Serwis układu AdBlue w Silnikach Diesel Opla

Opel, jak inne marki, stosuje układ AdBlue w samochodach z silnikami Diesla. Mechanicy Dixi‑Car mają doświadczenie w obsłudze tych samochodów. Dzielimy się spostrzeżeniami nt. układu oczyszczania spalin przy pomocy płynu AdBlue. Jak zapobiegać awariom, jakie objawy mogą świadczyć o problemie z układem AdBlue, jak długo można jeździć z niesprawnym układem AdBlue?

 

Serwis Opel AdBlue

 

Układ AdBlue stosowany jest tylko w silnikach wysokoprężnych, nie w napędach benzynowych. Przy udziale płynu AdBlue (roztwór 32,5% mocznika i 67,5% wody) wtryskiwanego do układu wydechowego (nie do komór spalania) katalizator SCR przekształca większość tlenków azotu NOx w azot (dominujący składnik atmosfery) i wodę. Tlenki azotu to te powodujące kwaśne deszcze. O tym, jak działają układy dozowania AdBlue i o praktyce eksploatacji w samochodach marki Opel piszemy w tekście Ople z AdBlue. Teoria i praktyka. Tutaj skupimy się na perspektywie serwisu - na jakie usterki są podatne układy AdBlue i jak zapobiec awarii.

 

Prewencja

W Polsce polecamy aktywną prewencję. Płyn AdBlue bywa zanieczyszczony. Żeby uniknąć krystalizacji płynu w obrębie pompy AdBlue, na wtryskiwaczu, w katalizatorze SCR, a nawet w zbiorniku i przewodach, warto prewencyjnie dolewać do AdBlue (nie do oleju napędowego) preparat Tunap Microflex 986 - nawet jeśli nie ma jeszcze objawów awarii ze strony układu AdBlue. Tunap 986 działa czyszcząco, przywracająco na wtryskiwacz AdBlue i katalizator SCR, jednak lejmy preparat nawet do nowego samochodu. Butelka 250 ml Tunap 986 powinna wystarczyć na 50 tys. km, przy zużyciu AdBlue 2 l/1000 km.

Fragment ulotki producenta potwierdza, że preparat działa nie tylko naprawczo, ale i prewencyjnie: Podobnie jak środki detergencyjne, dodatek 986 zmniejsza napięcie powierzchniowe roztworu mocznika AdBlue. Wpływa to na mniejszą tendencję roztworu mocznika AdBlue do osadzania się i krystalizacji na elementach systemu SCR. Producent preparatu wskazuje też cztery sytuacje, gdy preparat powinien mieć szczególnie dobroczynne działanie: (1) pojazdy użytkowane w ruchu miejskim, (2) na krótkich trasach, (3) samochody z przebiegami powyżej 50 tys. km, (4) w przypadku recydywy po wykonanej naprawie układu AdBlue.

Opel Polska rekomenduje, a my na podstawie praktyki serwisowej potwierdzamy, że preparat Tunap 986 działa. Jest w sprzedaży również w Dixi-Car.

 

 

Serwis Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 4

pon-pt 7.30-18.30, sob 8-14

Serwis Radom

(48) 360 98 26 wew. 1

pon-pt 8-18, sob 9-14

 

W których modelach występuje układ AdBlue?

Silniki Euro 5 nie mają układów AdBlue. Katalizator SCR z wtryskiwaniem płynu AdBlue do układu wydechowego Opel stosuje w silnikach Diesla od 2015 r., gdy zaczęła obowiązywać norma Euro 6 - modele Insignia A, Zafira C 2.0 CDTi 170KM, typ silnika B20DTH. W roku modelowym 2016 AdBlue pojawiło się w Vivaro B 1.6 CDTi 95KM, 125KM, 145KM. Natomiast większa liczba samochodów Opel z AdBlue występuje na polskim rynku od rocznika 2018 - m.in. Movano, Combo E.

W niektórych małych silnikach wysokoprężnych zamiast układów AdBlue Opel początkowo, w latach 2015-2018, stosował katalizatory pojemnościowe tlenków azotu, które okresowo dopalają zgromadzone cząsteczki chemiczne, np. w Astrze V, więcej. Natomiast obecnie technologia AdBlue uważana jest za najlepszą.

 

Objawy awarii i serwis układów AdBlue

Symptomem awarii układu AdBlue może być komunikat 'Rozruch niemożliwy za 500, 700 km', pojawiający się na wyświetlaczu w kabinie. Dostępny przebieg będzie spadał wraz z pokonywanym dystansem. Nie warto go przekraczać, bo raz, że nie uruchomimy samochodu, a dwa, że może dojść do zablokowania sterownika silnika i konieczności dodatkowo naprawy komputera samochodu.

Jeśli pojawił nam się na desce komunikat 'Rozruch niemożliwy za ... km', dość szybko kierujmy się do serwisu. Warto sprawdzić, czy mamy płyn w zbiorniku AdBlue, bo brak płynu również uniemożliwia rozruch.

Jakie czynności serwisowe są typowe dla awarii układów AdBlue?

Warto prewencyjnie stosować preparat Tunap, ponieważ widzieliśmy przypadki, gdzie samochód pojawiał się w warsztacie co 30-40 tys. km w związku z usterkami układu AdBlue. Z naszej praktyki serwisowej wynika, że systematyczne dolewanie do AdBlue wspomnianego preparatu, zmniejsza ryzyko awarii w układzie dozowania mocznika i redukcji tlenków azotu.

Technicy ASO Dixi-Car mają doświadczenie w przywracaniu układu AdBlue do 100% sprawności. Służymy pomocą, zapraszamy.

 

Komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue"

Nie jest to awaria, ale może na taką wyglądać. Po dolaniu niewielkiej ilości płynu AdBlue - poniżej 5 litrów - na desce może utrzymywać się komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue". Dotyczy to tylko modeli Opla z silnikami spełniającymi nowszą normę Euro 6.3, natomiast nie dotyczy starszych silników Euro 6.2 (Euro 6d-Temp). Jak sobie poradzić?

Dlaczego uporczywy komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue" dotyczy tylko nowszych jednostek wysokoprężnych, tych spełniających normę emisji Euro 6.3? W zbiornikach zastosowano tu ultradźwiękowy czujnik poziomu i jakości płynu AdBlue. W autach z silnikami Euro 6.2 jest pływak. Nowsze egzemplarze pojazdów spełniających normę Euro 6.3 mogą mieć nawet naklejkę '=> + 10 L MIN' pod klapką wlewu paliwa.

Czy zbiornik przyjmie jednorazowo 10 litrów AdBlue? Zbiornik ma pojemność np. w Corsie F i Crosslandzie - 15 litrów, w Grandlandzie X i Combo E - 17 l, w Vivaro C i Zafirze Life - 22,5 l, w Vivaro B - 22,2 l. Dolanie AdBlue można zlecić przy serwisie w Dixi‑Car.

 

 

Zobacz też: Czyszczenie filtra Dpf

 

 

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

Kierowca poprawia lusterko

Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka

Działamy zgodnie z zasadami higieny


 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Świąteczna promocja serwisu Opel. Klimatyzacja, olej, Serwis Dobrego Wieku