Corsa bez VAT - konwertowana w Polsce
Corsa z kratką wraca w wielkim stylu.
Alternatywą dla fabrycznej, 2-osobowej Corsy Van, jest Corsa konwertowana w Polsce. Porównanie obydwu wersji w tabeli poniżej.
Zarówno Corsa Van, jak i Corsa konwertowana w Polsce pozwalają - dzięki homologacji N1 - na pełne odliczenie VAT przy zakupie na firmę, bez prowadzenia kłopotliwej ewidencji przebiegu.
Porównanie:
Fabryczna Corsa Van vs Corsa konwertowana w Polsce
Porównanie dotyczy generacji E Corsy, czyli produkcja od 2015 r. Dane generacji D, produkcja do jesieni 2014 - tutaj.
|
Corsa Van |
Corsa konwertowana |
Liczba drzwi |
3 |
5 |
Liczba miejsc |
2 |
2 |
Czy możliwy powrót do wersji osobowej? |
nie |
tak |
Długość przestrzeni ładunkowej, na środku [mm] |
1257 |
1285 |
Szerokość przestrzeni ładunkowej, w najszerszym miejscu [mm] |
1264 |
1200 |
Odległość między nadkolami [mm] |
969 |
896 |
Wysokość przestrzeni ładunkowej, w najwyższym miejscu |
921 |
921 |
Ładowność [kg] |
464-496 |
392-556 |
Pojemność ładunkowa [m3] |
0,9 |
ok. 1,0 |
Dostępne silniki |
1.2 70KM,
1.4 75/90KM,
1.3 CDTi 75/90KM |
1.0 90/115KM,
1.2 70KM,
1.4 75/90KM,
1.4 90KM LPG,
1.3 CDTi 75/90KM |
Gdzie dostępna z fabryczną instalacją LPG |
nie |
tak |
Gdzie wykonywana jest konwersja |
w fabryce Opla |
w Polsce, montaż kratki |
Czy prawo do odliczenia 100% VAT, bez ewidencji przebiegu |
tak |
tak |
Koszt konwersji
Wg tabeli.
Kraty do Corsy E |
Cena bez VAT |
Krata z podłogą sztywną w przedniej części przestrzeni ładunkowej, w tylnej części przestrzeni ładunkowej wykładzina |
1422 zł |
Krata z podłogą sztywną w całej długości przestrzeni ładunkowej |
2032 zł |
Czy Corsę konwertowaną w Polsce można przerobić z powrotem na 5-osobową?
Kupując Corsę konwertowaną w Polsce, klient otrzymuje chwilowo niepotrzebne części - zdemontowaną tylną kanapę i pasy bezpieczeństwa. Przed odsprzedażą można przywrócić Corsę do wersji 5-miejscowej.
Tak. Kupując nową Corsę, klient otrzymuje gratis zdemontowane siedzenia tylne i pasy bezpieczeństwa. Gdy okres eksploatacji takiej Corsy w firmie dobiegnie końca klient może:
- zdemontować podłogę bagażową, kratę i zamontować z powrotem tylne siedzenia i elementy wyposażenia bagażnika (w wyspecjalizowanym zakładzie, np. u dealera)
- uzyskać oświadczenie General Motors Poland o wykonanej konwersji i spełnieniu warunków homologacji osobowej
- wykonać przegląd techniczny w okręgowej stacji kontroli pojazdów
Efekt: łatwiejsza odsprzedaż samochodu.
Corsa konwertowana w praktyce
- pełne odliczenie VAT od ceny zakupu samochodu, napraw, przeglądów, paliwa.
- brak konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu
- w dowodzie rejestracyjnym wpis "ciężarowy"
- dostępna z fabryczną instalacją LPG
- możliwość przywrócenia takiej Corsy do 5-osobowej. Jak? Opisane powyżej
- wyższa cena odsprzedaży po ponownej konwersji do wersji osobowej
- dostępna z silnikami:
- 1.0 Turbo 90KM, 115KM
- 1.2 70KM
- 1.4 75KM, 90KM
- 1.4 90KM z fabryczną instalacją LPG
- 1.4 Turbo 100KM
- 1.3 CDTi 75KM, 95KM
- cena konwersji (krata + robocizna) - od 1422 zł netto
Jak zamówić?
- Wybierz swoją wersję z cennika
cennika Corsy 5d
- Wynegocjuj rabaty - kontakt z działem sprzedaży Dixi-Car
- My organizujemy konwersję
- Płacisz, odbierasz samochody, odliczasz VAT, wrzucasz w koszty
Krzysztof Chołuj
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Salon Radom
tel. 603 750 325
Czy długo się czeka?
Czeka się praktycznie tyle samo na Corsę konwertowaną, ile na zwykłą, osobową Corsę. Kratki w polskiej firmie konwertującej są na bieżąco na składzie, są montowane w locie.
Które wersje są najczęściej wybierane?
Na razie Corsa 5dr Enjoy 1.4 90KM manual z fabrycznym LPG i bez. Zaskakujące, skoro jest tańszy poziom wyposażenia Essentia, z tańszymi silnikami benzynowymi 1.2 70KM i 1.4 75KM. Dane z początku sprzedaży, mógł być przypadek.

Możliwość pełnego odsunięcia przednich foteli.

Górny uchwyt do zabezpieczania ładunku.
Dolny uchwyt do zabezpieczania ładunku.

Deska rozdzielcza Corsy konwertowanej w Polsce na pełne odliczenie VAT.
Corsa konwertowana w Polsce dostępna jest z silnikiem 1.4 90KM z fabryczną instalacja gazową.
Corsa konwertowana w Polsce dostępna jest z silnikiem 1.4 90KM z fabryczną instalacja gazową.
Opłacalność

Stan na wrzesień 2015.
KOMPENDIUM WIEDZY

Folder zdjęcia, dane
Zmiany podatkowe w 2019 - częściowo na korzyść klienta
Od 1 stycznia 2019 zmienią się odliczenia podatkowe przy zakupie nowego samochodu za gotówkę, w kredycie lub przy leasingowaniu. Lepiej kupić w 2018, czy w 2019?
Zmiany w telegraficznym skrócie:
- Wzięcie nowego samochodu w Leasing. Będzie limit odliczeń 150 tys. zł (netto czy brutto - patrz poniżej). Limit 150 tys. zł dotyczy samochodów spalinowych i hybrydowych, natomiast auta elektryczne mają limit 225 tys. zł. Do 31.12.2018 nie ma limitu, więc jeśli chcesz Opla Insignię droższą niż 150 tys. zł, może być korzystniejsze podpisanie umowy leasingu przed 1.1.2019.
- Kupowanie w Kredycie lub za Gotówkę. Mamy tu do czynienia z amortyzacją, bo kupujemy pojazd na własność. Dotychczasowy limit amortyzacji nowego samochodu wynosi 20 tys. euro, czyli ok. 86 tys. zł. Od 1.1.2019 zostanie zrównany z limitem "leasingowym", czyli 150 tys. zł w przypadku napędu spalinowego/hybrydowego i 225 tys. przy samochodzie elektrycznym (jak Opel stoi z elektrykami?). Co ciekawe, samochody kupione jeszcze w 2018 roku również będą mogły korzystać - od 1.1.2019 - z limitu 150 tys. zł, w miejsce dotychczasowego limitu 20 tys. euro.
- Późniejsza eksploatacja samochodu. Do kosztów uzyskania przychodu będzie można zaliczyć 75 proc. kosztów związanych z eksploatacją samochodu używanego w firmie w modelu mieszanym, zamiast, jak dotychczas, 100%.
- Raty leasingowe nie będą objęte limitem 75% zaliczenia w koszty, ale..., jeśli w racie leasingu zawarte będą także opłaty eksploatacyjne (np. serwis, opony), to ta część raty będzie objęta limitem 75%.
Kto zyskuje?
- Osoba, która bierze samochodód na kredyt - obojętnie, czy w 2018, czy w 2019. Zyskuje, bo zwiększa się limit amortyzacji z ok. 86 tys. zł do 150 tys. zł przy napędzie spalinowym/hybrydowym. Powiększenie limitu obejmie też samochody kupione na kredyt przed 1 stycznia 2019.
- Osoba, która jeszcze w 2018 r. wzięła w leasing samochód o wartości powyżej 150 tys. zł. Zyskuje, bo nawet w 2019 i później nie będzie związana limitem odliczeń 150 tys. zł, o ile nie zmieni i nie odnowi umowy leasingu. "Zmieniać" umowę można bez wpadnięcia w limit 150 tys. zł do końca 2018 r.
Kto traci?
- Osoba, która dopiero w 2019 weźmie w leasing samochód pow. 150 tys. zł. Ponieważ odliczy go tylko do wartości 150 tys. zł.
- W kwestii wliczania w koszty wydatków na paliwo, żarówki, olej, serwis, autostradę, etc. tracą wszyscy użytkujący pojazd w modelu firma/prywatnie, bo dotychczas mogli odliczać 100% wydatków, a od 1 stycznia 2019, tylko 75%. Oczywiście np. osoby na ryczałcie nie mają w ogóle kosztów, więc one nie tracą.
Zmiany a klienci Opla
- w marce Opel rzadko mamy do czynienia z samochodami o wartości powyżej 150 tys. zł. Jeśli nawet, to przekroczenie jest symboliczne. Natomiast często sprzedajemy samochody powyżej owych 20 tys. euro, czyli powyżej 86 tys. zł. Wynika z tego, że akurat klientów Opla nowy limit 150 tys. zł nie powinien martwić.
Umowa leasingu zawarta w 2018, odbiór samochodu w 2019
- klient korzysta z... korzystniejszych zasad, czyli nie jest objęty limitem 150 tys. zł
- nie może się jedak w 2019 zmienić cena w umowie leasingu; VIN prawdopodobnie może zostać dopisany do umowy
- Ministerstwo Finansów potwierdza, że data obioru przedmiotu nie ma znaczenia. Ważne jest, aby umowa była zawarta przed 1.1.2019 – do takiej umowy będą mieć zastosowanie dotychczasowe regulacje, nawet jeśli samochód został odebrany już w 2019 r.
- co do zasady MF odrzuca umowę ramową. Aby umowa była rozliczana na dotychczasowych zasadach, musi być skonkretyzowana. Akceptowane będą standardowe umowy, takie jak te zawierane przez podatników w przeszłości.
- sam fakt zmiany daty dostawy samochodu nie wpływa na możliwość stosowania dotychczasowych przepisów.
150 tys. zł - netto, czy brutto?
Owe 150 tys. zł oznacza:
- najczęstszy przypadek: VAT-owiec i użytkowanie mieszane firma/prywatnie: limit 150 tys. zł oznacza dla takiego przedsiębiorcy auto kosztujące do 134 529 zł netto lub 165 470 zł brutto. Dlaczego tak? Bo taka osoba może odliczyć tylko 50% vat, więc na 150 tys. zł składa się cena netto samochodu oraz nieodliczone 50% vat. Mamy więc cenę 134 529 zł + połowę vat-u, co sumuje się do 150 tys. zł kosztów podatkowych.
- VAT-owiec użytkujący samochód tylko w firmie - limit wynosi 150 tys. zł netto, czyli 184 500 zł brutto.
- nie-VAT-owiec: limitu nie przekroczy samochód z ceną do 150 tys. zł brutto.
- Ministerstwo Finansów jest przekonane, że limit 150.000 zł w przypadku umowy leasingowej powinien obejmować „hipotetycznie” nieodliczony VAT. Oznacza to, że np. dla leasingobiorcy, któremu przysługuje odliczenie VAT w wysokości 50%, maksymalna wartość netto samochodu nieobjęta limitem wyniesie ok. 134.500 zł. Celem MF było bowiem, aby ten limit przy leasingu był taki sam, jak przy nabyciu samochodu.
- o ile zdaniem MF hipotetycznie nieodliczony VAT powinien być brany pod uwagę przy obliczeniu współczynnika, nie jest jasne, czy współczynnik będzie stosowany także do kwoty nieodliczonego VAT, wynikającego z raty leasingowej. MF najprawdopodobniej przychyli się do stanowiska, że nieodliczony VAT z raty leasingowej będzie kosztem w całości i nie będzie się do niego aplikować proporcja.
Jak księgować opłaty leasingowe, jeśli przekroczymy "150 tys. zł"?
Proporcjonalnie, czyli jeśli np. leasingujemy samochód za 200 tys. zł, to zarówno opłatę wstępną, jak i każą ratę wliczamy w kwocie "razy 150/200", czyli 75% każdej opłaty możemy księgować. A nie tak, że najpierw wykorzystujemy cały limit 150 tys. zł, "a potem się będziemy martwić" ;)
Co z opłatami serwisowymi lub eksploatacyjnymi, którymi leasingodawca/wynajmujący obciąża korzystającego na podstawie umowy leasingu/najmu (obowiązek świadczenia usług serwisowych i ponoszenia przez klienta opłat z tego tytułu został zawarty w umowie leasingu/najmu)?
- Generalnie, MF prezentuje podejście, zgodnie z którym do opłat serwisowych ograniczenie do 75% będzie stosowane, nawet jeśli obowiązek ich ponoszenia wynika z umowy leasingu.
- BCC prezentuje odmienne stanowisko i uważa, że literalne rozumienie przepisów przejściowych nie pozwala stosować nowych przepisów do takich opłat.
- Zdaniem MF przepisy przejściowe należy czytać z punktu widzenia essentialia negotii umowy leasingu, co oznacza, że dotychczasowe przepisy byłyby stosowane tylko do tych postanowień, które dotyczą samego leasingu, nie zaś serwisu.
- Istotny problem pojawi się tam, gdzie nie ma możliwości wydzielenia kosztów eksploatacyjnych z ogólnej opłaty, np. w umowach zawartych w wyniku przetargów. MF dostrzega problem, ale wstępnie prezentuje podejście, zgodnie z którym część serwisowa powinna zostać wydzielona i do tej wydzielonej części ograniczenie do 75% kosztów powinno mieć zastosowanie.
Co należy rozumieć przez zmianę umowy leasingu?
- MF odrzuca ściśle literalną wykładnię art. 8 ust. 2 ustawy zmieniającej. Nieistotne zmiany o charakterze technicznym, takie jak np. zmiany adresu do korespondencji, nie wpłyną na stosowanie ‘starych’ przepisów.
- MF zgadza się, że wykonywanie umowy leasingu nie oznacza jej zmiany. Jeśli pewne parametry (np. VIBOR) ulegają zmianie zgodnie z umową, to MF nie będzie tego traktował jako zmiany umowy. Przemawia za tym także ochrona praw nabytych. MF za zmianę umowy będzie uważał tylko te zmiany, które wymagają negocjacji stron. Jednostronna zmiana wartości przedmiotu leasingu, wynikająca np. ze zmiany kursów walut – o ile jest przewidziana w umowie – również nie powinna być traktowana jako zmiana umowy.
- Przedstawiciele MF nie zdawali sobie sprawy z istnienia negatywnych interpretacji w sprawie cesji umowy leasingu. Interpretacje w tym zakresie mają zostać przeanalizowane.
- Przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu wskazali, że zmiana harmonogramu rat leasingowych jest neutralna podatkowo, ponieważ znajduje odzwierciedlenie w późniejszej cenie wykupu pojazdu. Być może MF przychyli się do stanowiska, zgodnie z którym zmiana harmonogramu nie stanowi zmiany umowy leasingu.
- Generalnie, MF postara się odnieść do przesłanych im przykładów zmian umów i określić swoje stanowisko do tych przypadków. MF będzie zmierzał w tym kierunku, że tylko zmiany o charakterze abuzywnym będą powodować stosowanie „nowych” przepisów.
Zasady amortyzacji „starych” środków trwałych, w tym w firmie leasingowej
- Do „starych” środków trwałych (przyjętych do używania przed 2019 r., do których stosowany był uprzednio limit 20.000 euro) będzie można stosować nowy limit 150.000 zł.
- Firma leasingowa będzie „stare” przedmioty amortyzować bez ograniczeń (które, zgodnie z nowymi przepisami, już jej nie dotyczą).
Przesunięty rok podatkowy
- Podatnicy z przesuniętym rokiem podatkowym będą nadal stosować „stare” przepisy – do końca swojego roku podatkowego.
- MF jednak rozważa, by tym podatnikom pozwolić na stosowanie preferencji wynikających z nowych przepisów już od stycznia.
Sposób ustalenia wartości samochodu na potrzeby limitu 150.000 zł
- Dla potrzeb stosowania limitu 150.000 zł wartość samochodu powinna być ustalana na podstawie umowy leasingu (najmu), względnie – zgodnie z wartością przyjętą dla celów ubezpieczenia.
- Jeśli żadna wartość nie została zakomunikowana klientowi (np. najemcy, który wynajmuje samochody na lotnisku za granicą), należy brać pod uwagę wartość rynkową.
Limit dla ubezpieczenia samochodu elektrycznego
- MF: W przypadku pojazdów elektrycznych powinno się stosować limit 150.000 zł dla ubezpieczenia, ponieważ brak jest przepisu, który by pozwalał na stosowanie limitu 225.000 zł.
- MF przyznaje, że jest to jest błąd ustawodawcy, który powinien zostać naprawiony. MF zamierza działać w kierunku usunięcia tej luki.
Zakres kosztów eksploatacyjnych
- MF określi, że koszty wynikające z realizacji obowiązków prawnych, tzn. obowiązkowe OC, koszty rejestracji pojazdu i obowiązkowych przeglądów diagnostycznych w SKP, nie będą limitowane.
- Dla pozostałych ubezpieczeń obowiązuje tylko limit 150.000 zł, przy czym celem MF jest zmiana jedynie wysokości limitu, bez naruszania dotychczasowej praktyki organów podatkowych – co w praktyce powinno oznaczać stosowanie limitu wyłącznie do ubezpieczenia AC.
- MF rozważy sposób traktowania kosztów związanych z najmem miejsca parkingowego, winiet autostradowych czy przepraw promowych.
- Koszty parkingu, w przypadku którego nie da się wydzielić części używanej do samochodów objętych limitem, same nie powinny podlegać limitowaniu. MF przeanalizuje ten temat.
Podatnicy zwolnieni od VAT a obowiązek prowadzenia ewidencji
- Podatnicy zwolnieni z VAT, którzy nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku, będą mogli ująć w kosztach 100% wydatków bez konieczności prowadzenia dodatkowej ewidencji.
- Trzeba będzie jednak wykazać, że samochód faktycznie jest używany do celów działalności.
Najem krótkoterminowy a limit 75% kosztów
- MF uważa, że do najmu krótkoterminowego (w ramach którego nie ponosi się odrębnie kosztów eksploatacji) nie będzie mieć zastosowania limit 75% kosztów. Limit będzie mieć jednak oczywiście zastosowanie do paliwa nabytego przez najemcę.
Wykorzystanie samochodu dla potrzeb najmu a limit 150.000 zł dla rat leasingowych
- MF potwierdza, że podatnik, którego przedmiotem działalności jest najem, a który korzysta z samochodów na podstawie umów leasingu, zobowiązany jest do stosowania limitu 150.000 zł w stosunku do rat leasingowych.
Informacje nie są doradztwem podatkowym. Opracowano m.in. na podstawie spotkania konsultacyjnego Związku Dealerów Samochodów z przedstawicielami Ministerstwa Finansów, które odbyło się 25.01.2019.
Zobacz też:
Poprzednia generacja "D" Corsy konwertowanej
Modele Opla z pełnym odliczeniem VAT
Nowe od ręki w Dixi-Car
OFERTA DNIA
benzyna, skrzynia manualna, kolor biały
Już jest - sprawdź nowy model / oferta dla osoby fizycznej oraz firmy
od
69900 zł
74300 zł
Zobacz
benzyna, skrzynia manualna, kolor SZARY METALICZNY
od
55 900 zł
62 600 zł
Zobacz
Więcej samochodów od ręki
Zobacz także
Samochody dostawcze od ręki
Movano L4H2 2.3 BiTurbo 163KM RWD + poszerzony kąt otwarcia drzwi tył
od 92900 zł
cena netto
Zobacz
Międzynarodówka 10 palet 2.3 170KM
od 98900 zł
cena netto
Zobacz
Skrzynia Otwarta 8EP RP2019 2.3CDTI 130KM
od 85900 zł
cena netto
Zobacz
Movano Międzynarodówka 12 EP, 2.3 CDTi 170KM, plandeka
od 102900 zł
cena netto
Zobacz
Movano Międzynarodówka 10 EP, 2.3 CDTi 170KM, plandeka
od 99900 zł
cena netto
Zobacz
Movano Krajówka, 2.3 CDTi 130KM, skrzynia plandeka
od 85900 zł
cena netto
Zobacz
Opel Vivaro Kombi 9 osobowe L2H1, rok prod. 2016
od 69900 zł
cena brutto (faktura vat-marża)
Zobacz
NOWE VIVARO FURGON ENJOY 2.0 122 MT6 -- oferta dla Firmy !!, rok prod. 2019
od 89350 zł
cena netto
Zobacz
Opel Vivaro B L2H1 Furgon 1,6 CDTI 120KM, Salon PL, Vat23%, rok prod. 2017
od 63500 zł
cena brutto
Zobacz
Nowy Opel Vivaro 2.0 122KM Diesel Extra Long, rok prod. 2019
Od Ręki
Zobacz
Combo Life Enjoy L1 1.5dth 102KM MT5 RP2019, rok prod. 2019
od 77400 zł
Zobacz
Opel Movano L3H3 2,3 CDTI 130KM, Salon Gwarancja KILKA SZTUK WYPRZEDAŻ, rok prod. 2017
od 64500 zł
cena netto
Zobacz
Opel jedyny w Polsce z dwoma modelami w TOP5!
10.2019

Opel, jako jedyny producent, ma dwa modele w pierwszej piątce rankingu najlepiej sprzedających się samochodów na polskim rynku we wrześniu (miejska Corsa i kompaktowa Astra).
Nową Astrę w pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 roku wybrało 10 433 klientów polskich salonów; modelu Corsa - Opel sprzedał 6 842 sztuki. Zapowiada to dobrą dostępność części i konkurencyjne ceny serwisu w przyszłości. Na trzecim miejscu znalazła się Insignia - 2 916 szt. sprzedanych w Polsce od stycznia do września.
Skąd tak dobre wyniki Corsy i Astry? Poza niemiecką technologią, dobra cena. Na horyzoncie już nowa Corsa i nowa Astra.
Więcej - jak sprzedają się Ople