Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Usługa wymiany modułu BCM Opel + programowanie

Lokalizacja modułu BCM Opel Insignia A

Lokalizację modułu BCM w Oplu Insigni A wskazuje biała strzała.

Moduł BCM, tzw. moduł komfortu, steruje mniej krytycznymi niż silnik podzespołami jak klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka. Ale też wycieraczkami, zegarami, immobilizerem i centralnym zamkiem, których błędne działanie może nam już unieruchomić samochód. Serwisy OPEL Dixi‑Car mają doświadczenie w diagnozowaniu, wymianie i programowaniu (optymalnym kosztowo dla klienta) modułów BCM. Zapraszamy!

—Moduły BCM są wewnątrz pojazdu pod deską rozdzielczą – mówi szef hali w serwisie OPEL Dixi-Car Raszyn/Warszawa. Czy da się BCM naprawić? Czy lepiej od razu wymienić? Przedstawiamy dwa podejścia.

Poniżej, na przykładzie Opla Vectra C pokazujemy, gdzie znajduje się w samochodzie moduł BCM, ale także pokrewne moduły UEC (pod maską) i REC (w bagażniku). Nie wszystkie modele Opla mają wszystkie trzy moduły - moduł REC został później wyeliminowany. Po objawach, jakie dotknęły nasz samochód, można określić, który moduł szwankuje.

 

 

Zielona słuchawka, zadzwoń

Serwis Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

pon-pt 7.30-18.30

 

Obsługujemy modele

Pomożemy z modułem BCM we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra • Corsa • Adam • Insignia • Vectra • Zafira • Crossland X • Grandland X • Meriva • Mokka • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.

 

Sposób 1: Wymiana na nowy BCM

—Ten sposób polecamy. Ani my nie chcemy fundować klientowi lawety, ani klienta jadącego na wakacje nie stać na trzydniowy postój kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania. Moduły BCM mamy w ofercie oryginalnych części Opel – mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu Dixi-Car Raszyn (Warszawa).

Nowy moduł wprogramujemy do Twojego samochodu i pod taką naprawą się podpisujemy.

 

Sposób 2: Wymiana na używany BCM

Wprogramujemy do Twojego Opla używany moduł BCM, który nam dostarczysz. Warunek - montowany BCM musi zostać wcześniej wyprogramowany z samochodu-dawcy. Adnotacje, że został "wyzerowany", czyli wyprogramowany, można czasem spotkać w serwisach ogłoszeniowych.

Czy możliwa jest naprawa BCM? Mogą zdarzyć się proste do usunięcia awarie, typu mikropęknięcie lutu na płytce i przez to brak kontaktu. Ale z tego typu pęknięć, czy zimnych lutów, słynie raczej niskiej jakości, tania elektronika, a nie samochodowe moduły BCM renomowanych producentów, z definicji odporne na wstrząsy. Sceptycznie podchodzimy do szans na samodzielną, trwałą naprawę modułu BCM, szczególnie, że w nowszych modelach Opla na płytkach modułów BCM są układy scalone i są te płytki wykonane w technice SMD - lutowania powierzchniowego.

Zapraszamy.

 

Sprawdź, zanim do naprawy modułu BCM zaangażujesz warsztat

By oszczędzić sobie niepotrzebnych wydatków, warto być świadomym kilku czynników, które mogą zakłócić pracę modułu BCM i dać objawy podobne do usterki, które w rzeczywistości usterką nie są:

 

Gdzie jest i którymi elementami samochodu steruje BCM

W Oplu Insignia A, moduł BCM znajduje się w kabinie, po lewej stronie pod kierownicą. W Astrze J moduł BCM jest w konsoli centralnej i tu można spotkać doniesienia o module BCM zalanym płynem chłodzącym z nieszczelnej nagrzewnicy. W Vectrze C - na lewym słupku A, por. szkic poniżej.

Moduł BCM (ang. Body Control Module), bywa zamiennie nazywany BSI. Moduł BCM ma wpływ na pracę m. in. następujących systemów. Tu na przykładzie popularnej w Polsce Vectry C:

Warto jednak zauważyć, że Opel Vectra C ma również moduł UEC (zaawansowana skrzynka bezpieczników pod maską) i REC (tylny, w bagażniku). Moduł REC został wyeliminowany w późniejszych modelach Opla, więc jego funkcje przejęły dwa pozostałe moduły.

 

 

Moduł komory silnika UEC Opel Zafira B, skrzynka bezpieczników

Moduł komory silnika UEC, Underhood Electrical Center, Opel Zafira B.

Moduł komfortu BCM Opel Insignia A

Moduł komfortu / BCM Opel Insignia A, zlokalizowany pod kierownicą, z lewej strony deski.

 

Samodzielna naprawa

Niekontaktująca wtyczka, ostatnio zamontowane akcesoria, czy wilgoć - mogą dawać objawy podobne do uszkodzonego modułu BCM. Co najważniejsze, zakłócenia te właściciel samochodu może wyeliminować we własnym zakresie. Poniżej porcja informacji - który moduł odpowiada za co w samochodzie, które mogą pomóc w diagnostyce. Wyjaśniamy też, w jaki sposób, z pominięciem elektroniki, zdublowane jest sterowanie krytycznymi dla bezpieczeństwa podzespołami, jak wycieraczki przedniej szyby. Na przykładzie Vectry C - to były początki BCM-ów.

 

Moduł BCM

Lokalizacja modułu BCM Opel Vectra C

Moduł BCM steruje:

  • wszystkimi funkcjami oświetlenia wnętrza
  • wszystkimi funkcjami centralnego zamka. Bezpośrednie sterowanie tylnymi silnikami centralnego zamka i pokrywy wlewu paliwa
  • układem autoalarmu
  • funkcjami kierunkowskazów, synchronizacją kierunkowskazów
  • ogrzewaniem szyby tylnej i lusterek zewnętrznych
  • bezpośrednim sterowaniem tylnymi podnośnikami szyb
  • oświetleniem zewnętrznym

Moduł BCM odczytuje położenia przełącznika świateł. Te informacje są przesyłane w postaci wiadomości CAN do odpowiednich modułów sterujących. Odczytywane są informacje dotyczące:

  • świateł postojowych
  • świateł mijania
  • reflektorów przeciwmgłowych
  • tylnych świateł przeciwmgłowych

Funkcje kierunkowskazów

Moduł BCM steruje następującymi funkcjami kierunkowskazów:

  • kierunkowskazy
  • kierunkowskazy boczne
  • światła awaryjne
  • sygnalizacja centralnego zamka
  • sygnalizacja układu autoalarmu

Moduł BCM wyznacza różne częstotliwości migania, np. w przypadku awarii jednego kierunkowskazu zwiększa się częstotliwość migania po odpowiedniej stronie.

Oświetlenie wewnętrzne

Oświetlenie wewnętrzne obejmuje następujące funkcje:

  • regulacja natężenia oświetlenia wskaźników i wyłączników
  • oświetlenie progu
  • lampka oświetlenia wnętrza z lampkami do czytania
  • oświetlenie schowka podręcznego, bagażnika, lusterka kosmetycznego
  • podświetlenie różnych wyłączników
  • automatyczne wyłączenie lampek oświetlenia wnętrza, które świecą się ponad 15 min. od wyłączenia zapłonu.

Układ czujników parkowania PAS

Moduł BCM odczytuje stan wyłącznika układu czujników parkowania i wysyła szyną CAN odpowiednią wiadomość do modułu sterującego układem czujników parkowania. Moduł PAS wysyła szyną CAN informację o stanie, po czym moduł BCM włącza lampkę kontrolną.

Dłuższy czas pracy dmuchawy ogrzewania

Po wyłączeniu układu klimatyzacji/zapłonu moduł BCM może przedłużyć czas pracy dmuchawy z maksymalną prędkością. Aby uniknąć fałszywego alarmu, podczas dłuższej pracy dmuchawy wyłączane są czujniki ultradźwiękowe układu autoalarmu.

Moduł sterujący urządzeniem grzewczym AHS

Moduł BCM odczytuje temperaturę zewnętrzną i przy temperaturze niższej od ok. 8 °C włącza urządzenie grzewcze, wysyłając wiadomość szyną CAN.

Ogrzewana tylna szyba i elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterka wsteczne

Moduł BCM odczytuje położenie przycisków ogrzewanej szyby tylnej/ogrzewania lusterek. W pojazdach bez układu ECC (elektronicznej klimatyzacji, climatronic) przycisk jest podłączony bezpośrednio do modułu BCM. W pojazdach z układem ECC moduł BCM otrzymuje szyną CAN informację z ECC o naciśnięciu wyłącznika. Jest ona przesyłana przez złącze DIS z szyny CAN o średniej szybkości transmisji do szyny CAN o małej szybkości transmisji. Po ok. 15 min. moduł BCM automatycznie wyłącza ogrzewanie szyby.

Dodatkowe funkcje układu autoalarmu

  • Nadzorowanie styków drzwi, pokrywy tyłu nadwozia i pokrywy komory silnika
  • Szeregowe złącze dla sygnału dźwiękowego alarmu (Vauxhall)
  • Szeregowe złącze dla czujnika ultradźwiękowego
  • Zintegrowany czujnik przechyłu
  • Nadzór szyby tylnej
  • Sterowanie sygnałem dźwiękowym autoalarmu
  • Przycisk wyłączania czujnika ultradźwiękowego na tablicy rozdzielczej dla następnego okresu czuwania
  • Ogrzewanie postojowe (od RM 2003) wyłącza czujnik ultradźwiękowy

Moduł UEC

Lokalizacja modułu elektronicznego UEC komory silnika

Moduł elektroniczny komory silnika (UEC, Underhood Electrical Center) steruje elektronicznie oświetleniem przednim. Rozpoznaje usterki żarówek lamp przednich. W UEC zamontowane są bezpieczniki wszystkich modułów wykonawczych zamontowanych w przedniej części pojazdu. Moduł UEC otrzymuje szyną CAN większość danych, wpływających na stan oświetlenia, pracę wycieraczek i sterowanie różnymi przekaźnikami (np. zapłon ZAŁ i sygnał dźwiękowy). UEC steruje następującymi funkcjami:

  • Oświetlenie zewnętrzne przednie
  • Wycieraczki przednie
  • Układ spryskiwacza szyby
  • Układ spryskiwaczy reflektorów
  • Układ spryskiwacza szyby tylnej
  • Poziom płynu spryskiwacza
  • Sygnał dźwiękowy

Funkcja sterowania napięciem

Moduł UEC w Vectrze C jest odpowiedzialny za zasilanie napięciem (zacisk 30). Z bezpieczników głównych modułu UEC napięcie jest dostarczane do REC, IPBEC, ABS i silników wentylatorów. Do modułu UEC dochodzi bezpośrednim przewodem sygnał z zacisku 15 oraz szyną LSCAN – wiadomość o stanie zacisku 15 z modułu CIM.

Funkcja wycieraczek szyb, układ spryskiwacza szyby, układ spryskiwaczy reflektorów

UEC steruje następującymi funkcjami wycieraczek:

  • Wycieraczki przednie
  • Układ spryskiwacza szyby przedniej
  • Układ spryskiwaczy reflektorów
  • Układ spryskiwacza szyby tylnej
  • Poziom płynu spryskiwacza

Sposób działania po wystąpieniu usterki: W przypadku awarii modułu CIM lub zakłócenia komunikacji szyną CAN, pracę wycieraczek umożliwia bezpośredni przewód łączący CIM z UEC. Wówczas tym przewodem uaktywniany jest przekaźnik umożliwiający szybką pracę wycieraczek. W przypadku uszkodzenia komunikacji szyną CAN wyłączane są spryskiwacze.

Funkcja sygnału dźwiękowego

Informacja o stanie włącznika sygnału dźwiękowego, ustalonym przez CIM, jest przekazywana szyną LSCAN do UEC. Po otrzymaniu wiadomości "Uruchomiony włącznik sygnału dźwiękowego" moduł UEC steruje przekaźnikiem sygnału dźwiękowego.

Funkcja wyłącznika świateł cofania (mechaniczna skrzynia biegów)

Moduł UEC ustala położenie wyłącznika świateł cofania. Ta informacja jest przesyłana szyną CAN z UEC do innych modułów sterujących.

Funkcja przedniego oświetlenia zewnętrznego

Moduł UEC steruje następującymi funkcjami oświetlenia:

  • Światła postojowe
  • Światła mijania (halogenowe lub ksenonowe)
  • Światła drogowe
  • Kierunkowskazy przednie i boczne
  • Dodatkowe/wspomagające funkcje oświetlenia

Moduł REC

Lokalizacja modułu REC tylnej części nadwozia

Moduł REC jest modułem sterującym oświetleniem tylnej części nadwozia. Rozpoznaje uszkodzenia żarówek zamontowanych w tylnej części nadwozia. W module REC znajdują się bezpieczniki zabezpieczające obwody zasilania wszystkich modułów wykonawczych zamontowanych w tylnej części pojazdu. Funkcje, którymi steruje moduł REC:

  • zewnętrzne oświetlenie tylne
  • wycieraczka tylna i ogrzewanie szyby tylnej
  • analiza pomiarów czujnika deszczu
  • rozpoznawanie przyczepy
  • ogrzewanie siedzeń tylnych
  • odblokowanie bagażnika
  • funkcja komfortowego zamykania podnośników szyb tylnych
  • przerywanie przyciemniania elektrochromatycznego lusterka wewnętrznego

Funkcja wycieraczek szyby

REC steruje następującymi funkcjami wycieraczki:

  • Wycieraczka szyby tylnej
  • Analiza sygnałów czujnika deszczu

Funkcja zewnętrznego oświetlenia tylnego

Moduł REC steruje i kontroluje następujące funkcje oświetlenia.

  • Tylne lampy zespolone
  • Światła hamowania
  • Światła cofania
  • Kierunkowskazy tylne
  • Oświetlenie tablicy rejestracyjnej
  • Tylne światła przeciwmgłowe

Funkcja ogrzewania siedzeń tylnych

Moduł REC rozpoznaje naciśnięcie wyłącznika ogrzewania siedzeń tylnych lewego i prawego i na podstawie tej informacji steruje przekaźnikiem oraz włącza diodę LED ogrzewania siedzeń tylnych prawego/lewego.

Funkcja odblokowania bagażnika

Po otrzymaniu żądania "Odblokuj", wysłanego przez moduł sterujący nadwozia (BCM), moduł REC zwalnia wyjście do odblokowania bagażnika. W celu oświetlenia tylnej części nadwozia zapalają się lampki oświetlenia tablicy rejestracyjnej.

Funkcja ogrzewania szyby tylnej

Po otrzymaniu wiadomości "Włączyć ogrzewanie szyby tylnej", wysłanej przez moduł sterujący nadwozia (BCM), moduł REC zasila przekaźnik sterujący ogrzewaniem szyby tylnej. Szyną CAN wysyła potwierdzenie – wiadomość "Ogrzewanie szyby tylnej włączone".

Funkcja zamykania komfortowego

Moduł REC włącza funkcję zamykania komfortowego dla drzwi tylnych po otrzymaniu szyną CAN wiadomości "Włączyć zamykanie komfortowe" z modułu elektronicznego drzwi kierowcy (DDM).

Funkcja przyciemniania elektrochromatycznego lusterka wewnętrznego

Po otrzymaniu przez moduł REC informacji o włączeniu biegu wstecznego, lub otwarciu jednych z czterech drzwi, wyłączana jest funkcja przyciemniania elektrochromatycznego lusterka wstecznego.

Funkcja "follow me home"

Po otrzymaniu odpowiedniej wiadomości szyną CAN moduł REC włącza światła cofania, aby oświetlić tylną część pojazdu.

 

Zobacz też:

Trzy podejścia do naprawy sterownika silnika, ECU

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

 

 

Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!

03.2024

BAIC Beijing 5 samochód demonstracyjny
BAIC Beijing 3 samochód do jazdy próbnej

Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.

A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.

Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!

Umów datę i godzinę testu

Godziny pracy salonu



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy SsangYong KGM Actyon w polskim salonie