Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Doświadczony elektromechanik może obniżyć koszty naprawy ECU.
Sterownik silnika, tzw. ECU lub jednostka centralna, czasem też zwany "komputerem silnika", w samochodach Opel ulega awariom niezwykle rzadko. Jeśli jednak pojawiają się objawy wskazujące na usterkę sterownika, trzeba w pierwszej kolejności wykluczyć drobiazgi w instalacji elektrycznej (np. przetarta izolacja), bo naprawa samego sterownika to już większy koszt. Jak podejść do sprawy, jeśli podejrzewamy usterkę sterownika silnika? W serwisie Dixi‑Car proponujemy klientom trzy opcje...
Szef serwisu Dixi-Car Warszawa/Raszyn podpowiada: Arek – nasz elektryk potrafi powalczyć ze sterownikiem, ale zawsze chce sprawdzić na samochodzie czy działa i nie do wszystkich chce podchodzić.
—Naprawa sterownika wysłanego bez pojazdu jest niemożliwa. Kolejna rzecz: sterowniki są często programowane jednorazowo do samochodu i nie można takiego sterownika użyć ponownie do innego auta. Owszem, wykonujemy niektóre naprawy sterowników na potrzeby naszych napraw, ale tylko w przypadkach, kiedy mamy samochód u siebie i sami weryfikujemy. Co w przypadku usterki innego podzespołu, który uszkodził również sterownik? Nie ma mowy o jakiejkolwiek gwarancji na taką usługę – mówi szef hali w serwisie Dixi-Car w Raszynie.
Z tego wynika, że:
Niegłupia opcja, bo coś, co wygląda na kosztowną naprawę, może się okazać niekontaktującą kostką, przetartą izolacją, zwarciem spowodowanym kurzem, oleistą mazią lub pękniętym lutem. Nawet jeśli diagnostyka komputerowa wskazuje na usterkę komputera, warto w pierwszej kolejności oddać samochód w ręce doświadczonego elektromechanika, by rzucił okiem pod maskę, a nawet na podwozie, dotknął wiązek i wykluczył te najprostsze przyczyny. Może sie okazać, że koszt naprawy sterownika zamknie się w kilkuset złotych, i to już razem z diagnostyką komputerową.
Ponadto, wspomniany pracownik ma doświadczenie w demontażu i naprawie samego sterownika, a nie tylko otaczającej go instalacji elektrycznej. Zapraszamy.
Jeśli sposób 1 zawodzi, demontujemy sterownik silnika i oddajemy do regeneracji w specjalistycznym zakładzie. Mamy zaufanego podwykonawcę, który zregenerował dla nas dziesiątki sterowników. Ale i w tym wariancie naprawy Twój samochód musi pojawić się u nas w serwisie. Prosimy, nie wysyłaj do nas kurierem sterownika wymontowanego z pojazdu.
Zdarza się też, że ECU nie nadaje się do naprawy, wtedy w zamian zamontujemy używany komputer z innego egzemplarza danego modelu Opla, ale też regenerowany. Serwis bierze tu odpowiedzialność za tzw. specyfikację sterownika (litery XY), bo numer katalogowy to nie wszystko - w danym modelu mogło być montowanych kilka rodzajów "komputera", również pochodzących od różnych dostawców. Serwis wprogramowuje również sterownik do samochodu interfejsem diagnostycznym MDI (na wyposażeniu Dixi-Car). Koszt całości 1,5-2 tys. zł.
Wymiana na fabrycznie nowy sterownik, oryginalną część zamienną Opel, to ostatnia opcja, ale najbezpieczniejsza dla klienta.
W praktyce sterowniki silnika wymieniamy w Oplach rzadko. Awaria sterownika, jeśli się w ogóle wydarzy w Twoim samochodzie, to dopiero po 5-10 latach eksploatacji, nowy sterownik z katalogu Opla kosztuje 3,5-5 tys. zł, po zastosowaniu rabatu w ramach promocji Serwis Dobrego Wieku.
Ważna jest w renoma serwisu naprawiającego sterownik - nie chcemy przecież, żeby samochód zatrzymał się nam kilka miesięcy później w czasie urlopu.
Zapraszamy.
Serwis Warszawa / Raszyn
(22) 716 30 20 wew. 4
pon-pt 7.30-18.30, sob 8-14
Serwis Radom
(48) 360 98 26 wew. 1
pon-pt 8-16
Zobacz też:
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Berlingo/Doblo/Partner