Jak zostanie naprawiony Twój samochód zależy od doświadczenia mechanika, ale i od narzędzi i wyposażenia serwisu. Zobacz na poniższych zdjęciach, jakimi narzędziami dysponuje serwis Dixi-Car.
Wiele narzędzi można zastąpić (rękami, doświadczeniem, prostszymi narzędziami, patentami) - ale efekt bywa różny. Czasem naprawa się udaje. Ale czasem mechanik próbując poradzić sobie bez specjalistycznego narzędzia, uszkodzi inny element samochodu. A czasem naprawa starcza nie na 100 tys. km tylko na 20 tys. Bo już na etapie montażu bez specjalistycznego narzędzia uszczelka się "nadcięła". Czy klient jest zawsze o tym poinformowany?
Ścieżka diagnostyczna - test amortyzatorów. Od ścieżki diagnostycznej zaczyna się pobyt samochodu w serwisie. Szczególnie jeśli jest to przegląd okresowy.
Ścieżka diagnostyczna to wydzielone stanowisko, gdzie samochód wjeżdża tylko na chwilę i kołami staje po kolei na urządzeniach wbudowanych w podłogę, a sprawdzających m.in. amortyzatory i hamulce.
Na zdjęciu obok trwa test lewego przedniego amortyzatora w Insigni...
Wynik testu amortyzatorów - bardzo dobry. Efektywność amortyzatorów powyżej 80% i tylko 2% różnicy między amortyzatorem lewym a prawym.
Test hamulców na ścieżce diagnostycznej. Samochód wjeżdża na obracające się rolki, a w efekcie...
... właściciel tej Insigni dowie się, że ma super skuteczne hamulce przednie, prawie bez różnic w sile hamowania między kołami lewym i prawym.
Po sprawdzeniu jeszcze amortyzatorów osi tylnej i hamulców osi tylnej (czego już nie pokazujemy na zdjęciach) mechanik sprawdza jeszcze skład spalin - wkłada sondę do rury wydechowej samochodu z pracującym, nagrzanym silnikiem.
Niepoprawny skład spalin jest sygnałem, żeby przeprowadzić bardziej zaawansowaną diagnostykę komputerami diagnostycznymi Tech2 (starsze Ople - m.in. Astry III, Vectry C) lub MDI (najnowsze modele Opla).
Tech2 - urządzenie łączy się przez kabel z komputerem samochodu i odczytuje zapamiętane usterki. Odczytana usterka nie musi występować w samochodzie w danej chwili - wystarczy że występowała np. poprzedniego dnia, w czasie np. szybkiej jazdy albo intensywnego hamowania.
Techem2 diagnozujemy modele Opla, które miały premiery od lat 90. do 2007 r. Czyli m.in. Astry I, II, III, Vectry B, C, Omegi B, Zafiry, Merivę A, Corsy B, C, D, Combo.
Na zdjęciu obok - Tech2 podłączony w Oplu Vectra C.
Tech2 - jeden z ekranów z parametrami pracy.
Komputer diagnostyczny MDI. Jest to następca Techa2. W chwili, gdy pisany jest ten tekst można nim diagnozować Ople Insignia i Astra IV.
MDI łączy się bezprzewodowo z komputerem samochodu, choć urządzenie jest też wyposażone w kabel.
MDI - zbliżenie.
Ciekawostka - mając MDI można diagnozować równiez starsze modele Opla, bo MDI ma funkcję pracy jako Tech2.
Zobacz przykładowy błąd: błąd "Otwarty obwód recyrkulacji gazów wydechowych"
W sytuacjach trudnych, gdy mechanik widzi objawy, ale nie jest w stanie ustalić ich przyczyny, może przeszukać bazę w programie TIS2WEB. Są tam zgromadzone doświadczenia serwisów Opla z całej Europy - jest spora szansa, że jakiś serwis w innym państwie miał już wcześniej podobny problem z danym modelem Opla.
Przykładowa porada dla mechanika z programu TIS2WEB. Dotycząca awarii sprzęgła i koła zamachowego.
Napełnianie klimatyzacji. Normalnie, gdy klimatyzacja jest sprawna, wystarczy uzupełnić czynnik chłodzący wraz z domieszką środka smarującego (który będzie smarował sprężarkę klimatyzacji od środka).
Urządzenie pokazane na zdjęciu wytwarza podciśnienie w Twojej klimatyzacji (wysysa z niej powietrze). Jeśli przez kilka minut podciśnienie się utrzymuje, to mechanik już wie że, klimatyzacja jest szczelna i wystarczy w niej uzupełnić czynnik z domieszką środka smarującego.
Jeśli jednak podciśnienie się nie utrzymuje to znaczy, że jest jakaś nieszczelność i ...
... mechanik szuka nieszczelności w klimatyzacji przy pomocy lampy UV (ultrafiolet). Sens tej operacji jest zbliżony do sprawdzania banknotów przes kasjera w banku. Ale po kolei...
Gdy już wiadomo, że klimatyzacja jest nieszczelna, mechanik napełnia ją specjalnym środkiem, który świeci się w ultrafiolecie. I ten środek zaczyna wyciekać przez nieszczelność. A mechanik uzbrojony w lampę UV i specjalne gogle to widzi i już wie, gdzie jest nieszczelność.
Ale bywa, że i w ten sposób nieszczelności nie udaje się zlokalizować. Wtedy do akcji wkracza...
... butla z azotem. Napełniana jest nim Twoja klimatyzacja. Bardzo dużym ciśnieniem. Mechanik wytęża słuch i tam gdzie syczy jest nieszczelne.
A oto deska rozdzielcza urządzenia do obsługi klimatyzacji.
W wielu nowych dieslach w układzie wydechowym zamontowany jest filtr DPF (Diesel Particulate Filter, czyli filtr cząsteczek stałych). Filtr ten się zapycha. Producent przewidział co prawda samoczynne oczyszczanie się filtra DPF, mimo to czasem filtr zapycha się tak, że potrzebna jest interwencja serwisu.
W tradycyjnej metodzie interwencja ta polegałaby na rozcięciu układu wydechowego i mechanicznym oczyszczeniu filtra DPF. Metoda mniej inwazyjna polega na wprowadzeniu do filtra specjalnych preparatów za pomocą pokazanej na zdjęciu obok sondy. Wprowadzenie sondy odbywa się przez otwór po wykręconej z układu wydechowego... sondzie lambda.
Polecamy tę mniej inwazyjną metodę! Więcej o usłudze
Tylko autoryzowany serwis ma takie narzędzia. Są to narzędzia wyprodukowane na zamówienie firmy General Motors i sprzedawane przez GM autoryzowanym serwisom.
Urządzenie do sprawdzania szczelności intercoolera. Obudowę intercoolera mechanik zatyka z obu stron pokazanymi na zdjęciu zatyczkami. Potem pompuje warsztatowym kompresorem przez widoczny na zdjęciu wentyl. Jeśli ciśnienie w obudowie intercoolera się utrzymuje, to intercooler jest szczelny.
Intercooler to coś jak klimatyzacja, tylko schładzająca powietrze zasysane przez silnik diesla. Chłodniejsze powietrze jest gęstrze (w każdym zasysanym chauście jest więcej cząsteczek tlenu), a więc silnik jest bardziej "dotleniony", co może skutkować wzrostem mocy.
Urządzenie do sprawdzania ilości powracającego paliwa w silniku diesel commonrail. W commonrailach (nowszych wersjach silników diesla) wtryskiwacze wtryskują paliwo do silnika pod bardzo wysokim ciśnieniem. Ciśnienie musi być wysokie, aby paliwo było dobrze rozpylone, wtedy dobrze miesza się z powietrzem i w całości spala. Przypomnij sobie rozpylacze służące do spryskiwania roślin doniczkowych. Gdy naciśniesz dźwignię takiego rozpylacza za wolno i za słabo, to zamiast mgiełki wypływają krople. Podobnie działają wtryskiwacze w silniku diesla commonrail - gdy panuje w nich za małe ciśnienie - kapią, a kapiące paliwo nie spala się do końca w silniku.
Zatem do czego służy pokazane narzędzie? Nietrzymający ciśnienia wtryskiwacz odróżnia się od szczelnego tym, że wypuszcza więcej paliwa rurką powrotną do baku. Po podłączeniu pokazanego na zdjeciu urządzenia do wyjść powrotnych wtryskiwaczy i uruchomieniu silnika buteleczka podłączona do nieszczelnego wtryskiwacza będzie napełniała się szybciej. Mechanik już wie, który wtryskiwacz jest do wymiany. Nie trzeba wymieniać wszystkich, lecz tylko jeden. Oszczędność powstaje w kieszeni klienta!
Przyrząd do regulacji silnika V6. Modele: Vectra B, Omega B, Sintra. W tych modelach występowały 6-cylindrowe silniki widlaste. Pokazany przyrząd służy do ich regulacji. Regulacja jest potrzebna, gdy był demontowany łańcuch rozrządu.
Popatrz na powiększenie zdjęcia - widać instrukcję, jak zamontować na silniku poszczególne elementy urządzenia.
Korzyść dla klienta: Mniejsze ryzyko, że po naprawie silnika V6, w wyniku niezgrania przez mechanika faz rozrządu, dojdzie do zderzenia tłoków z zaworami i poważnego uszkodzenia silnika.
Przyrząd do regulacji silnika 2.0 diesel. Modele, w których przyrząd ma zastosowanie: Vectra B, Vectra C, Signum, Omega B, Astra II, Zafira A. Pokazany przyrząd służy do regulacji 2-litrowego diesla. Regulacja jest potrzebna, gdy demontowana jest pompa wtryskowa lub głowica cylindrów.
Korzyść dla klienta: Mniejsze ryzyko, że po naprawie silnika 2.0 diesel, w wyniku niezgrania przez mechanika faz rozrządu, dojdzie do zderzenia tłoków z zaworami i poważnego uszkodzenia silnika.
Przyrząd do regulacji silnika 1.9 diesel. Modele, w których przyrząd ma zastosowanie, m.in.: Vectra C, Signum, Astra III, Zafira B. Pokazany przyrząd służy do regulacji 1.9-litrowego diesla. Regulacja jest potrzebna, gdy był demontowany pasek rozrządu.Korzyść dla klienta: Mniejsze ryzyko, że po naprawie silnika 1.9 diesel, w wyniku niezgrania przez mechanika faz rozrządu, dojdzie do zderzenia tłoków z zaworami i poważnego uszkodzenia silnika.
Przyrząd do regulacji faz rozrządu w silnikach benzynowych 1.6 i 1.8. Modele, w których przyrząd ma zastosowanie, m.in.: Astra II, Astra III, Astra IV, Zafira A, Zafira B, Vectra C, Meriva. Pokazany przyrząd służy do regulacji faz rozrządu silników 1.6-litrowego i 1-8-litrowego. Regulacja jest potrzebna, gdy był demontowany pasek rozrządu.
Korzyść dla klienta: Mniejsze ryzyko, że po naprawie silnika benzynowego 1.6, w wyniku niezgrania przez mechanika faz rozrządu, dojdzie do zderzenia tłoków z zaworami i poważnego uszkodzenia silnika.
Przyrząd do regulacji naciągu paska rozrządu. Ma zastosowanie w starszych Oplach, m.in.: Omega A, Kadett, Corsa A z silnikami 2.0, 1.8, 1.6. W starszych Oplach napinacz paska rozrządu nie miał wskaźnika pokazującego napięcie paska i trzeba było używać przyrządu pokazanego na zdjęciu.
Korzyść dla klienta: Zbyt mocno napięty pasek zużywa się znacznie szybciej, za słabo napięty grozi przeskoczeniem na kółku zębatym w trakcie pracy i uszkodzeniem silnika. Odpowiednio napięty pasek daje niemal pewność, że klient wróci z tym samym paskiem do serwisu na następną wymianę, po przebiegu przewidzianym przez producenta.
Zobacz: przyrząd - widok z tyłu
Nasz nowy Hofmann Geoliner do ustawiania geometrii zawieszenia. Liczy się tu precyzja. Odchylenie koła od pionu o 1 st. jest dobre, ale już o 2 stopie niekoniecznie. Stare wiekiem urządzenie może już pokazywać niepoprawne wartości - nasze jest nowe.
Przeczytaj po co ustawiać geometrię zawieszenia.
Podczas pomiaru przednie koła samochodu powinny stać na obrotnicach. Bo gdy samochód będzie już podniesiony i okaże się, że trzeba wyregulować zbieżność kół przedniej osi, wtedy przy tej regulacji dzięki obrotnicom nie powstaną naprężenia, które mogłyby wpłynąć na efekt regulacji.
Zobacz: obrotnica z bliska
Lustra zamocowane do przednich kół samochodu...
... a projektory do tylnych.
Gdy już projektory są przymocowane do kół samochodu, mechanik wprowadza dane samochodu do urządzenia. Bo każdy model ma nieco inne kąty pochylenia kół, kąty wyprzedzenia zwrotnicy czy wartość zbieżności osi przedniej.
Urządzenie pokazuje następnie na podstawie danych z projektorów, które parametry trzeba poprawić i ...
... dalsze czynności mechanik wykonuje pod samochodem. Regulacja polega na zwolnieniu odpowiedniej śruby (co może być wyzwaniem przy starszych, zardzewiałych od spodu samochodach), a nastepnie powolnym kręceniu śrubą regulacyjną, np. na drążku kierowniczym, aż urządzenie pokażde na ekranie poprawną wartość.
Mechanik kątem oka zerka cały czas na ekran urządzenia, czy to już.
Zabłocone koła trzeba umyć w myjce. Chodzi o to, aby później, przy montażu nowej opony brud nie dostał się do środka felgi albo nie spowodował niedokładnego przylegania nowej opony do felgi (przez co z koła mogłoby uchodzić powietrze). Brud na kole mógłby też "oszukać" wyważarkę, przez co koło mogłoby pozostać źle wyważone (gdy brud już sam odpadnie po wyjeździe samochodu z serwisu).
Białe kulki widoczne na zdjęciu przypominają w działaniu "aktywne cząsteczki" z reklam proszków do prania emitowanych w tv. Są to kamyczki, które rzucane pod ciśnieniem w brudne koło powoduja odpadanie brudu.
Trzeba z koła zdjąć starą oponę. Służy do tego montażownica. Najpierw odbija się oponę, aby rant opony zsunął się z brzegu felgi. Potem przy pomocy łyżki do opon i ramienia montażownicy zdejmuje się oponę z felgi.
Montażownica jest napędzana sprężonym powietrzem i może wielokrotnie więcej niż ramiona ludzkie. Czy pamiętasz, ile wysiłku wymagało zdjęcie opony Malucha przy pomocy łyżek? Dzisiejsze koła wymagają użycia jeszcze większej siły.
Wyważanie koła. Niewyważone koło zachowuje się w czasie szybkiej jazdy jak bęben pralki z niewyważonym praniem. Taka pralka skacze, podobnie skacze samochód z niewyważonymi kołami. Odbija się to na trwałości amortyzatorów czy układu kierowniczego, bo w przyspieszonym tempie powstają w tych elementach luzy.
Podnośnik nożycowy. Jest niezastąpiony do niektórych prac przy zawieszeniu (zwłaszcza do ustawiania geometrii).
Do prac przy silniku, układzie wydechowym raczej się nie nadaje - lepiej sprawdza się wtedy podnośnik kolumnowy.
Gdy trzeba lekko odciążyć koła, zmienić naprężenie sprężyn zawieszenia, silentbloków, drążków ustawia się samochód właśnie na podnośniku nożycowym.
Astra na zdjęciu ma całkiem odciążone zawieszenie, ale małe "nożyce" można trochę obniżyć i np. obciążyć zawieszenie na 50% wartośći normalnej.
Duże i małe nożyce. Duże służą do podnoszenia całego samochodu "za koła", żeby mechanik mógł pod niego wejść, z kolei małe są wykorzystywane do podnoczenia auta "za progi", żeby odciążyć koła samochodu.
Opuszczony podnośnik nożycowy jest całkiem schowany w podłodze. Łatwo jest na niego wjechać samochodem, ustawić auto idealnie na środku.
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!