Wybierz literę:
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V Z
4x4 - napęd na cztery koła pojazdu, czyli na obie osie. Charakteryzuje się stałym rozdziałem mocy między obydwie osie.
4motion - opracowany przez firmę Volkswagen rodzaj napędu na cztery koła. Moment obrotowy, w zależności od sytuacji, przydzielany jest osobno do każdego koła. Koła, które mają w danym momencie najlepszą przyczepność do nawierzchni, po której porusza się pojazd, dostają zwykle najwięcej mocy.
AAS (ang. Auto Adjusting Suspension) - samoregulujące się zawieszenie. Jest to kontrolowane elektronicznie pneumatyczne zawieszenie. Poprawia ono komfort jazdy przy dużych prędkościach. W przypadku rosnącej prędkości zawieszenie się obniża, obniżając środek ciężkości i poprawiając w ten sposób stabliność pojazdu. Informacje z czujników umieszczonych na osiach i czujnika prędkości są przekazywane do komputera, który błyskawicznie wydaje odpowiednie komunikaty siłownikom wykonawczym przy amortyzatorach. System stosowany w samochodach Audi.
ABC (ang. Active Body Control) - aktywna regulacja zawieszenia. Zadaniem tego układu jest poprawa komfortu jazdy. System ten niweluje drgania wywołane przez wszelkie nierówności na drodze oraz zmniejsza przechyły nadwozia na zakrętach w czasie jazdy z dużą prędkością. System dysponuje trzynastoma czujnikami kontrolującymi parametry pojazdu. W oparciu o sygnały z czujników komputer rozpoznaje zagrożenie przechyłu bocznego nadwozia podczas pokonywania zakrętu. Wtedy w cylindrach hydraulicznych amortyzatorów znajdujących się po wewnętrznej stronie pokonywanego łuku zwiększane jest ciśnienie oleju oraz napięcie sprężyny. W amortyzatorach znajdujących się po przeciwnej stronie ciśnienie jest zmniejszane, co z kolei skutkuje zmniejszaniem się przechyłu nadwozia. System stosowany był w samochodach Mercedes CL.
ABS (ang. Antlock Braking System) - elektroniczny system zapobiegający blokadzie kół podczas hamowania. Wprowadzony w 1978 r., jego zadaniem jest zachowanie toru jazdy samochodu, skrócenie drogi hamowania i utrzymanie sterowności pojazdu. Gdy tylko, któreś koło zaczyna się blokować (np. na śniegu), ABS zmniejsza siłę hamowania na tym kole, aby zaczęło się ono znów obracać. Gdy koło obraca się znów z normalną prędkością, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle te występują z dużą częstotliwością, indywidualnie dla każdego koła.
ACC (ang. Adaptive Cruise Control) - adaptacyjny system kontroli prędkości opracowany przez firmę Bosch. Jest on uaktywniany po przekroczeniu przez pojazd prędkości 30 km/h. Zadaniem systemu jest utrzymanie bezpiecznej odleglości od poprzedzającego pojazdu. Nad bezpiecznym dystansem czuwa umieszczony z przodu czujnik radarowy. Gdy poprzedzający nas samochód zwolni, system prześle komunikat do układu hamulcowego i silnika o tym, że należy zmniejszyć prędkość.
ACD (ang. Active Central Differential) - aktywny centralny dyferencjał. System ten pozwala na przeniesienie napędu na różnych nawierzchniach. System ten w większości ma trzy rodzaje nawierzchni: asfalt, szuter oraz śnieg. Rodzaj nawierzchni wybierany jest ręcznie przez kierowcę. Podczas jazdy na asfalcie system rozdziela moc pojazdu równo na przód i tył. Podczas jazdy na szutrze 65% mocy system daje na tylną oś, a 35% na przednią. Natomiast podczas jazdy na śniegu system daje 65% mocy na przednią oś, a 35% na tylną.
ACS (ang. Automatic Crash System) - automatyczny system kolizyjny. System w razie wypadku automatycznie odblokowuje centralny zamek, włącza oświetlenie wewnątrz pojazdu oraz światła awaryjne, a także odcina dopływ paliwa.
ADB (ang. Automatic Differential Brake) - System różnicowego hamowania koła o mniejszej przyczepności do podłoża. Układ hamuje jedno z kół, które akurat traci przyczepność i przenosi jednocześnie moment obrotowy na pozostałe koła, które zachowują przyczepność. ABD wyprzedza w działaniu system ASC. Gdy przyhamowanie koła przez ADB nie pomoże włącza się ASC odejmując gaz. ADB dobrze sprawdza się w sytuacjach kryzysowych, np. gdy droga jest ośnieżona.
ADCS (ang. Active Damping Control System) - system aktywnej regulacji zawieszenia. W zależności od warunków jazdy zmieniana jest sztywność amortyzatorów.
ADS (ang. Adaptive Damping System) - system adaptacyjnego tłumienia. Dostsowuje on zawieszenie pojazdu do rodzaju nawierzchni i działa niezależnie dla każdego z kół, co zapewnia najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa.
AFIL (fr. Alerte de Franchissement Involontaire de Ligne) - alarm niezamierzonego przekroczenia linii. Jeśli kierowca nieświadomie zjedzie z danego pasa ruchu, opracowany przez koncern PSA (Peugeot, Citroen) system poinformuje o tym fakcie włączając układ wibracyjny zamontowany w fotelu. Po przekroczeniu pasa ruchu kierowca wyczuje drgania po stronie, w którą samochód zjechał, co umożliwia mu skorygowanie kierunku jazdy. Bezpieczeństwa pojazdu strzegą czujniki na podczerwień umieszczone z przodu pojazdu, których zadaniem jest wykrywanie linii przerywanej lub ciągłej. System aktywuje się po przekroczeniu prędkości 80 km/h. Jak to działa w Oplu?
AFL (ang. Adaptive Front Lighting System) - system dostosowujący oświetlenie w zależności od wykonywanego manewru na drodze. Dynamiczne światło 'zakrętowe' dostosowuje się automatycznie do kąta skrętu oraz prędkości samochodu, obracając lampy świateł krótkich lub długich w zakresie 15 stopni na zewnątrz oraz 8 stopni od wewnątrz. Po osiągnięciu prędkości rzędu 40km/h włączane jest statyczne światło, działające w uzależnieniu od włączonego kierunkowskazu oraz pozycji kierownicy. Jego zadaniem jest oświetlanie przy pomocy dodatkowego reflektora lewej lub prawej części skrzyżowania. Funkcja dynamicznego oświetlenia działa analogicznie w czasie wykonywania manewru cofania. System poziomowania lamp pozwala również na prawidłowe ustawienie reflektorów i strumienia światła na wymaganej przepisami wysokości przy obciążeniu samochodu, a także podczas przyspieszania lub hamowania. Dzięki temu reflektory nie będą oślepiać kierowców jadących z przeciwka. AFL w Oplu
AFS (ang. Adaptive Front Lighting System) - system oświetlający kierunek jazdy pojazdem. System powoduje że światła przednie oświetlają kierunek gdzie jedzie samochód, a nie oświetla ciągle to co znajduje się przed pojazdem (np. gdy skręcamy w lewo przednie reflektory obracają się w lewo). System ten polepsza widoczność na zakrętach. Reflektory wyposażone w ten system mogą obrócić się maksymalnie do kąta 20 °. System AFS działa gdy: Kąt skrętu jest większy niż 12° i prędkość pojazdu wynosi co najmniej 10 km/h. Natomiast wyłącza się gdy pojazd zwolni do prędkości 5 km/h.
AFV (ang. Alternative Fuel Vehicle) - pojazd, który do swego napędu wykorzystuje paliwo alternatywne, np. wodór, propan, gaz ziemny, biodiesel, etanol.
AHC (ang. Active Height Control) - system umożliwiający ręczne ustawienie wysokości zawieszenia w pojeździe. Kierowca może sam obniżać lub podwyższać zawieszenie pojazdu. System ten potrafi także automatycznie ustawić wysokość pojazdu w zależności od prędkości. System ten najczęściej jest spotykany w samochodach typu SUV.
AHR (ang. Active Head Restraint) - system aktywnych zagłówków. Zadanie sytemu polega na tym, aby w razie uderzenia od tyłu zagłówki w bardzo krótkim czasie przemieściły się w kierunku głowy, co zmniejsza uszkodzenia kręgów szyjnych i kręgosłupa. System ten wprowadziła firma Saab w 1997 roku i nazwała ten system Saab Active Head Restraint w skrócie SAHR. AHR jest wzorowany na tym systemie.
AL (ang. Adaptive Light) - reflektory adaptacyjne, które dopasowują się automatycznie do prędkości samochodu i promienia skrętu. W przypadku pokonywania zakrętu system włącza dodatkowy reflektor boczny, którego kąt zależy od prękości pojazdu i kąta skrętu kół przednich.
APA (ang. Advanced Park Assist) - system wspomagający parkowanie. Załączamy APĘ guzikiem na desce i jedziemy sobie spokojnie wzdłuż zakitowanej samochodami miejskiej przestrzeni. System skanuje boki i gdy tylko wykryje lukę wystarczająco dużą dla samochodu, alarmuje właściciela. Ten następnie załącza wsteczny, puszcza kierownicę i auto prawie samodzielnie wjeżdża na z trudem znaleziony parking (my sterujemy biegami, gazem i hamulcem; samochód kręci kierownicą).
APB (ang. Automatic Parking Brake) - zacisk hamulca, w którym zintegrowany silnik elektryczny przejmie zadania hamulca postojowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu producenci samochodów będą mogli zastąpić mechaniczną dźwignię hamulca postojowego przyciskiem uruchamiającym tę funkcję. System bazuje na układzie ESP.
APS (ang. Acoustic Parking System) - akustyczny system wspomagający parkowanie. Sygnał dźwiękowy informuje kierowcę o zbliżającej się przeszkodzie. Gdy odległość od przeszkody zmniejsza się, dźwięk staje się dłuższy. Gdy samochód znajduje się 1,6 metra od przeszkody pojawia się pierwsze dźwiękowe ostrzeżenie. Dźwięk jest ciągły, gdy samochód znajdzie się 20 cm od przeszkody. System połączony jest z ultradźwiękowymi czujnikami umieszczonymi z tyłu, ew. również z przodu pojazdu.
Aquaplaning (akwaplanacja) - utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a jezdnią. W rezultacie może wystąpić utrata kontroli nad pojazdem. O akwaplanację łatwo (między innymi) podczas jazdy w czasie lub po deszczu na asfaltowych nawierzchniach z wygniecionymi koleinami lub nierównościami, w których zbiera i długo się utrzymuje wystarczająco gruba warstwa wody. Odczucia kierowcy podczas akwaplanacji są bardzo podobne jak podczas jazdy po oblodzonej nawierzchni. W podobny sposób należy też postępować: delikatnie zdjąć nogę z gazu i pozwolić pojazdowi zmniejszyć prędkość aż do uzyskania przyczepności, unikać gwałtownych ruchów kierownicą, jeżeli hamowanie jest bezwzględnie konieczne należy (o ile samochód nie jest wyposażony w ABS) robić to z wyczuciem, a w przypadku konieczności intensywnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjnie (impulsowo). Ryzyko wystąpienia akwaplanacji zwiększa się wraz ze wzrostem grubości warstwy wody na jezdni, prędkości pojazdu, szerokości opon, zmniejszeniem lub zabrudzeniem bieżnika opony.
ASG (ang. Automatic Stop and Go) - system automatycznego włączania i wyłączania silnika w czasie postoju. Opracowany, aby zaoszczędzić paliwo, gdy kierowca zatrzymuje samochód na chwilę i nie wyłącza silnika.
ASR (ang. Acceleration Slip Regulation) - system kontroli trakcji, który pomaga w optymalizacji przyczepności, gdy samochód przyspiesza. System zmniejsza zużycie opon i paliwa. Czujniki kontrolują pracę kół. Jeśli oba koła napędzane ślizgają się, system "odejmuje gaz". Natomiast w przypadku ślizgania się tylko jednego koła system je przyhamowuje.
AWD (ang. All Wheel Drive) - napęd na cztery koła, czyli na obie osie pojazdu. Charakteryzuje się dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego między osiami.
BA lub BAS (ang. Brake Assist System) - system wspomagania nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych. System ten działa we współpracy z ABSem. System wykrywa sytuacje gdy kierowca chce szybko zahamować. Wtedy system BAS zwiększa maksymalnie ciśnienie w układzie hamulcowym, aby uzyskać jak największą siłę hamowania. W niektórych pojazdach, w czasie działania systemu BAS włączają się również światła awaryjne ostrzegające o nagłym hamowaniu.
BLIS (ang. Blind Spot Information System) - system informacji "martwego pola" w pojeździe. System ten - dzięki lampkom umieszczonym obok lusterek - ostrzega kierowcę o innym pojeździe, który znajduje się w tzw. "martwym polu". Działa dzięki kamerom umieszczonym w bocznych lusterkach. System aktywuje się po przekroczeniu przez kierowcę prędkości 10 km/h.
CBC (ang. Cornering Brake Control) - system kontroli siły hamowania na zakrętach. To odpowiedni układu EBD opracowany przez BMW. Podczas wchodzenia w zakręt samochód może być nadsterowny (może "bardziej zakręcać" niż tego by sobie życzył kierowca). System CBC, podczas nagłego hamowania, optymalnie rozdziela jego siłę, monitorując ruchy kół i siły, które na nie działają, oraz dobierając indywidualnie dla każdego koła ciśnienie w tłoczkach układu hamulcowego. Dzięki temu możliwe jest zachowanie trakcji pojazdu.
CDI (ang. Common-Rail Direct Injection) - system bezpośredniego wtrysku paliwa ze "wspólnej szyny" dla silników wysokoprężnych opracowany przez firmę Mercedes.
CDTI (ang. Common-Rail Diesel Turbo Injection) - system bezpośredniego wtrysku paliwa ze "wspólnej szyny" dla silników wysokoprężnych stosowany przez Opla. CDTI w Oplu. Podobne systemy innych producentów: samochody Kia - system CRDi; samochody Honda - system CTDi; samochody Nissan i Renault - DCi; samochody Mitsubishi - system DID
CMBS (ang. Collision Mitigation Brake System) - System wspomagający działanie tempomatu adaptacyjnego (ACC) przez przewidywanie i przeciwdziałanie potencjalnie niebezpiecznym sytuacjom na drodze. Gdy dystans pomiędzy naszym autem, a poprzedzającym je samochodem niebezpiecznie się zmniejszy, system ostrzeże kierowcę sygnałem świetlnym i dźwiękowym o konieczności podjęcia czynności zapobiegających wypadkowi. Jeśli układ hamowania minimalizujący ryzyko kolizji wykryje, że niebezpieczna sytuacja została zażegnana, system wyłączy się. W przypadku, gdy działania kierowcy nie wpłyną w wystarczającym stopniu na zredukowanie ryzyka kolizji, system ponowi świetlne i dźwiękowe ostrzeżenie, a następnie zaaplikuje lekkie hamowanie, aby skłonić kierowcę do podjęcia dalszych działań. Jednak w momencie gdy odległość pomiędzy pojazdami będzie na tyle mała, iż kolizja stanie się nieunikniona, CMBS zainicjuje ostre hamowanie w celu zredukowania prędkości, a napinacze przednich pasów napną pasy kierowcy i pasażera, aby zwiększyć ich skuteczność.
CNG (ang. Compressed Natural Gas) - paliwo - gaz ziemny w postaci sprężonej do ciśnienia 20-25 MPa. Służy do napędu pojazdów silnikowych zarówno z zapłonem iskrowym jak i z samoczynnym. Na świecie jeździ ponad 4 miliony samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Funkcjonuje ponad 8000 stacji zasilania tym paliwem. Wartość energetyczna 1 m3 w warunkach normalnych (Nm3) jest w przybliżeniu równa 1 litrowi benzyny. Masa 1 Nm3 gazu ziemnego wynosi w przybliżeniu 0,7 kg i jest uzależniona od składu gazu. Światowym liderem w liczbie samochodów napędzany CNG jest Argentyna. Według danych „The Gas Vehicle Report” w Argentynie znajduje się 1 400 000 tego typu pojazdów. Na drugim miejscu znajduje się Brazylia z 921 tysiącami samochodów na CNG, na trzecim zaś Pakistan z 475 tysiącami samochodów. Polska zajmuje odległe miejsce z 771 pojazdami napędzanymi CNG. Najwięcej - 40 autobusów zasilanych CNG jeździ obecnie w Rzeszowie oraz między innymi w Radomiu, gdzie jest ich 31. Aktualnie w 23 polskich miastach porusza się 272 autobusy zasilane tym paliwem. Dane z sierpnia 2010.
Crossover (CUV - ang. Crossover Utility Vehicle) - pojazd łączący cechy samochodu osobowego z pojazdem terenowym lub SUV.
CVT (ang. Continuously Variable Transmission) - automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów. Przełożenie zmienia się w sposób ciągły. Konstrukcja skrzyni przypomina nieco układ napędowy roweru - z przodu kółka różnej wielkości, z tyłu też grupa kółek, pomiędzy nimi rozpięty łańcuch. W CVT tych "kółek" jest bardzo wiele, zarówno z przodu, jak i z tyłu, a zamiast łańcucha jest pasek klinowy.
Cx (ang. Drag Coefficient) - współczynnik oporu powietrza. Cx określa, jak opływowe jest nadwozie danego samochodu. Cx to stosunek oporu, jaki stawia przepływającemu powietrzu dany samochód podczas jazdy, do oporu pionowej ściany, której powierzchnia równa jest powierzchni czołowej danego samochodu.
DAC (ang. Downhill Assist Control) - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach. DAC to elektroniczny system, którego zadaniem jest pomoc w zapobieganiu poślizgom bocznym w czasie stromych zjazdów.
DIC (ang. Driver Information Center) - tzw. wyświetlacz DIC pomiędzy zegarami kierowcy, z reguły o przekątnej od 3 do 7 cali.
DPF (ang. Diesel Particulate Filter) - filtr cząsteczek stałych - montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych, oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy. Stosowany od 1980 roku a w silnikach samochodowych od 1996 roku. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla. Filtr ma postać przestrzennej struktury o bardzo dużej całkowitej powierzchni ścianek. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych, lub specjalnego papieru (tylko w przypadku filtrów jednorazowych). Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%, co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w fazie stałej. Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. W części pojazdów stosuje się filtry jednorazowe, wymagające wymiany po zapełnieniu filtra. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest samooczyszczanie filtra polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury. System ten nosi nazwę regeneracji pasywnej. Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy - na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika, w wyniku czego emituje on zwiększone ilości dwutlenku azotu, który przepływając przez filtr powoduje utlenianie zgromadzonej sadzy. Jeszcze innym sposobem aktywnej regeneracji filtra jest okresowe podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, w wyniku czego sadza ulega spaleniu. Usługa oczyszczania filtrów DPF w Dixi-Car bez rozcinania filtra. Umiejscowienie DPF w Oplu Corsa D.
DSG (ang. Direct Shift Gearbox; niem. Direkt-Schalt Getriebe) - automatyczna skrzynia biegów, która pozwala również na sekwencyjną zmianę manualną. Skrzynia DSG zapewnia krótki czas zmiany przełożeń. Skrzynia DSG jest tak skonstruowana, że kolejny bieg jest gotowy i czeka na aktywację. Skrzynia ma dwa sprzęgła - jedno obsługuje biegi parzyste, drugie - nieparzyste. Przekładnia DSG wprowadzona została na rynek przez koncern Volkswagena. Jest to dwusprzęgłowa skrzynia biegów zastosowana po raz pierwszy w Golfie R32 jesienią 2003 roku. Później zastosowana w innych modelach marki, a także w modelach Skody i Seata. Obecnie oferowana w modelach marek: Volkswagen, Škoda, Seat, w większości w połączeniu z silnikami Diesla.
DSST - oznaczenie stosowane przez firmę Dunlop dla określenia opony, która nawet przy zerowym ciśnieniu powietrza w swoim wnętrzu umożliwia jazdę samochodem.
EBD (ang. Electronic Brake Force Distribution) - elektroniczny rozdział sił hamowania. W celu maksymalnego skrócenia drogi hamowania układ EBD automatycznie reguluje siłę hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół. Wyraźnie skraca drogę hamowania przy utrzymaniu stabilności nawet w razie gwałtownego hamowania lub hamowania na zakręcie. Problem nierównomiernego hamowania kół przednich do tylnych (pojazdu do przyczepy) znano już od dawna, samochody posiadają układy statyczne (działające cały czas) zmniejszające hamowanie osi mniej obciążonej. W niektórych samochodach (szczególnie dostawczych) instalowane są układy mechaniczne dobierające siłę hamowania tylnej osi w zależności od jej obciążenia. Ale dopiero układy elektroniczne w połączeniu z kontrolą obrotu kół tak jak w ABS umożliwia dobranie sił hamowania dla każdego koła w zależności od obciążenia pojazdu jak i warunków drogowych. EBD to rozszerzenie ABS. ABS zapobiega blokowaniu; EBD reguluje siłę hamowania, gdy koło nie jest zablokowane.
eCall - automatyczne powiadamianie służb ratunkowych w razie wypadku, więcej.
EPS (ang. electrical power steering) - elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Inaczej niż tradycyjne, hydrauliczne wspomaganie, elektryczny układ wspomagający łatwiej wyposażyć w opcję zmiennej siły wspomagania (większa przy małej prędkości lub gdy samochód stoi w miejscu). EPS może mieć dodatkowo przycisk "City", który pozwala nam zdecydować, czy chcemy mocniejszego wspomagania przy małych prędkościach.
ESP (ang. electronic stability program) - elektroniczny program stabilizacji. Układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgiwania się samochodu z zakrętu. System ESP to rozbudowany elektroniczny system w którego skład wchodzą systemy takie jak kontrola trakcji, kontrola poślizgu itp. Kontrola poślizgu "wyłapuje" ewentualny poślizg koła, dlatego koło pojazdu nie może zakręcić się w miejscu (zabuksować). Jeśli koł bę próbowało buksować, ESP odetnie dopływ paliwa do silnika i spowoduje małe przyduszenie silnika.
FWD (ang. Front Wheel Drive) - napęd na przednie koła pojazdu.
GPS (ang. Global Positioning System) - system globalnego wyznaczania pozycji, który wykorzystuje krążące wokół Ziemi satelity wysyłające sygnały radiowe. Mikroprocesor umieszczony w odbiorniku GPS może na podstawie różnic w czasach dotarcia sygnałów z poszczególnych satelitów ustalić dokładną pozycję geograficzną odbiornika. Ustalona zostaje lokalizacja pojazdu, możliwe jest ustalenie trasy, jaką porusza się pojazd. Możliwe jest też planowanie najciekawszej czy najkrótszej trasy przejazdu.
HBA (ang. High Beam Assist) - asystent świateł długich. Załączy długie automatycznie przy jeździe poza miastem w nocy i wyłączy je aby nie oślepić innych kierowców. Stosowany m.in. w Oplu Mokka.
HDC (ang. Hill Descent Control) - system kontrolujący prędkość przy zjazadch ze stromych wniesień. Szczególnie przydatny do jazdy w górach. Stosowany m.in. w Oplu Mokka.
HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle) - pojazd hybrydowy, samochód z dwoma rodzajami napędu: elektrycznym i spalinowym. Napęd elektryczny czerpiący energię z akumulatorów jest wykorzystywany do jazdy po mieście. Napęd spalinowy - poza miastem.
HSA (ang. Hill Start Assist) - system ułatwiają ruszanie pod górę. Nie pozwala pojazdowi stoczyć się w momencie, gdy puszczamy pedał hamulca, a jeszcze nie puścilismy pedału sprzęgła i nie nacisnęliśmy gazu. Stosowany m.in. w Oplu Mokka i Oplu Adam.
ICC (ang. Intelligent Cruise Control) - inteligentny tempomat. System pomaga kierowcy w przyspieszaniu i zwalnianiu podczas jazdy na dłuższych dystansach i w ruchu ulicznym. Czujniki laserowe pilnują bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu.
JTS (ang. Jet Thrust Stoichiometric) - system bezpośredniego stechiometrycznego wtrysku paliwa wykorzystywany w silnikach benzynowych Fiat i Alfa Romeo.
Kształt ciągnący - wzór bieżnika opony prostopadły do osi jazdy. Oponę z tym wzorem wyróżnia doskonała trakcja oraz bardzo dobra przyczepność w czasie przyspieszania i hamowania. Za to taka opona nie sprawdza się przy szybkiej jeździe. Powód - wysokie opory toczenia. Przy dużych prędkościach opona z bieżnikiem o kształcie ciągnącym emituje też znaczny hałas. Opony takie najlepiej nadają się na nawierzchnie nieutwardzone.
LSD (ang. Limited Slip Differential) - mechanizm różnicowy o powiększonym tarciu wewnętrznym. Zamontowany między np. tylnymi kołami przenosi napęd na koło mające przyczepność w sytuacji, gdy drugie koło utraciło jakąkolwiek przyczepność. Zwykły mechanizm różnicowy w takiej sytuacji spowodowałby unieruchomienie pojazdu. Mechanizm o powiększonym tarciu daje większe szanse na wybrnięcie z tarapatów. LSD jest w terenie lepszy niż zwykły mechanizm różnicowy, ale może się okazać niewystarczający w ekstremalnych sytuacjach (w których pomogłaby mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego).
MPV, minivan (ang. Multi Purpose Vehicle) - pojazd wielofunkcyjny - typ nadwozia wielozadaniowego samochodu osobowego. Jest to zazwyczaj nadwozie jednobryłowe, choć bywają wyjątki jak dwubryłowy Chevrolet Uplander. Te samochody są produkowane w czterech klasach (rozmiarach). Większe prawie zawsze mają siedem lub osiem siedzeń w trzech rzędach. Mniejsze mają pięć, sześć siedzeń w dwóch, lub siedem w trzech rzędach. Nazwa pochodzi od ang. słowa van, oznaczającego samochód dostawczy typu furgon. Ponieważ pierwsze auta tego typu, czyli Renault Espace i Chrysler Voyager wyglądały jak wersje mini osobowych samochodów dostawczych, dlatego nazwano je minivanami. Dziś pojęcie Van coraz częściej odnosi się do typowo rodzinnych i drogich samochodów.
NCAP (ang. New Car Assessment Programme) - niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez równie niezależne organizacje, wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Powstała w 1997. Jej głównym celem było testowanie samochodów (kupowanych za własne pieniądze) w zakresie bezpieczeństwa biernego. Głównym elementem tegoż testu był test zderzeniowy (ang. crash test). Organizacja przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa.
OBD (ang. On-Board Diagnostics) - termin odnoszący się do zdolności samodiagnostyki pojazdów. Daje możliwość dostępu do danych dotyczących stanu poszczególnych układów pojazdu. Pozwala np. na odczytanie kodów błędów (DTC - diagnostic trouble codes) zapisanych w pamięci dotyczących silnika, immobilisera, itp.
OnStar - system pokładowy Opla. Informuje automatycznie służby jeśli samochód bierze udział w wypadku, patrz eCall. System ma skrócić czas nadejścia pomocy. Dodatkowo OnStar przesyła kierowcy informacje serwisowe (stan oleju, ciśnienie w oponach) na smartfon (aplikacja OnStar), pozwala sterować np. centralnym zamkiem przy pomocy smartfonu. Pomaga namierzyć samochód w razie kradzieży. Dostępny w nowych Oplach produkowanych od poł. 2015 r. na rynek europejski.
OpelConnect - system pokładowy Opla, następca OnStar, od 2018 r.
PRS (ang. Pedal Release System) - opracowany przez firmę Opel system odłączania pedałów (PRS) odłącza automatycznie pedały hamulca i sprzęgła w przypadku zderzenia czołowego, zmniejszając ryzyko urazów stóp i dolnych partii nóg kierowcy.
RDS (ang. Radio Data System) - system umożliwiający stacjom radiowym nadawanie na falach UKF w sygnale radiowym dodatkowych informacji, które są widoczne na wyświetlaczu odbiornika radiowego słuchacza. RDS umożliwia ciągłe dostarjanie się odbiornika do najlepszej częstotliwości wybranej stacji radiowej. Na wyświetlaczu może się pojawiać m.in. nazwa stacji radiowej, tytuł i wykonawcz utworu.
SBSA (ang. Side Blind Spot Alert) - system alarmujący, że mamy inny pojazd w tzw. martwym polu. Działa w czasie jazdy. Gdy próbujemy zmienić pas, a z boku w tzw. martwym polu, mamy inny pojazd (niewidoczny w bocznych lusterkach), system SBSA zaalarmuje kierowcę. SBSA występuje w połączeniu z tzw. asystentem parkowania APA. Więcej o SBSA
SIDI (ang. Spark Ignition Direct Injection = Zapłon Iskrowy Wtrysk Bezpośredni) - Seria turbodołowanych silników benzynowych Opla.
SUV (ang. Sport Utlilty Vehicle) - pojazd mający połączyć cechy luksusowego samochodu osobowego i terenowego. Od tego ostatniego różni się tym, że może, ale nie musi, radzić sobie w terenie i zawsze zapewnia wysoki komfort podróżowania, w przeciwieństwie do spartańsko wyposażonych i czasem twardo zawieszonych aut terenowych, jak np. Land Rover Defender.
TC, TCS (ang. Traction Control System) - kontrola trakcji, której głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). Pośrednio systemy takie mogą wpływać również na polepszenie właściwości trakcyjnych pojazdu podczas ruchu w zakręcie. Większość systemów działa jedynie w zakresie niskich prędkości pojazdu (do 40 km/h) aczkolwiek budowane są też wersje działające dla całego zakresu prędkości. Jest kolejnym po ABSie systemem podwyższającym bezpieczeństwo czynne. Działanie systemu wpływa także na zmniejszenie zużycia opon i paliwa. System ten wykorzystuje elementy systemu ABS. Może również wykorzystywać inne elementy, jak jednostkę sterującą pracą silnika.
TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System) - system pomiaru ciśnienia w oponach. Alarmuje kierowcę o spadku ciśnienia w kole wyświetlając żółtą lampkę na desce rozdzielczej. W bardziej zaawansowanych odmianach pozwala wyświetlić wartość bieżącego ciśnienia oddzielnie dla każdego koła. Standardowe wyposażenie nowo produkowanych Opli od połowy 2014 r. Więcej
VIN (ang. Vehicle Identification Number) - unikalny numer identyfikacyjny pojazdów mechanicznych. Przed 1981 nie było zaakceptowanego standardu określającego ten numer i producenci stosowali dla niego różne formaty. Współczesny numer VIN składa się z 17 znaków – cyfr i liter z wyłączeniem liter I, O oraz Q. VIN w Oplu.
ZEV (ang. Zero Emission Vehicle) - pojazd o zerowej emisji - którego pokłdowe źródło energii nie emituje zanieczyszczeń. Przykłady: rower, pojazd elektryczny czerpiący energię z akumulatorów, pojazd o napędzany energią z ogniw paliwowych (napędzany wodorem a emitujący wodę).
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!
Warszawa
Radom