Dwumasowe koło zamachowe w silniku Opla 1.9 CDTi. Do grubej dwumasy z widocznym wieńcem zębatym rozrusznika przykręcony jest docisk sprzęgła. Pod sprężyną docisku widać wielowpust pod wałek skrzyni biegów.
Dwumasowe koło zamachowe w Oplu, dobrze traktowane, powinno wytrzymać 150, 200, a nawet 400 tys. km. Dwumasa jest zamontowana między silnikiem a skrzynią biegów i tłumi drgania pochodzące z napędu. Dlaczego te drgania wzrosły w nowych konstrukcjach? Jak zapobiec przedwczesnemu zużyciu dwumasy? Jak stwierdzić, czy w danym modelu Opla jest koło dwumasowe, czy tradycyjne, jednoczęściowe? Kiedy zdecydować się na wymianę dwumasy, a kiedy można jeszcze zostawić starą - tłumaczymy na podstawie doświadczeń techników serwisu OPEL Dixi‑Car.
—Sugerujemy wymianę dwumasy razem ze sprzęgłem, kiedy jest awaria układu przeniesienia napędu, czyli spalenie/zwichrowanie układu sprzęgła, ponadnormatywny luz promieniowy, hałasy w czasie manewrowania pedałem sprzęgła. Koło dwumasowe występuje zarówno w silnikach diesla - 1.7 CDTi, 1.9 CDTi, 2.0 CDTi - jak i we współczesnych benzynach (np. w popularnym 1.4 Turbo - A14NET i B14NET, wolnossącym 1.8 A18XER, czy w 1.6 Turbo i 2.0 Turbo) - mówi szef BOK serwisu Opel Dixi-Car Warszawa/Raszyn.
Najczęstsze objawy awarii koła dwumasowego to:
Wymienione objawy mogą, ale nie muszą świadczyć o awarii dwumasy. Przykładowo, szarpanie przy ruszaniu może wynikać z przytkanego układu zasilania paliwem.
Awaria dwumasy raczej nie unieruchomi nam pojazdu, natomiast długotrwała eksploatacja samochodu ze szwankującym kołem dwumasowym, za sprawą szarpnięć i wibracji, może obniżać trwałość innych podzespołów, pomijając niską satysfakcję z jazdy.
Użytkownik ma wpływ na to, czy dwumasa ulegnie przedwczesnemu zużyciu, czy nie. Przebieg rzędu 150 tys. km to naszym zdaniem dolna granica trwałości dwumasy w Oplu, przy normalnej eksploatacji. Jednak o koło zamachowe trze tarcza sprzęgła, a rozrusznik zazębia się z wieńcem zębatym. Dwumasa jest więc elementem eksploatacyjnym i używanie samochodu np. do dostaw miejskich, bardzo częste włączanie rozrusznika, jazda ciągle na półsprzęgle, może spowodować kiedyś konieczność wymiany dwumasy.
Z kolei jazda wyłącznie autostradowa, przy optymalnych obrotach silnika - prawdopodobnie znacznie wydłuży trwałość dwumasy, do setek tysięcy kilometrów, nawet całego okresu życia samochodu.
Sprawdzamy, czy doszło do zużycia dwumasy i wymieniamy koło zamachowe we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra H, J, K, L • Corsa • Insignia A, B • Vectra C • Mokka A, B • Zafira B, C • Crossland X • Grandland X • Meriva A, B • Antara • Combo • Vivaro • Movano.
Jeśli kupujemy samochód używany z dwumasą, pozwólmy dotychczasowemu właścicielowi nas przewieźć i przyjrzyjmy się technice jazdy. Jak "załatwić" koło dwumasowe - kilka przykładów:
Ostatni punkt dotyczy ekonomicznej jazdy. Warto zauważyć, że przy hamowaniu silnikiem odcięcie wtryskiwaczy benzyny działa do ok. 1500 obr./min. Poniżej tych obrotów benzyna i tak dostaje się do cylindrów, więc by oszczędzać koło dwumasowe warto zredukować bieg na wyższy lub dohamować samochód hamulcem.
Jeśli samochód długo jeździł z szarpiącym napędem (niesprawny układ zasilania, zapłonowy, uszkodzony któryś z czujników), koło dwumasowe może być i tak zużyte, pomimo poprawnej techniki jazdy kierowcy.
Oplowska tarcza sprzęgła i docisk, patrząc od strony silnika i koła zamachowego. Widać sprężyny amortyzujące drgania zabudowane w tarczy. Te sprężyny mogą być w tarczy, nawet jeśli w samochodzie jest dwumasa. Tarcza jest poprzez wielowpust na stałe połączona z wałkiem skrzyni biegów. Natomiast docisk przykręcony jest do koła zamachowego silnika, którego na grafice nie widać.
Silnik spalinowy, w przeciwieństwie do elektrycznego, charakteryzuje się nieciągłą pracą - "wybuchy" paliwa w komorach spalania, potem suw tłoka. Dlatego potrzebuje koła zamachowego. Rolę dodatkowych "amortyzatorów" pełniły sprężynki w tarczy sprzęgła. To one tłumiły drgania niezbyt wysilonych i "bezwładnych" silników 4- i 6-cylindrowych. Sprężynki w tarczy sprzęgła miały zakres pracy rzędu kilkunastu stopni, i o tyle mógł chwilowo zmienić położenie wał korbowy silnika względem wałka sprzęgłowego skrzyni biegów, by zamortyzować drgania.
Wzrosły moce silników i momenty obrotowe, dodano turbo, później zmniejszono liczbę cylindrów z czterech do trzech i dziś już w większości napędów spalinowych mamy koła dwumasowe - w dieslach, benzynach, skrzyniach manualnych i automatycznych. Im mocniejszy silnik o mniejszej pojemności, tym większa szansa, że na wyjściu wału korbowego ma dwumasę. Charakterystyczny przykład: Opel Vectra B miała silnik diesla 1.7 l o mocy 60kW/82KM i maksymalnym momencie obrotowym 168 Nm - bez dwumasy. W Oplu Vectra C najsłabszy silnik diesla to 1.9 CDTI 88kW/120KM i moment obrotowy już 280 Nm. W tym silniku jest już koło dwumasowe.
Długie sprężyny koła dwumasowego pozwalają na chwilowy skręt wału korbowego względem wałka skrzyni biegów nawet do 80 stopni. Więc i tłumienie drgań jest przy dwumasie lepsze niż samymi sprężynkami w tarczy sprzęgła.
Koło dwumasowe jest kosztowną częścią zamienną. Żeby się do niego dostać, trzeba zdemontować z samochodu skrzynię biegów. Czy zawsze warto wymieniać dwumasę przy okazji wymiany tarczy sprzęgła i docisku, czy nie? Opel daje serwisom konkretne wytyczne, i na przykład takie ubytki w wieńcu zębatym współpracującym z rozrusznikiem, jak przedstawione na szkicu poniżej, kwalifikuja podwójne koło zamachowe do wymiany.
Z kolei luz kątowy taki, jak na drugim szkicu, jest dopuszczalny - nie trzeba wymieniać koła. Nasi mechanicy sprawdzają też łożysko ślizgowe dwumasy, luz promieniowy. Doświadczony mechanik może zasugerować wymianę lub pozostawienie starego koła. Decyzja należy do klienta.
Przebarwienia na powierzchni dwumasy współpracującej z tarczą sprzęgła dużo mówią. Niebieskawy kolor wskazujący na przegrzania ma prawo się pojawić, ale gorące punkty w pewnych obszarach dwumasy z naszego doświadczenia wskazują na zbyt daleko posunietą degradację. I wtedy - skoro już płacimy za usługę demontażu skrzyni biegów - warto wymienić koło zamachowe, zwłaszcza jeśli nie znamy historii samochodu (kupiliśmy używany).
Zapraszamy!
Tak znaczne ubytki w wieńcu rozrusznika kwalifikują podwójne koło zamachowe do wymiany.
Pewien luz kątowy na kole dwumasowym jest dopuszczalny - można zostawić stare koło.
Jedna z najpopularniejszych dwumas Opla - silniki benzynowe 1.4 Turbo wystepujące w modelach Astra J, Insignia A, Meriva B, Mokka A, Zafira C. Zdjęcie fabrycznie nowego elementu od strony skrzyni biegów i docisku sprzęgła. Więcej kół zamachowych w sklepie Dixi-Car.
Zobacz też:
Wymiana pompy common rail 2.0 CDTi
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
BAIC 7 - już umawiamy jazdy testowe. Zapraszamy!
03.2024
Jest samochód demonstracyjny! Zarejestrowaliśmy BAIC Beijing 7 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG. Gotowy do jazdy testowej.
A dlaczego warto odbyć jazdę próbną przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baików i szybszą automatyczną skrzynię dwusprzegłową, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!