Zestaw sprzęgła OPEL do skrzyni manualnej - tarcza, docisk, łożysko wyciskowe.
—W każdym aucie z mechaniczną skrzynią biegów (diesel, benzyna) układ sprzęgła może w przyszłości wymagać wymiany. My zawsze sugerujemy wymieniać komplet – tarcza, docisk, wysprzęglik hydrauliczny i dwumasowe koło zamachowe, jeśli występuje – ze względu na nowe naprężenia, które idą na układ. Oglądamy równolegle uszczelnienie tylne wału korbowego. Dobrze zmienić ten newralgiczny simmering/flanszę (jeśli się poci), skoro już skrzynia biegów została zdemontowana – mówi szef BOK serwisu OPEL Dixi‑Car Warszawa/Raszyn.
—Po wymianie sprzęgła sugerujemy również ustawienie zbieżności kół przedniej osi. Skoro miał miejsce demontaż skrzyni biegów, rozpięcie układu kierowniczego, nastawy są tu wskazane. Warto rozważyć wymianę oleju w skrzyni manualnej co jakiś czas lub przy okazji wymiany kompletu sprzegła, choć podobnie jak w automatach, producent nie przewidział interwału czasowego / kilometrażowego wymiany.
Wymieniamy sprzęgło we wszystkich modelach Opla. Zalecamy wymianę kompletu - tarczy sprzęgła + docisku + łożyska wyciskowego (wysprzęglika). Dlaczego?
Dostęp do sprzęgła jest pracochłonny, wymaga demontażu skrzyni biegów. Niejednokrotnie, pomimo, że awarii uległa, załóżmy, sama tarcza sprzęgła, użytkownicy dostrzegają też po wymianie całości "twardszy", precyzyjniejszy pedał sprzęgła. I cichszą pracę sprzęgła. Bo powoli, ale jednak, "słoneczko" sprzęgła osłabia się, a na łożysku wyciskowym pojawia się luz/grzechotanie. Dlatego wymieniajmy komplet.
W manualnych skrzyniach biegów:
Uważajmy diagnozując samochody z przyciskiem Start/Stop. W pojazdach z przyciskiem do uruchamiania silnika, w których podejrzewa się usterkę sprzęgła, należy przed uruchomieniem pojazdu zająć miejsce kierowcy i mocno nacisnąć hamulec. Nie naciskajmy przycisku 'Start' z zewnątrz pojazdu. Pojazd z niesprawnym sprzęgłem może po uruchomieniu szarpnąć.
Z kolei w pojazdach ze stacyjką, zabezpiecza nas czujnik pozycji pedału sprzęgła. Nie uruchomimy silnika dopóki nie wciśniemy pedału sprzęgła. Czujnik pedału sprzęgła ma jeszcze jedną funkcję - wyłączanie tempomatu.
We współczesnych Oplach pod pedałem sprzęgła mamy hydraulikę (Corsa D, Meriva A już ją mają), a nie jak dawniej linkę sprzęgła. Jaka jest trwałość (szczelność) układu hydraulicznego? Oto wskazówka:
Znamy przypadek Opla Vivaro przebiegiem 2,2 mln km, eksploatowanego w firmie transportowej w kujawsko-pomorskiem. Cytat: —Wysprzęgliki hydraulicznego sprzęgła - w firmie ŚliwaBus są wymieniane niemal jak w samolotach - zanim zawiodą, co 250 tys. km. Dzięki temu eliminuje się ryzyko usterki w trasie. Pozwala to na uniknięcie niepotrzebnych i wysoce kłopotliwych awarii w trasie, np. w nocy, w połowie trasy z Polski do Francji, gdy podróżuje nim 9 osób. Samo sprzęgło bez trudu wytrzymuje milion kilometrów. Więcej
Zalety hydrauliki w porównaniu z linką sprzęgła:
Płyn w układzie sprzęgła jest to płyn hamulcowy, zobacz w naszym sklepie. Nie wolno używać olei mineralnych lub na bazie parafiny w instalacji hydraulicznej sprzęgła. Mogą spowodować uszkodzenie elementów gumowych w siłownikach. Niewielki, powolny spadek poziomu płynu w zbiorniczku jest normalny - wynika ze zużywania się sprzęgła. Szybki ubytek oznacza z reguły wyciek.
Dlaczego wraz z wymianą sprzęgła, wymienia się prewencyjnie wysprzęglik hydrauliczny, nawet jeśli nie cieknie, ale już nie pompę sprzęgła? Do wymiany wysprzęglika, trzeba zdemontować skrzynię biegów. Dostęp do pompy jest już dużo łatwiejszy.
Wysprzęglik w nowych Oplach - tu Insignia B ze skrzynią manualną - stanowi jeden element z łożyskiem oporowym sprzęgła. Dostęp do niego po wymontowaniu skrzyni biegów z samochodu. Dlatego warto wymienić wysprzęglik prewencyjnie. Do kupienia u nas w sklepie internetowym.
Oryginalna tarcza sprzęgła Opel - tu do modeli Astra J, Mokka A, Meriva B. Do kupienia u nas w sklepie internetowym.
Zdarza się w nowszych modelach np. Astra K, Insignia B z silnikami diesla 1.6. Co ciekawe, nie zawsze oznacza awarię. Oprogramowanie diagnostyczne zabezpieczenia sprzęgła ma tu dużą czułość. —Możemy zaproponować - jeśli jest dostępna - aktualizację softu – mówi szef BOK serwisu Opel Dixi-Car Warszawa/Raszyn.
Natomiast komunikat serwisowy na wyświetlaczu DIC między zegarami może jednak oznaczać awarię związaną ze sprzęgłem. Na przykład automatyczna skrzynia biegów 6T45 wchodzi nam w tryb awaryjnego dojazdu do warsztatu i występuje poślizg sprzęgła przy zmianie biegów (głównie pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i wyższym przebiegiem, powyżej 40 000 km). Przyczyną mogą być luźne lub zerwane nity wewnątrz przekładni hydrokinetycznej i utrata ciśnienia wewnętrznego. —W aucie z automatyczną skrzynią biegów, mimo, że nie ma wskazanego interwału wymiany oleju, zawsze można prewencyjnie co ok. 60 tys. km / 4 lata przepracowany olej przekładniowy zmienić, aby automat nie poszarpywał. W przypadku większych uszkodzeń skrzyń biegów, mamy w ofercie nowe podzespoły lub czasem tzw. odnowione od producenta na tożsamej gwarancji (korzystniejsze cenowo) – mówi szef BOK serwisu Opel Dixi‑Car Warszawa/Raszyn.
Zapraszamy do serwisu Dixi-Car na wymianę sprzęgła. Doradzimy optymalne cenowo rozwiązanie!
Zobacz też:
Wymiana dwumasowego koła zamachowego
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
BAIC 7 - już umawiamy jazdy testowe. Zapraszamy!
03.2024
Jest samochód demonstracyjny! Zarejestrowaliśmy BAIC Beijing 7 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG. Gotowy do jazdy testowej.
A dlaczego warto odbyć jazdę próbną przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baików i szybszą automatyczną skrzynię dwusprzegłową, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!