Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Serwis układu AdBlue w Silnikach Diesel Opla

Opel, jak inne marki, stosuje układ AdBlue w samochodach z silnikami Diesla. Mechanicy Dixi‑Car mają doświadczenie w obsłudze tych samochodów. Dzielimy się spostrzeżeniami nt. układu oczyszczania spalin przy pomocy płynu AdBlue. Jak zapobiegać awariom, jakie objawy mogą świadczyć o problemie z układem AdBlue, jak długo można jeździć z niesprawnym układem AdBlue?

 

Serwis Opel AdBlue

 

Układ AdBlue stosowany jest tylko w silnikach wysokoprężnych, nie w napędach benzynowych. Przy udziale płynu AdBlue (roztwór 32,5% mocznika i 67,5% wody) wtryskiwanego do układu wydechowego (nie do komór spalania) katalizator SCR przekształca większość tlenków azotu NOx w azot (dominujący składnik atmosfery) i wodę. Tlenki azotu to te powodujące kwaśne deszcze. O tym, jak działają układy dozowania AdBlue i o praktyce eksploatacji w samochodach marki Opel piszemy w tekście Ople z AdBlue. Teoria i praktyka. Tutaj skupimy się na perspektywie serwisu - na jakie usterki są podatne układy AdBlue i jak zapobiec awarii.

 

Prewencja

W Polsce polecamy aktywną prewencję.

1.

Płyn AdBlue bywa zanieczyszczony. Żeby uniknąć krystalizacji płynu w obrębie pompy AdBlue, na wtryskiwaczu, w katalizatorze SCR, a nawet w zbiorniku i przewodach, warto prewencyjnie dolewać do AdBlue (nie do oleju napędowego) preparat Tunap Microflex 988 lub 986 - nawet jeśli nie ma jeszcze objawów awarii ze strony układu AdBlue. Tunap 988 działa czyszcząco, przywracająco na wtryskiwacz AdBlue i katalizator SCR, jednak lejmy preparat nawet do nowego samochodu. Butelka 250 ml Tunap 988 powinna wystarczyć na 50 tys. km, przy zużyciu AdBlue 2 l/1000 km.

Fragment ulotki producenta potwierdza, że preparat działa nie tylko naprawczo, ale i prewencyjnie: Podobnie jak środki detergencyjne, dodatek 986 zmniejsza napięcie powierzchniowe roztworu mocznika AdBlue. Wpływa to na mniejszą tendencję roztworu mocznika AdBlue do osadzania się i krystalizacji na elementach systemu SCR. Producent preparatu wskazuje też cztery sytuacje, gdy preparat powinien mieć szczególnie dobroczynne działanie: (1) pojazdy użytkowane w ruchu miejskim, (2) na krótkich trasach, (3) samochody z przebiegami powyżej 50 tys. km, (4) w przypadku recydywy po wykonanej naprawie układu AdBlue.

Opel Polska rekomenduje, a my na podstawie praktyki serwisowej potwierdzamy, że preparat Tunap 988 działa. Jest w sprzedaży w Dixi‑Car.

2.

Pisze doświadczony użytkownik silnika 2.0 BlueHDi koncernu Stellantis:

—Samochody koncernu Stellantis z AdBlue, z silnikiem 2.0 BlueHDi, mogą wyświetlać komunikat o niemożności uruchomienia silnika. To wina zbiornika zintegrowanego z pompą płynu AdBlue, która ulega uszkodzeniu. Jak nie dopuszczać do pojawienia się tego problemu? Przede wszystkim dolewać płyn częściej, aby w zbiorniku nie dochodziło do spadku poziomu AdBlue do ilości minimalnej, szczególności w zimie (wtedy płyn lubi się krystalizować, cząsteczki zapychają pompę) oraz stosować dodatki do AdBlue przeciw krystalizacji.

 

Zielona słuchawka, zadzwoń

Serwis Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

pon-pt 7.30-18.30

 

W których modelach występuje układ AdBlue?

Silniki Euro 5 nie mają układów AdBlue. Katalizator SCR z wtryskiwaniem płynu AdBlue do układu wydechowego Opel stosuje w silnikach Diesla od 2015 r., gdy zaczęła obowiązywać norma Euro 6 - modele Insignia A, Zafira C 2.0 CDTi 170KM, typ silnika B20DTH. W roku modelowym 2016 AdBlue pojawiło się w Vivaro B 1.6 CDTi 95KM, 125KM, 145KM. Natomiast większa liczba samochodów Opel z AdBlue występuje na polskim rynku od rocznika 2018 - m.in. Movano, Combo E.

W niektórych małych silnikach wysokoprężnych zamiast układów AdBlue Opel początkowo, w latach 2015-2018, stosował katalizatory pojemnościowe tlenków azotu, które okresowo dopalają zgromadzone cząsteczki chemiczne, np. w Astrze V, więcej. Natomiast obecnie technologia AdBlue uważana jest za najlepszą.

 

Objawy awarii i serwis układów AdBlue

Symptomem awarii układu AdBlue może być komunikat 'Rozruch niemożliwy za 500, 700 km', pojawiający się na wyświetlaczu w kabinie. Dostępny przebieg będzie spadał wraz z pokonywanym dystansem. Nie warto go przekraczać, bo raz, że nie uruchomimy samochodu, a dwa, że może dojść do zablokowania sterownika silnika i konieczności dodatkowo naprawy komputera samochodu.

Jeśli pojawił nam się na desce komunikat 'Rozruch niemożliwy za ... km', dość szybko kierujmy się do serwisu. Warto sprawdzić, czy mamy płyn w zbiorniku AdBlue, bo brak płynu również uniemożliwia rozruch.

Jakie czynności serwisowe są typowe dla awarii układów AdBlue?

Warto prewencyjnie stosować preparat Tunap, ponieważ widzieliśmy przypadki, gdzie samochód pojawiał się w warsztacie co 30-40 tys. km w związku z usterkami układu AdBlue. Z naszej praktyki serwisowej wynika, że systematyczne dolewanie do AdBlue wspomnianego preparatu, zmniejsza ryzyko awarii w układzie dozowania mocznika i redukcji tlenków azotu.

Technicy ASO Dixi-Car mają doświadczenie w przywracaniu układu AdBlue do 100% sprawności. Służymy pomocą, zapraszamy.

 

Komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue"

Nie jest to awaria, ale może na taką wyglądać. Po dolaniu niewielkiej ilości płynu AdBlue - poniżej 5 litrów - na desce może utrzymywać się komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue". Dotyczy to tylko modeli Opla z silnikami spełniającymi nowszą normę Euro 6.3, natomiast nie dotyczy starszych silników Euro 6.2 (Euro 6d-Temp). Jak sobie poradzić?

Dlaczego uporczywy komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue" dotyczy tylko nowszych jednostek wysokoprężnych, tych spełniających normę emisji Euro 6.3? W zbiornikach zastosowano tu ultradźwiękowy czujnik poziomu i jakości płynu AdBlue. W autach z silnikami Euro 6.2 jest pływak. Nowsze egzemplarze pojazdów spełniających normę Euro 6.3 mogą mieć nawet naklejkę '=> + 10 L MIN' pod klapką wlewu paliwa.

Czy zbiornik przyjmie jednorazowo 10 litrów AdBlue? Zbiornik ma pojemność np. w Corsie F i Crosslandzie - 15 litrów, w Grandlandzie X i Combo E - 17 l, w Vivaro C i Zafirze Life - 22,5 l, w Vivaro B - 22,2 l. Dolanie AdBlue można zlecić przy serwisie w Dixi‑Car.

#

Po dolaniu AdBlue, Insignia 2.0 CDTi

Insignia 2.0 CDTI '2021 - po dolaniu AdBlue przez do 10 kilometrów na wyświetlaczu DIC utrzymuje się wskazanie poziomu płynu sprzed dolania.

Albo taka sytuacja: po uzupełnieniu AdBlue przez ASO Opla na wyświetlaczu utrzymuje się dotychczasowy, niski poziom AdBlue sprzed uzupełnienia, jak na zdjęciu. Czy w takim razie serwis dolał AdBlue? —Tak! Układ się sam skalibruje do 10 kilometrów - mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu OPEL Dixi-Car w Raszynie.

 

Zobacz też:

Czyszczenie filtra Dpf

Serwis pogwarancyjny Peugeot, Citroën, Fiat, Toyota, Renault

 

 

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

 

 

Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!

07.2024

Torres eVX tył, jazda próbna

SsangYong Torres eVX przód, jazda próbna

Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.

Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.

SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.

Umów jazdę

Cena Torresa EVX



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

BAIC Beijing 7 cena