Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Światła matrycowe LED, IntelliLux

Lewy reflektor LED Opel Astra V

Reflektor LED-owy IntelliLux Opla Astra V, pełna moc, patrz też foto trybów pracy poniżej.

 

Reflektory matrycowe LED Opla - nowa technologia oświetlenia przedniego Opla, zapewniająca doskonałą widoczność, ogłoszona w 2012 roku i oparta o oszczędne i niezawodne diody LED (ang. Light Emitting Diode). W 2015 r. ogloszono nazwę handlową - IntelliLux.

Reflektory matrycowe LED mają też zalety wcześniejszych technologii (światła adaptacyjne AFL, światła do jazdy dziennej LED).

 

 

Zasada działania reflektorów IntelliLux

Lewy reflektor LED Opel Grandland

Reflektor LED Opla Grandland X - świecą się brewki dzienne. Więcej zdjęć.

  • elementami świecącymi są diody LED (zamiast rozżarzonego drucika żarówki albo łuku elektrycznego, jak to mamy w ksenonach)
  • w każdym z dwóch reflektorów po 8 segmentów LED
  • każdy z segmentów LED "wycelowany jest" w nieco inny obszar przed samochodem
  • segmenty LED włączają się/wyłączają niezależnie, np. aby nie oślepiać nadjeżdżającego pojazdu, albo pracować w trybie "świateł mijania" w obszarze zabudowanym
  • segmenty LED załączają się w zależności od sygnałów otrzymanych z kamery OpelEye
  • "długie" załączają się automatycznie zaraz po wyjechaniu z obszaru zabudowanego
  • gdy kamera wykrywa światła nadjeżdżającego pojazdu (albo tylne lampy poprzedzającego), wyłącza wybrane segmenty LED - te które są skierowane bezpośrednio w nadjeżdżający samochód - dzięki czemu nie oślepia nadjeżdżającego kierowcy
  • reflektory IntelliLux nie wymagają fabrycznej nawigacji (żeby wiedzieć, czy pojazd jest w obszarze zabudowanym)

 

Reflektor matrycowy LED

Reflektor matrycowy LED włączony

Reflektor matrycowy LED wyłączony

Reflektor matrycowy LED wyłączony

 

Dodatkowe korzyści z reflektorów LED

  • trwałość elementów świecących szacowana na "więcej niż trwałość samochodu"
  • brak w obudowie reflektoru elementów ruchomych - większa trwałość podzespołu (w światłach "żarówkowych" mamy poziomowanie wiązki, a w ksenonach AFL dodatkowo ruch soczewki prawo-lewo)
  • lampa może być mniejsza niż dotychczas - korzystne dla wyglądu samochodu

 

Tryby pracy reflektorów LED Opel Astra V

Poszczególne segmenty zapalają się i gasną by nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka oraz wyprzedanych pojazdów, a nawet by doświetlać zakręty. Opel Astra V.

 

Jak rozwijano reflektory przednie?

  • Tradycyjne żarówki halogenowe -->
  • żarniki HID (xenony) (lata 90.) -->
  • AFL (od 2002 r.) -->
  • Reflektory matrycowe LED (od 2015 r. w Astrze V, od 2017 r. w nowej Insigni)
  • 2020/2021 - reflektory LED wchodzą do standardu w tańszych modelach Opla, np. Crossland. Podział na EcoLED (zwykłe reflektory ledowe) i IntelliLux, czyli matrycowe, w bogatszych poziomach wyposażenia.

 

 

Reflektory matrycowe LED nowy Opel Mokka-e Ultimate

Wrażenia wizualne w dzień - reflektory matrycowe LED IntelliLux w Oplu Mokka-e Ultimate.

 

 

Druga generacja reflektorów LED IntelliLux w Insigni B od 2017 r.

Reflektor matrycowy LED IntelliLux, Opel Insignia B 2017

Reflektor matrycowy LED IntelliLux Insigni B, model 2017.

Dwa razy więcej diód LED (po 16 na reflektor, razem 32) niż w pierwszej generacji reflektorach adaptacyjnych LED Astry V (gdzie jest po 8 diód na reflektor). Lepsze doświetlenie zakrętów, intensywniejszy snop światła, szybsze, płynniejsze przejścia między trybami. To LEDy Insigni B - od 2017 r.

  • reflektory adaptacyjne - automatycznie dostosowują zasięg i szerokość wiązki światła do warunków na drodze (np. miasto, szosa, autostrada, łuk drogi, skręt na skrzyżowaniu - w każdej z tych sytuacji światła zachowają się inaczej)
  • pomieszczone aż po 16 diód w każdym ze smukłych reflektorów Insigni B
  • więcej diód = szybsze i płynniejsze przejścia między trybami = bardziej precyzyjny dobór wiązki do sytuacji i więcej jaśniejszego światła
  • nowe funkcje LEDów IntelliLux w Insigni II:
    • jasność wewnętrznych LEDów w każdym z reflektorów rośnie przy jeździe na światłach długich na zakręcie (doświetlanie zakrętów)
    • dodatkowy punkt świetlny "ultra-długich" w każdym z reflektorów - zasięg do 400 m
  • reflektory LED Insigni inspirowane Oplem Monza koncept

Więcej o reflektorach LED IntelliLux Opla

 

 

Światła IntelliLux a LED-owe światła do jazdy w dzień

LED-owe światła do jazdy w dzień oferowane są przez Opla już od dawna, ale nawet w nich oświetlanie drogi przed pojazdem przy jeździe nocą wciąż wykonywały tradycyjne żarówki (albo żarniki ksenonowe). IntelliLux jest o tyle rewolucyjne, że w reflektorze pozostają wyłącznie diody LED i pełnią one zarówno funkcję świateł dziennych, jak i mijania/długich.

 

 

Reflektory matrycowe LED IntelliLux - jak działają?

 

 

Jak jeździć Astrą na długich? Testuje Jurgen Klopp

 

 

Od kiedy światła matrycowe w sprzedaży?

Światła matrycowe LED będą wprowadzane do kolejnych modeli Opla w ciągu kilku lat poczynając od 2015 roku.

 

Długie - teraz norma. Mijania - tylko gdy trzeba.

Dotychczas byliśmy uczeni, że jeździmy na światłach mijania, a długie włączamy tylko w wyjątkowych sytuacjach - poza miastem, na odludnej szosie, itp. Światła matrycowe LED działają głównie w trybie "długich", a na "mijania" przełączają się tylko wtedy, gdy kamera widzi przed nami bądź reflektory innego samochodu, bądź jego czerwone tylne lampy pozycyjne. Poza tym - pamiętajmy - światła matrycowe LED pracujące w trybie "długich" nie oślepiają tak jak tradycyjne żarówki halogenowe pracujące jako drogowe.

 

Światła matrycowe LED kontra światła długie

Na dole glara, czyli mgiełka, gdy świecimy tradycyjnymi długimi. Na górze - jak działają reflektory matrycowe - nie ma glary, jest widoczność daleko wprzód i bezpieczeństwo.

 

Porównanie świateł ksenonowych ze światłami matrycowymi LED IntelliLux

Porównanie xenonów (które oślepiają, górne zdjęcie) ze światłami matrycowymi IntelliLux (dolne zdjęcie). Gdy kamera współpracująca z reflektorami matrycowymi wykrywa reflektory nadjeżdżającego samochodu (albo tylne lampy samochodu poprzedzającego), wyłącza odpowiednie sektory LED, tak żeby "celować" snopem światła wokół wykrytego samochodu, ale nie bezpośrednio w niego (foto poniżej). Dzięki temu reflektory LED nie oślepiają innych kierowców.

 

LEDy Opel nie oślepiają

LED-y potrafią "omijać" nadjeżdżający z naprzeciwka i wyprzedany samochód.

 

Matryca, czyli co?

Matryca to 8 segmentów LED w każdym z dwóch reflektorów. Razem możliwych jest wiele ustawień świateł, bo każdy segment załączany jest indywidualnie. W tradycyjnych światłach halogenowych mamy tylko dwa ustawienia: mijania i długie.

Do tego światła matrycowe LED zużywają ok. 50% energii elektrycznej mniej w porównaniu z reflektorami opartymi na żarówkach halogenowych.

No i światła matrycowe są jednocześnie adaptacyjne (AFL w nomenklaturze Opla), czyli doświetlają zakręty.

 

 

Dlaczego "długie" załączają się automatycznie zaraz po wyjechaniu z miasta?

Gdy tylko samochód ze światłami IntelliLux wyjeżdża z obszaru zabudowanego, światła "długie" załączają się automatycznie. Badanie Politechniki w Darmstadt (Niemcy) pokazuje, że przy prędkości 80 km/h i załączonych światłach LED "długich" kierowca wykrywa np. zwierzę na poboczu o 30-40 m wcześniej niż przy światłach żarnikowych lub ksenonowych pracujących w trybiej "mijania". Dzięki temu kierowca ma o ok. 1,5 sekundy więcej na reakcję.

 

 

Światła a podpis Opla "strzała"

Strzała na reflektorze Opla

Ten widok znamy z lusterek wstecznych naszych samochodów - gdy za nami jedzie Opel Insignia z włączonymi światłami LED do jazdy dziennej.

W światłach matrycowych, również światła mijania będą mogły wyświetlić strzałę - podpis Opla, ponieważ w reflektorach matrycowych dzielą 7 diód ze światłami dziennymi.

 

 

Inne tematy "oświetleniowe"

Fabryczne światła do jazdy dziennej LED - aktualnie oferowane już w większości nowych modeli Opla.

 

Światła AFL - czyli adaptacyjne, doświetlające zakręty, oparte na xenonach - były od 2002 roku i są oferowane w większości Opli, m.in. Vectra, Astra, Insignia, Zafira.

 

 

 

Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie

08.2023

Opinia liczba zamówień SsangYong Torres, tablica rejestracyjna WN

Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali

– pisze na:Temat, 24.07.2023.

 

Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.

– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.

 

Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.

– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.

 

Zobacz opinie

Warszawa

Radom



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowa marka BAIC. Jak wymawiać? Ruszyła sprzedaż w Salonie Warszawa