Światła matrycowe LED, IntelliLux

Lewy reflektor LED Opel Astra V

Reflektor LED-owy IntelliLux Opla Astra V, pełna moc, patrz też foto trybów pracy poniżej.

 

Reflektory matrycowe LED Opla - nowa technologia oświetlenia przedniego Opla, zapewniająca doskonałą widoczność, ogłoszona w 2012 roku i oparta o oszczędne i niezawodne diody LED (ang. Light Emitting Diode). W 2015 r. ogloszono nazwę handlową - IntelliLux.

Reflektory matrycowe LED mają też zalety wcześniejszych technologii (światła adaptacyjne AFL, światła do jazdy dziennej LED).

 

 

Zasada działania reflektorów IntelliLux

Lewy reflektor LED Opel Grandland

Reflektor LED Opla Grandland X - świecą się brewki dzienne. Więcej zdjęć.

  • elementami świecącymi są diody LED (zamiast rozżarzonego drucika żarówki albo łuku elektrycznego, jak to mamy w ksenonach)
  • w każdym z dwóch reflektorów po 8 segmentów LED
  • każdy z segmentów LED "wycelowany jest" w nieco inny obszar przed samochodem
  • segmenty LED włączają się/wyłączają niezależnie, np. aby nie oślepiać nadjeżdżającego pojazdu, albo pracować w trybie "świateł mijania" w obszarze zabudowanym
  • segmenty LED załączają się w zależności od sygnałów otrzymanych z kamery OpelEye
  • "długie" załączają się automatycznie zaraz po wyjechaniu z obszaru zabudowanego
  • gdy kamera wykrywa światła nadjeżdżającego pojazdu (albo tylne lampy poprzedzającego), wyłącza wybrane segmenty LED - te które są skierowane bezpośrednio w nadjeżdżający samochód - dzięki czemu nie oślepia nadjeżdżającego kierowcy
  • reflektory IntelliLux nie wymagają fabrycznej nawigacji (żeby wiedzieć, czy pojazd jest w obszarze zabudowanym)

 

Reflektor matrycowy LED

Reflektor matrycowy LED włączony

Reflektor matrycowy LED wyłączony

Reflektor matrycowy LED wyłączony

 

Dodatkowe korzyści z reflektorów LED

  • trwałość elementów świecących szacowana na "więcej niż trwałość samochodu"
  • brak w obudowie reflektoru elementów ruchomych - większa trwałość podzespołu (w światłach "żarówkowych" mamy poziomowanie wiązki, a w ksenonach AFL dodatkowo ruch soczewki prawo-lewo)
  • lampa może być mniejsza niż dotychczas - korzystne dla wyglądu samochodu

 

Tryby pracy reflektorów LED Opel Astra V

Poszczególne segmenty zapalają się i gasną by nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka oraz wyprzedanych pojazdów, a nawet by doświetlać zakręty. Opel Astra V.

 

Jak rozwijano reflektory przednie?

  • Tradycyjne żarówki halogenowe -->
  • żarniki HID (xenony) (lata 90.) -->
  • AFL (od 2002 r.) -->
  • Reflektory matrycowe LED (od 2015 r. w Astrze V, od 2017 r. w nowej Insigni)

 

 

Druga generacja reflektorów LED IntelliLux w Insigni B od 2017 r.

Reflektor matrycowy LED IntelliLux, Opel Insignia B 2017

Reflektor matrycowy LED IntelliLux Insigni B, model 2017.

Dwa razy więcej diód LED (po 16 na reflektor, razem 32) niż w pierwszej generacji reflektorach adaptacyjnych LED Astry V (gdzie jest po 8 diód na reflektor). Lepsze doświetlenie zakrętów, intensywniejszy snop światła, szybsze, płynniejsze przejścia między trybami. To LEDy Insigni B - od 2017 r.

  • reflektory adaptacyjne - automatycznie dostosowują zasięg i szerokość wiązki światła do warunków na drodze (np. miasto, szosa, autostrada, łuk drogi, skręt na skrzyżowaniu - w każdej z tych sytuacji światła zachowają się inaczej)
  • pomieszczone aż po 16 diód w każdym ze smukłych reflektorów Insigni B
  • więcej diód = szybsze i płynniejsze przejścia między trybami = bardziej precyzyjny dobór wiązki do sytuacji i więcej jaśniejszego światła
  • nowe funkcje LEDów IntelliLux w Insigni II:
    • jasność wewnętrznych LEDów w każdym z reflektorów rośnie przy jeździe na światłach długich na zakręcie (doświetlanie zakrętów)
    • dodatkowy punkt świetlny "ultra-długich" w każdym z reflektorów - zasięg do 400 m
  • reflektory LED Insigni inspirowane Oplem Monza koncept

Więcej o reflektorach LED IntelliLux Opla

 

 

Światła IntelliLux a LED-owe światła do jazdy w dzień

LED-owe światła do jazdy w dzień oferowane są przez Opla już od dawna, ale nawet w nich oświetlanie drogi przed pojazdem przy jeździe nocą wciąż wykonywały tradycyjne żarówki (albo żarniki ksenonowe). IntelliLux jest o tyle rewolucyjne, że w reflektorze pozostają wyłącznie diody LED i pełnią one zarówno funkcję świateł dziennych, jak i mijania/długich.

 

 

Reflektory matrycowe LED IntelliLux - jak działają?

 

 

Jak jeździć Astrą na długich? Testuje Jurgen Klopp

 

 

Od kiedy światła matrycowe w sprzedaży?

Światła matrycowe LED będą wprowadzane do kolejnych modeli Opla w ciągu kilku lat poczynając od 2015 roku.

 

Długie - teraz norma. Mijania - tylko gdy trzeba.

Dotychczas byliśmy uczeni, że jeździmy na światłach mijania, a długie włączamy tylko w wyjątkowych sytuacjach - poza miastem, na odludnej szosie, itp. Światła matrycowe LED działają głównie w trybie "długich", a na "mijania" przełączają się tylko wtedy, gdy kamera widzi przed nami bądź reflektory innego samochodu, bądź jego czerwone tylne lampy pozycyjne. Poza tym - pamiętajmy - światła matrycowe LED pracujące w trybie "długich" nie oślepiają tak jak tradycyjne żarówki halogenowe pracujące jako drogowe.

 

Światła matrycowe LED kontra światła długie

Na dole glara, czyli mgiełka, gdy świecimy tradycyjnymi długimi. Na górze - jak działają reflektory matrycowe - nie ma glary, jest widoczność daleko wprzód i bezpieczeństwo.

 

Porównanie świateł ksenonowych ze światłami matrycowymi LED IntelliLux

Porównanie xenonów (które oślepiają, górne zdjęcie) ze światłami matrycowymi IntelliLux (dolne zdjęcie). Gdy kamera współpracująca z reflektorami matrycowymi wykrywa reflektory nadjeżdżającego samochodu (albo tylne lampy samochodu poprzedzającego), wyłącza odpowiednie sektory LED, tak żeby "celować" snopem światła wokół wykrytego samochodu, ale nie bezpośrednio w niego (foto poniżej). Dzięki temu reflektory LED nie oślepiają innych kierowców.

 

LEDy Opel nie oślepiają

LED-y potrafią "omijać" nadjeżdżający z naprzeciwka i wyprzedany samochód.

 

Matryca, czyli co?

Matryca to 8 segmentów LED w każdym z dwóch reflektorów. Razem możliwych jest wiele ustawień świateł, bo każdy segment załączany jest indywidualnie. W tradycyjnych światłach halogenowych mamy tylko dwa ustawienia: mijania i długie.

Do tego światła matrycowe LED zużywają ok. 50% energii elektrycznej mniej w porównaniu z reflektorami opartymi na żarówkach halogenowych.

No i światła matrycowe są jednocześnie adaptacyjne (AFL w nomenklaturze Opla), czyli doświetlają zakręty.

 

 

Dlaczego "długie" załączają się automatycznie zaraz po wyjechaniu z miasta?

Gdy tylko samochód ze światłami IntelliLux wyjeżdża z obszaru zabudowanego, światła "długie" załączają się automatycznie. Badanie Politechniki w Darmstadt (Niemcy) pokazuje, że przy prędkości 80 km/h i załączonych światłach LED "długich" kierowca wykrywa np. zwierzę na poboczu o 30-40 m wcześniej niż przy światłach żarnikowych lub ksenonowych pracujących w trybiej "mijania". Dzięki temu kierowca ma o ok. 1,5 sekundy więcej na reakcję.

 

 

Światła a podpis Opla "strzała"

Strzała na reflektorze Opla

Ten widok znamy z lusterek wstecznych naszych samochodów - gdy za nami jedzie Opel Insignia z włączonymi światłami LED do jazdy dziennej.

W światłach matrycowych, również światła mijania będą mogły wyświetlić strzałę - podpis Opla, ponieważ w reflektorach matrycowych dzielą 7 diód ze światłami dziennymi.

 

 

Inne tematy "oświetleniowe"

Fabryczne światła do jazdy dziennej LED - aktualnie oferowane już w większości nowych modeli Opla.

 

Światła AFL - czyli adaptacyjne, doświetlające zakręty, oparte na xenonach - były od 2002 roku i są oferowane w większości Opli, m.in. Vectra, Astra, Insignia, Zafira.

 

 

 

Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?

02.2021

Linia produkcyjna Opel Insignia po liftingu

"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?

Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:

  • Wszystko z powodu niedoboru półprzewodników na całym świecie. Są one niezbędne m.in. w układach sterowania silnikiem i systemach wspomagania kierownicy.
  • Pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost popytu na podzespoły elektroniczne używane w laptopach, telefonach komórkowych oraz w samochodach.
  • sytuację utrudniają również amerykański sankcje, nałożone na Chiny
  • Brak półprzewodników dotyka cały przemysł samochodowy.
  • Przestój będzie trwał co najmniej kilka dni.

Niedługo.

Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?

Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".

Zobacz

Warszawa

Radom



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Wyprzedaż Opel Astra niemiecki silnik