Escape Box ma wiele cech kampera, pod kilkoma względami go nawet przewyższa. Kamper jest drogi, a sam namiot nie każdemu wystarczy. Gdzieś pośrodku jest zabudowa szufladowa - dostępna do nowych i używanych Opli Combo, Vivaro, Zafira Life. Funkcjonalności kampera (łóżko, infrastruktura kuchenna), ale zabudowa jest demontowalna, więc samochód może również służyć do innych niż turystyka, celów. Escape Boxy są do kupienia w Dixi‑Car.
Vivaro, Zafira Life, Combo z Escape Boxem to już segment LV - Leisure Vehicles. Samochód taki idealnie się wpasowuje w model auta rodzinnego / dla biznesu, a dodatkowo jest opcja spania. Rośnie też wartość rezydualna - samochody przystosowane do podróży sprzedają się w wyższych cenach.
Szuflada Escape Boxa w wersji Tour z utensyliami kuchennymi.
Bazą dla Escape Boxa, z samochodów nowych Opel oferowanych obecnie w salonie, mogą być:
Wygodny, płaski materac Escape Boxu. Leżymy jak w domu.
Lodówka i kuchnia.
Piotr Damaziak
Menedżer ds. sprzedaży. Samochody nowe osobowe i dostawcze.
Przemysław Zimnicki
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Zanim się zdecydujemy, warto rozważyć, skąd wzięły się zabudowy typu Escape Box i do jakich celów nadają się najlepiej w warunkach Polski i Europy.
Escape Boxy są popularne w USA, gdzie "turystyka drogowa", spanie w samochodzie były znane już w latach nastych XX w. Amerykanie mieli 100 lat, by uchwalić prawa zabraniające mieszkania w samochodzie praktycznie wszędzie, gdzie jest blisko do cywilizacji. Tymczasem "living on the road" nigdy nie było tam tak popularne jak dziś. Jednak - nocą trzeba się ukrywać (tzw. stealth camping). I tu jest źródło popularności zabudów typu Escape Box - są słabo wykrywalne/widzialne dla policji. Dodatkowo, zabudowy tego typu bywają dla Amerykanów rozwiązaniem ich kryzysu mieszkaniowego ;)
W Polsce czy Europie sytuacja jest inna. Klimat jest naturalną barierą dla całorocznego życia w kamperze. Nawet zjeżdżając na zimę do Palermo przez trzy miesiące mamy temperatury rzędu 12 stopni w dzień, w nocy chłodniej. Ktoś, kogo stać na samochód, zazwyczaj ma też własne lokum. Jak w takim otoczeniu odnajduje się zabudowa szufladowa?
W naszej ocenie Escape Box jest idealną propozycją na dłuższe toury po Europie i bliskiej Azji. Nie znaczy to, że nie sprawdzi się w czasie weekendowego wyjazdu do Puszczy Białowieskiej. Jednak model, w którym podróżujemy niekoniecznie w lipcu-sierpniu, codziennie śpimy w innym i nieznanym nam miejscu, dodatkowo na półlegalnie, jest wymarzonym środowiskiem dla zabudowy typu Escape Box. Oto dlaczego:
Komfort termiczny Escape Boxa jest wyższy niż namiotu i może być porównywalny z kamperem. Śpimy metr nad ziemią, jesteśmy izolowani materacem memory foam od spodu. W samochodzie nawet bez ogrzewania panuje w nocy o stopień-dwa wyższa temperatura niż w namiocie, co jest w praktyce sporą różnicą in plus. Opcjonalnie możemy mieć ogrzewanie postojowe, również na paliwa płynne, co w namiocie jest już ryzykowne.
Możliwość kamuflażu - jeśli przyciemnimy szyby, mamy jeden z najlepszych stosunków komfortu do niewykrywalności przez okolicznych mieszkańców/służby w warunkach spania na dziko w terenie zabudowanym. Jedynie dobrze zaadaptowany samochód osobowy, może się tu mierzyć z Escape Boxem. Ani kamper, ani namiot - już nie.
Zwrotność i użyteczność samochodu do innych celów niż turystyka. Szczególnie Combo ma gabaryty samochodu osobowego. Vivaro/Zafira Life są większe, ale zachowują wysokość 1,9 m, co pozwala im wjeżdżać na parkingi wielopoziomowe. Escape Box jest demontowalny - można wykorzystywać auto do pracy, na zakupy. Przy ew. zmianie samochodu, można Escape Box sprzedać oddzielnie.
Filozofia podróży, prestiż - mamy tu do czynienia z namiastką kampera. Można zabrać w podróż gościa, narzeczoną, niekoniecznie przywykłych do spartańskich warunków. Oberwanie chmury, porywisty wiatr potrafią wystawić na próbę wiarę w sprawdzone metody, jak samochód osobowy + namiot, czy rower + namiot, nawet w oczach zaprawionych w boju turystów.
Escape Box niby jest eko i oczywiście daleko mu do kamperowego marnotrawstwa przestrzeni, paliwa, czasu i zasobów finansowych, jednak wciąż jest to twarda zabudowa, zajmująca miejsce w samochodzie i w garażu.
Nie zabierzemy Escape Boxu w podróż samolotem, nie nacieszymy się nim w samochodzie wynajętym gdzieś na lotnisku Europy, czy jednej z Ameryk.
Opinia nt. spania w Astrze Kombi, z YouTube Dixi‑Car.
Minusem Escape Boxu jest fakt, że gotując czy myjąc się stoimy na zewnątrz. Jesteśmy wystawieni na warunki pogodowe i widzą nas osoby postronne. W praktyce jednak jest to problem w głowie. Na drodze spotkamy podróżników w znacznie gorszej sytuacji niż my (piechurów z plecakami, rowerzystów z sakwami, czy nawet zwolenników klasyki - samochód osobowy + namiot).
Escape Box daje prestiż kampera, komfort zbliżony do kampera, jest znacznie tańszy w zakupie i eksploatacji niż kamper, a pozbawiony jest prawie zupełnie jego wad. Wyliczmy tutaj wady kampera: gigantomania, paliwożerność, trudności w parkowaniu i skokach w bok (wyboiste, piaszczyste dukty, górskie serpentyny), wizyty służb i mieszkańców przy noclegach na dziko, wielogodzinne przeprowadzanie się do kampera przed wyruszeniem nim w podróż, awaryjność, przecieki, gdy kamper ma już, powiedzmy, 5-10 lat. Ogólnie: kamper jest duży i ciężki - skutki jak wyżej.
Niemniej jednak, kampery też mamy w ofercie.
Pod Escape Box lepszy jest samochód z klapą bagażnika otwieraną do góry (dach w czasie deszczu, odrobina cienia). Drzwi skrzydłowe, otwierane na boki sprawdzają się gorzej.
Piotr Damaziak
Menedżer ds. sprzedaży. Samochody nowe osobowe i dostawcze.
Przemysław Zimnicki
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych