Escape Box ma wiele cech kampera, pod kilkoma względami go nawet przewyższa. Kamper jest drogi, a sam namiot nie każdemu wystarczy. Gdzieś pośrodku jest zabudowa szufladowa - dostępna do nowych i używanych Opli Combo, Vivaro, Zafira Life. Funkcjonalności kampera (łóżko, infrastruktura kuchenna), ale zabudowa jest demontowalna, więc samochód może również służyć do innych niż turystyka, celów. Escape Boxy są do kupienia w Dixi‑Car.
Vivaro, Zafira Life, Combo z Escape Boxem to już segment LV - Leisure Vehicles. Samochód taki idealnie się wpasowuje w model auta rodzinnego / dla biznesu, a dodatkowo jest opcja spania. Rośnie też wartość rezydualna - samochody przystosowane do podróży sprzedają się w wyższych cenach.
Szuflada Escape Boxa w wersji Tour z utensyliami kuchennymi.
Bazą dla Escape Boxa, z samochodów nowych Opel oferowanych obecnie w salonie, mogą być:
Wygodny, płaski materac Escape Boxu. Leżymy jak w domu.
Lodówka i kuchnia.
Piotr Damaziak
Menedżer ds. sprzedaży. Samochody nowe osobowe i dostawcze.
Przemysław Zimnicki
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Piotr Orłowski
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Agnieszka Rospędowska
Specjalista ds. sprzedaży samochodów użytkowych
Zanim się zdecydujemy, warto rozważyć, skąd wzięły się zabudowy typu Escape Box i do jakich celów nadają się najlepiej w warunkach Polski i Europy.
Escape Boxy są popularne w USA, gdzie "turystyka drogowa", spanie w samochodzie były znane już w latach nastych XX w. Amerykanie mieli 100 lat, by uchwalić prawa zabraniające mieszkania w samochodzie praktycznie wszędzie, gdzie jest blisko do cywilizacji. Tymczasem "living on the road" nigdy nie było tam tak popularne jak dziś. Jednak - nocą trzeba się ukrywać (tzw. stealth camping). I tu jest źródło popularności zabudów typu Escape Box - są słabo wykrywalne/widzialne dla policji. Dodatkowo, zabudowy tego typu bywają dla Amerykanów rozwiązaniem ich kryzysu mieszkaniowego ;)
W Polsce czy Europie sytuacja jest inna. Klimat jest naturalną barierą dla całorocznego życia w kamperze. Nawet zjeżdżając na zimę do Palermo przez trzy miesiące mamy temperatury rzędu 12 stopni w dzień, w nocy chłodniej. Ktoś, kogo stać na samochód, zazwyczaj ma też własne lokum. Jak w takim otoczeniu odnajduje się zabudowa szufladowa?
W naszej ocenie Escape Box jest idealną propozycją na dłuższe toury po Europie i bliskiej Azji. Nie znaczy to, że nie sprawdzi się w czasie weekendowego wyjazdu do Puszczy Białowieskiej. Jednak model, w którym podróżujemy niekoniecznie w lipcu-sierpniu, codziennie śpimy w innym i nieznanym nam miejscu, dodatkowo na półlegalnie, jest wymarzonym środowiskiem dla zabudowy typu Escape Box. Oto dlaczego:
Komfort termiczny Escape Boxa jest wyższy niż namiotu i może być porównywalny z kamperem. Śpimy metr nad ziemią, jesteśmy izolowani materacem memory foam od spodu. W samochodzie nawet bez ogrzewania panuje w nocy o stopień-dwa wyższa temperatura niż w namiocie, co jest w praktyce sporą różnicą in plus. Opcjonalnie możemy mieć ogrzewanie postojowe, również na paliwa płynne, co w namiocie jest już ryzykowne.
Możliwość kamuflażu - jeśli przyciemnimy szyby, mamy jeden z najlepszych stosunków komfortu do niewykrywalności przez okolicznych mieszkańców/służby w warunkach spania na dziko w terenie zabudowanym. Jedynie dobrze zaadaptowany samochód osobowy, może się tu mierzyć z Escape Boxem. Ani kamper, ani namiot - już nie.
Zwrotność i użyteczność samochodu do innych celów niż turystyka. Szczególnie Combo ma gabaryty samochodu osobowego. Vivaro/Zafira Life są większe, ale zachowują wysokość 1,9 m, co pozwala im wjeżdżać na parkingi wielopoziomowe. Escape Box jest demontowalny - można wykorzystywać auto do pracy, na zakupy. Przy ew. zmianie samochodu, można Escape Box sprzedać oddzielnie.
Filozofia podróży, prestiż - mamy tu do czynienia z namiastką kampera. Można zabrać w podróż gościa, narzeczoną, niekoniecznie przywykłych do spartańskich warunków. Oberwanie chmury, porywisty wiatr potrafią wystawić na próbę wiarę w sprawdzone metody, jak samochód osobowy + namiot, czy rower + namiot, nawet w oczach zaprawionych w boju turystów.
Escape Box niby jest eko i oczywiście daleko mu do kamperowego marnotrawstwa przestrzeni, paliwa, czasu i zasobów finansowych, jednak wciąż jest to twarda zabudowa, zajmująca miejsce w samochodzie i w garażu.
Nie zabierzemy Escape Boxu w podróż samolotem, nie nacieszymy się nim w samochodzie wynajętym gdzieś na lotnisku Europy, czy jednej z Ameryk.
Opinia nt. spania w Astrze Kombi, z YouTube Dixi‑Car.
Minusem Escape Boxu jest fakt, że gotując czy myjąc się stoimy na zewnątrz. Jesteśmy wystawieni na warunki pogodowe i widzą nas osoby postronne. W praktyce jednak jest to problem w głowie. Na drodze spotkamy podróżników w znacznie gorszej sytuacji niż my (piechurów z plecakami, rowerzystów z sakwami, czy nawet zwolenników klasyki - samochód osobowy + namiot).
Escape Box daje prestiż kampera, komfort zbliżony do kampera, jest znacznie tańszy w zakupie i eksploatacji niż kamper, a pozbawiony jest prawie zupełnie jego wad. Wyliczmy tutaj wady kampera: gigantomania, paliwożerność, trudności w parkowaniu i skokach w bok (wyboiste, piaszczyste dukty, górskie serpentyny), wizyty służb i mieszkańców przy noclegach na dziko, wielogodzinne przeprowadzanie się do kampera przed wyruszeniem nim w podróż, awaryjność, przecieki, gdy kamper ma już, powiedzmy, 5-10 lat. Ogólnie: kamper jest duży i ciężki - skutki jak wyżej.
Niemniej jednak, kampery też mamy w ofercie.
Pod Escape Box lepszy jest samochód z klapą bagażnika otwieraną do góry (dach w czasie deszczu, odrobina cienia). Drzwi skrzydłowe, otwierane na boki sprawdzają się gorzej.
Piotr Damaziak
Menedżer ds. sprzedaży. Samochody nowe osobowe i dostawcze.
Przemysław Zimnicki
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Piotr Orłowski
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Agnieszka Rospędowska
Specjalista ds. sprzedaży samochodów użytkowych
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.