Moduł BCM, tzw. moduł komfortu, steruje mniej krytycznymi niż silnik podzespołami jak klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka. Ale też wycieraczkami, zegarami, immobilizerem i centralnym zamkiem, których błędne działanie może nam już unieruchomić samochód. Serwisy OPEL Dixi‑Car mają doświadczenie w diagnozowaniu, wymianie i programowaniu (optymalnym kosztowo dla klienta) modułów BCM. Zapraszamy!
—Moduły BCM są wewnątrz pojazdu pod deską rozdzielczą – mówi szef hali w serwisie OPEL Dixi-Car Raszyn/Warszawa. Czy da się BCM naprawić? Czy lepiej od razu wymienić? Przedstawiamy dwa podejścia.
Poniżej, na przykładzie Opla Vectra C pokazujemy, gdzie znajduje się w samochodzie moduł BCM, ale także pokrewne moduły UEC (pod maską) i REC (w bagażniku). Nie wszystkie modele Opla mają wszystkie trzy moduły - moduł REC został później wyeliminowany. Po objawach, jakie dotknęły nasz samochód, można określić, który moduł szwankuje.
Pomożemy z modułem BCM we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra • Corsa • Adam • Insignia • Vectra • Zafira • Crossland X • Grandland X • Meriva • Mokka • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.
—Ten sposób polecamy. Ani my nie chcemy fundować klientowi lawety, ani klienta jadącego na wakacje nie stać na trzydniowy postój kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania. Moduły BCM mamy w ofercie oryginalnych części Opel – mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu Dixi-Car Raszyn (Warszawa).
Nowy moduł wprogramujemy do Twojego samochodu i pod taką naprawą się podpisujemy.
Wprogramujemy do Twojego Opla używany moduł BCM, który nam dostarczysz. Warunek - montowany BCM musi zostać wcześniej wyprogramowany z samochodu-dawcy. Adnotacje, że został "wyzerowany", czyli wyprogramowany, można czasem spotkać w serwisach ogłoszeniowych.
Czy możliwa jest naprawa BCM? Mogą zdarzyć się proste do usunięcia awarie, typu mikropęknięcie lutu na płytce i przez to brak kontaktu. Ale z tego typu pęknięć, czy zimnych lutów, słynie raczej niskiej jakości, tania elektronika, a nie samochodowe moduły BCM renomowanych producentów, z definicji odporne na wstrząsy. Sceptycznie podchodzimy do szans na samodzielną, trwałą naprawę modułu BCM, szczególnie, że w nowszych modelach Opla na płytkach modułów BCM są układy scalone i są te płytki wykonane w technice SMD - lutowania powierzchniowego.
Zapraszamy.
By oszczędzić sobie niepotrzebnych wydatków, warto być świadomym kilku czynników, które mogą zakłócić pracę modułu BCM i dać objawy podobne do usterki, które w rzeczywistości usterką nie są:
W Oplu Insignia A, moduł BCM znajduje się w kabinie, po lewej stronie pod kierownicą. W Astrze J moduł BCM jest w konsoli centralnej i tu można spotkać doniesienia o module BCM zalanym płynem chłodzącym z nieszczelnej nagrzewnicy. W Vectrze C - na lewym słupku A, por. szkic poniżej.
Moduł BCM (ang. Body Control Module), bywa zamiennie nazywany BSI. Moduł BCM ma wpływ na pracę m. in. następujących systemów. Tu na przykładzie popularnej w Polsce Vectry C:
Warto jednak zauważyć, że Opel Vectra C ma również moduł UEC (zaawansowana skrzynka bezpieczników pod maską) i REC (tylny, w bagażniku). Moduł REC został wyeliminowany w późniejszych modelach Opla, więc jego funkcje przejęły dwa pozostałe moduły.
Niekontaktująca wtyczka, ostatnio zamontowane akcesoria, czy wilgoć - mogą dawać objawy podobne do uszkodzonego modułu BCM. Co najważniejsze, zakłócenia te właściciel samochodu może wyeliminować we własnym zakresie. Poniżej porcja informacji - który moduł odpowiada za co w samochodzie, które mogą pomóc w diagnostyce. Wyjaśniamy też, w jaki sposób, z pominięciem elektroniki, zdublowane jest sterowanie krytycznymi dla bezpieczeństwa podzespołami, jak wycieraczki przedniej szyby. Na przykładzie Vectry C - to były początki BCM-ów.
Moduł BCM steruje:
Moduł BCM odczytuje położenia przełącznika świateł. Te informacje są przesyłane w postaci wiadomości CAN do odpowiednich modułów sterujących. Odczytywane są informacje dotyczące:
Moduł BCM steruje następującymi funkcjami kierunkowskazów:
Moduł BCM wyznacza różne częstotliwości migania, np. w przypadku awarii jednego kierunkowskazu zwiększa się częstotliwość migania po odpowiedniej stronie.
Oświetlenie wewnętrzne obejmuje następujące funkcje:
Moduł BCM odczytuje stan wyłącznika układu czujników parkowania i wysyła szyną CAN odpowiednią wiadomość do modułu sterującego układem czujników parkowania. Moduł PAS wysyła szyną CAN informację o stanie, po czym moduł BCM włącza lampkę kontrolną.
Po wyłączeniu układu klimatyzacji/zapłonu moduł BCM może przedłużyć czas pracy dmuchawy z maksymalną prędkością. Aby uniknąć fałszywego alarmu, podczas dłuższej pracy dmuchawy wyłączane są czujniki ultradźwiękowe układu autoalarmu.
Moduł BCM odczytuje temperaturę zewnętrzną i przy temperaturze niższej od ok. 8 °C włącza urządzenie grzewcze, wysyłając wiadomość szyną CAN.
Moduł BCM odczytuje położenie przycisków ogrzewanej szyby tylnej/ogrzewania lusterek. W pojazdach bez układu ECC (elektronicznej klimatyzacji, climatronic) przycisk jest podłączony bezpośrednio do modułu BCM. W pojazdach z układem ECC moduł BCM otrzymuje szyną CAN informację z ECC o naciśnięciu wyłącznika. Jest ona przesyłana przez złącze DIS z szyny CAN o średniej szybkości transmisji do szyny CAN o małej szybkości transmisji. Po ok. 15 min. moduł BCM automatycznie wyłącza ogrzewanie szyby.
Moduł elektroniczny komory silnika (UEC, Underhood Electrical Center) steruje elektronicznie oświetleniem przednim. Rozpoznaje usterki żarówek lamp przednich. W UEC zamontowane są bezpieczniki wszystkich modułów wykonawczych zamontowanych w przedniej części pojazdu. Moduł UEC otrzymuje szyną CAN większość danych, wpływających na stan oświetlenia, pracę wycieraczek i sterowanie różnymi przekaźnikami (np. zapłon ZAŁ i sygnał dźwiękowy). UEC steruje następującymi funkcjami:
Moduł UEC w Vectrze C jest odpowiedzialny za zasilanie napięciem (zacisk 30). Z bezpieczników głównych modułu UEC napięcie jest dostarczane do REC, IPBEC, ABS i silników wentylatorów. Do modułu UEC dochodzi bezpośrednim przewodem sygnał z zacisku 15 oraz szyną LSCAN – wiadomość o stanie zacisku 15 z modułu CIM.
UEC steruje następującymi funkcjami wycieraczek:
Sposób działania po wystąpieniu usterki: W przypadku awarii modułu CIM lub zakłócenia komunikacji szyną CAN, pracę wycieraczek umożliwia bezpośredni przewód łączący CIM z UEC. Wówczas tym przewodem uaktywniany jest przekaźnik umożliwiający szybką pracę wycieraczek. W przypadku uszkodzenia komunikacji szyną CAN wyłączane są spryskiwacze.
Informacja o stanie włącznika sygnału dźwiękowego, ustalonym przez CIM, jest przekazywana szyną LSCAN do UEC. Po otrzymaniu wiadomości "Uruchomiony włącznik sygnału dźwiękowego" moduł UEC steruje przekaźnikiem sygnału dźwiękowego.
Moduł UEC ustala położenie wyłącznika świateł cofania. Ta informacja jest przesyłana szyną CAN z UEC do innych modułów sterujących.
Moduł UEC steruje następującymi funkcjami oświetlenia:
Moduł REC jest modułem sterującym oświetleniem tylnej części nadwozia. Rozpoznaje uszkodzenia żarówek zamontowanych w tylnej części nadwozia. W module REC znajdują się bezpieczniki zabezpieczające obwody zasilania wszystkich modułów wykonawczych zamontowanych w tylnej części pojazdu. Funkcje, którymi steruje moduł REC:
REC steruje następującymi funkcjami wycieraczki:
Moduł REC steruje i kontroluje następujące funkcje oświetlenia.
Moduł REC rozpoznaje naciśnięcie wyłącznika ogrzewania siedzeń tylnych lewego i prawego i na podstawie tej informacji steruje przekaźnikiem oraz włącza diodę LED ogrzewania siedzeń tylnych prawego/lewego.
Po otrzymaniu żądania "Odblokuj", wysłanego przez moduł sterujący nadwozia (BCM), moduł REC zwalnia wyjście do odblokowania bagażnika. W celu oświetlenia tylnej części nadwozia zapalają się lampki oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
Po otrzymaniu wiadomości "Włączyć ogrzewanie szyby tylnej", wysłanej przez moduł sterujący nadwozia (BCM), moduł REC zasila przekaźnik sterujący ogrzewaniem szyby tylnej. Szyną CAN wysyła potwierdzenie – wiadomość "Ogrzewanie szyby tylnej włączone".
Moduł REC włącza funkcję zamykania komfortowego dla drzwi tylnych po otrzymaniu szyną CAN wiadomości "Włączyć zamykanie komfortowe" z modułu elektronicznego drzwi kierowcy (DDM).
Po otrzymaniu przez moduł REC informacji o włączeniu biegu wstecznego, lub otwarciu jednych z czterech drzwi, wyłączana jest funkcja przyciemniania elektrochromatycznego lusterka wstecznego.
Po otrzymaniu odpowiedniej wiadomości szyną CAN moduł REC włącza światła cofania, aby oświetlić tylną część pojazdu.
Zobacz też:
Trzy podejścia do naprawy sterownika silnika, ECU
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!