Reflektor LED-owy IntelliLux Opla Astra V, pełna moc, patrz też foto trybów pracy poniżej.
Reflektory matrycowe LED Opla - nowa technologia oświetlenia przedniego Opla, zapewniająca doskonałą widoczność, ogłoszona w 2012 roku i oparta o oszczędne i niezawodne diody LED (ang. Light Emitting Diode). W 2015 r. ogloszono nazwę handlową - IntelliLux.
Reflektory matrycowe LED mają też zalety wcześniejszych technologii (światła adaptacyjne AFL, światła do jazdy dziennej LED).
Reflektor LED Opla Grandland X - świecą się brewki dzienne. Więcej zdjęć.
Poszczególne segmenty zapalają się i gasną by nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka oraz wyprzedanych pojazdów, a nawet by doświetlać zakręty. Opel Astra V.
Wrażenia wizualne w dzień - reflektory matrycowe LED IntelliLux w Oplu Mokka-e Ultimate.
Dwa razy więcej diód LED (po 16 na reflektor, razem 32) niż w pierwszej generacji reflektorach adaptacyjnych LED Astry V (gdzie jest po 8 diód na reflektor). Lepsze doświetlenie zakrętów, intensywniejszy snop światła, szybsze, płynniejsze przejścia między trybami. To LEDy Insigni B - od 2017 r.
LED-owe światła do jazdy w dzień oferowane są przez Opla już od dawna, ale nawet w nich oświetlanie drogi przed pojazdem przy jeździe nocą wciąż wykonywały tradycyjne żarówki (albo żarniki ksenonowe). IntelliLux jest o tyle rewolucyjne, że w reflektorze pozostają wyłącznie diody LED i pełnią one zarówno funkcję świateł dziennych, jak i mijania/długich.
Światła matrycowe LED będą wprowadzane do kolejnych modeli Opla w ciągu kilku lat poczynając od 2015 roku.
Dotychczas byliśmy uczeni, że jeździmy na światłach mijania, a długie włączamy tylko w wyjątkowych sytuacjach - poza miastem, na odludnej szosie, itp. Światła matrycowe LED działają głównie w trybie "długich", a na "mijania" przełączają się tylko wtedy, gdy kamera widzi przed nami bądź reflektory innego samochodu, bądź jego czerwone tylne lampy pozycyjne. Poza tym - pamiętajmy - światła matrycowe LED pracujące w trybie "długich" nie oślepiają tak jak tradycyjne żarówki halogenowe pracujące jako drogowe.
Na dole glara, czyli mgiełka, gdy świecimy tradycyjnymi długimi. Na górze - jak działają reflektory matrycowe - nie ma glary, jest widoczność daleko wprzód i bezpieczeństwo.
Porównanie xenonów (które oślepiają, górne zdjęcie) ze światłami matrycowymi IntelliLux (dolne zdjęcie). Gdy kamera współpracująca z reflektorami matrycowymi wykrywa reflektory nadjeżdżającego samochodu (albo tylne lampy samochodu poprzedzającego), wyłącza odpowiednie sektory LED, tak żeby "celować" snopem światła wokół wykrytego samochodu, ale nie bezpośrednio w niego (foto poniżej). Dzięki temu reflektory LED nie oślepiają innych kierowców.
LED-y potrafią "omijać" nadjeżdżający z naprzeciwka i wyprzedany samochód.
Matryca to 8 segmentów LED w każdym z dwóch reflektorów. Razem możliwych jest wiele ustawień świateł, bo każdy segment załączany jest indywidualnie. W tradycyjnych światłach halogenowych mamy tylko dwa ustawienia: mijania i długie.
Do tego światła matrycowe LED zużywają ok. 50% energii elektrycznej mniej w porównaniu z reflektorami opartymi na żarówkach halogenowych.
No i światła matrycowe są jednocześnie adaptacyjne (AFL w nomenklaturze Opla), czyli doświetlają zakręty.
Gdy tylko samochód ze światłami IntelliLux wyjeżdża z obszaru zabudowanego, światła "długie" załączają się automatycznie. Badanie Politechniki w Darmstadt (Niemcy) pokazuje, że przy prędkości 80 km/h i załączonych światłach LED "długich" kierowca wykrywa np. zwierzę na poboczu o 30-40 m wcześniej niż przy światłach żarnikowych lub ksenonowych pracujących w trybiej "mijania". Dzięki temu kierowca ma o ok. 1,5 sekundy więcej na reakcję.
Ten widok znamy z lusterek wstecznych naszych samochodów - gdy za nami jedzie Opel Insignia z włączonymi światłami LED do jazdy dziennej.
W światłach matrycowych, również światła mijania będą mogły wyświetlić strzałę - podpis Opla, ponieważ w reflektorach matrycowych dzielą 7 diód ze światłami dziennymi.
Fabryczne światła do jazdy dziennej LED - aktualnie oferowane już w większości nowych modeli Opla.
Światła AFL - czyli adaptacyjne, doświetlające zakręty, oparte na xenonach - były od 2002 roku i są oferowane w większości Opli, m.in. Vectra, Astra, Insignia, Zafira.
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.
Warszawa
Radom