niesprawnym układem AdBlue?
Układ AdBlue stosowany jest tylko w silnikach wysokoprężnych, nie w napędach benzynowych. Przy udziale płynu AdBlue (roztwór 32,5% mocznika i 67,5% wody) wtryskiwanego do układu wydechowego (nie do komór spalania) katalizator SCR przekształca większość tlenków azotu NOx w azot (dominujący składnik atmosfery) i wodę. Tlenki azotu to te powodujące kwaśne deszcze. O tym, jak działają układy dozowania AdBlue i o praktyce eksploatacji w samochodach marki Opel piszemy w tekście Ople z AdBlue. Teoria i praktyka. Tutaj skupimy się na perspektywie serwisu - na jakie usterki są podatne układy AdBlue i jak zapobiec awarii.
W Polsce polecamy aktywną prewencję.
1.
Płyn AdBlue bywa zanieczyszczony. Żeby uniknąć krystalizacji płynu w obrębie pompy AdBlue, na wtryskiwaczu, w katalizatorze SCR, a nawet w zbiorniku i przewodach, warto prewencyjnie dolewać do AdBlue (nie do oleju napędowego) preparat Tunap Microflex 988 lub 986 - nawet jeśli nie ma jeszcze objawów awarii ze strony układu AdBlue. Tunap 988 działa czyszcząco, przywracająco na wtryskiwacz AdBlue i katalizator SCR, jednak lejmy preparat nawet do nowego samochodu. Butelka 250 ml Tunap 988 powinna wystarczyć na 50 tys. km, przy zużyciu AdBlue 2 l/1000 km.
Fragment ulotki producenta potwierdza, że preparat działa nie tylko naprawczo, ale i prewencyjnie: Podobnie jak środki detergencyjne, dodatek 986 zmniejsza napięcie powierzchniowe roztworu mocznika AdBlue. Wpływa to na mniejszą tendencję roztworu mocznika AdBlue do osadzania się i krystalizacji na elementach systemu SCR. Producent preparatu wskazuje też cztery sytuacje, gdy preparat powinien mieć szczególnie dobroczynne działanie: (1) pojazdy użytkowane w ruchu miejskim, (2) na krótkich trasach, (3) samochody z przebiegami powyżej 50 tys. km, (4) w przypadku recydywy po wykonanej naprawie układu AdBlue.
Opel Polska rekomenduje, a my na podstawie praktyki serwisowej potwierdzamy, że preparat Tunap 988 działa. Jest w sprzedaży w Dixi‑Car.
2.
Pisze doświadczony użytkownik silnika 2.0 BlueHDi koncernu Stellantis:
—Samochody koncernu Stellantis z AdBlue, z silnikiem 2.0 BlueHDi, mogą wyświetlać komunikat o niemożności uruchomienia silnika. To wina zbiornika zintegrowanego z pompą płynu AdBlue, która ulega uszkodzeniu. Jak nie dopuszczać do pojawienia się tego problemu? Przede wszystkim dolewać płyn częściej, aby w zbiorniku nie dochodziło do spadku poziomu AdBlue do ilości minimalnej, szczególności w zimie (wtedy płyn lubi się krystalizować, cząsteczki zapychają pompę) oraz stosować dodatki do AdBlue przeciw krystalizacji.
Silniki Euro 5 nie mają układów AdBlue. Katalizator SCR z wtryskiwaniem płynu AdBlue do układu wydechowego Opel stosuje w silnikach Diesla od 2015 r., gdy zaczęła obowiązywać norma Euro 6 - modele Insignia A, Zafira C 2.0 CDTi 170KM, typ silnika B20DTH. W roku modelowym 2016 AdBlue pojawiło się w Vivaro B 1.6 CDTi 95KM, 125KM, 145KM. Natomiast większa liczba samochodów Opel z AdBlue występuje na polskim rynku od rocznika 2018 - m.in. Movano, Combo E.
W niektórych małych silnikach wysokoprężnych zamiast układów AdBlue Opel początkowo, w latach 2015-2018, stosował katalizatory pojemnościowe tlenków azotu, które okresowo dopalają zgromadzone cząsteczki chemiczne, np. w Astrze V, więcej. Natomiast obecnie technologia AdBlue uważana jest za najlepszą.
Symptomem awarii układu AdBlue może być komunikat 'Rozruch niemożliwy za 500, 700 km', pojawiający się na wyświetlaczu w kabinie. Dostępny przebieg będzie spadał wraz z pokonywanym dystansem. Nie warto go przekraczać, bo raz, że nie uruchomimy samochodu, a dwa, że może dojść do zablokowania sterownika silnika i konieczności dodatkowo naprawy komputera samochodu.
Jeśli pojawił nam się na desce komunikat 'Rozruch niemożliwy za ... km', dość szybko kierujmy się do serwisu. Warto sprawdzić, czy mamy płyn w zbiorniku AdBlue, bo brak płynu również uniemożliwia rozruch.
Jakie czynności serwisowe są typowe dla awarii układów AdBlue?
Warto prewencyjnie stosować preparat Tunap, ponieważ widzieliśmy przypadki, gdzie samochód pojawiał się w warsztacie co 30-40 tys. km w związku z usterkami układu AdBlue. Z naszej praktyki serwisowej wynika, że systematyczne dolewanie do AdBlue wspomnianego preparatu, zmniejsza ryzyko awarii w układzie dozowania mocznika i redukcji tlenków azotu.
Technicy ASO Dixi-Car mają doświadczenie w przywracaniu układu AdBlue do 100% sprawności. Służymy pomocą, zapraszamy.
Nie jest to awaria, ale może na taką wyglądać. Po dolaniu niewielkiej ilości płynu AdBlue - poniżej 5 litrów - na desce może utrzymywać się komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue". Dotyczy to tylko modeli Opla z silnikami spełniającymi nowszą normę Euro 6.3, natomiast nie dotyczy starszych silników Euro 6.2 (Euro 6d-Temp). Jak sobie poradzić?
Dlaczego uporczywy komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue" dotyczy tylko nowszych jednostek wysokoprężnych, tych spełniających normę emisji Euro 6.3? W zbiornikach zastosowano tu ultradźwiękowy czujnik poziomu i jakości płynu AdBlue. W autach z silnikami Euro 6.2 jest pływak. Nowsze egzemplarze pojazdów spełniających normę Euro 6.3 mogą mieć nawet naklejkę '=> + 10 L MIN' pod klapką wlewu paliwa.
Czy zbiornik przyjmie jednorazowo 10 litrów AdBlue? Zbiornik ma pojemność np. w Corsie F i Crosslandzie - 15 litrów, w Grandlandzie X i Combo E - 17 l, w Vivaro C i Zafirze Life - 22,5 l, w Vivaro B - 22,2 l. Dolanie AdBlue można zlecić przy serwisie w Dixi‑Car.
#
Insignia 2.0 CDTI '2021 - po dolaniu AdBlue przez do 10 kilometrów na wyświetlaczu DIC utrzymuje się wskazanie poziomu płynu sprzed dolania.
Albo taka sytuacja: po uzupełnieniu AdBlue przez ASO Opla na wyświetlaczu utrzymuje się dotychczasowy, niski poziom AdBlue sprzed uzupełnienia, jak na zdjęciu. Czy w takim razie serwis dolał AdBlue? —Tak! Układ się sam skalibruje do 10 kilometrów - mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu OPEL Dixi-Car w Raszynie.
Zobacz też:
Serwis pogwarancyjny Peugeot, Citroën, Fiat, Toyota, Renault
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.