Filtry Opel - od lewej, od góry: powietrza, kabiny, paliwa, oleju. Zobacz porównanie filtr pyłkowy zwykły/z węglem aktywnym.
Filtr pyłkowy pełni dwie funkcje: dostarcza jadącym czystego powietrza do oddychania i chroni kabinę (oraz klimatyzację/układ wentylacji) przed zbyt szybkim kurzeniem się. Wymiana bywa karkołomnym zadaniem, bo mechanik musi dostać się do podszybia lub pod schowek pasażera, a sam filtr przeciwpyłkowy jest duży i delikatny. Są filtry zwykłe i z węglem aktywnym (grafitowy kolor). W serwisie Opel Dixi‑Car zalecamy te z węglem.
Okres między wymianami filtra pyłkowego nie musi być sztywno określony. Opel ma tu swoje wytyczne, ale wiele zależy od użytkownika - w jakich warunkach jeździł - ale i od modelu Opla, po prostu w niektórych modelach filtr zatyka się szybciej. W samochodzie z klimatyzacją filtr kabiny wymieniamy zwykle raz na rok.
Model Opla | Cena filtra kabiny z wymianą (oryginalny filtr Opel) |
---|---|
Corsa D, E, F, Astra II-VI, |
od 135 zł Cena wymiany na oryginalną część Opel. |
Chcesz wiedzieć dokładniej? Zajrzyj do działu Filtry w naszym sklepie, odnajdź filtr kabinowy do swojego modelu; czasem do wyboru jest zwykły filtr pyłkowy (biały) i węglowy (grafitowy). Weź poprawkę na koszt wymiany filtra w serwisie Dixi-Car - przeważnie 0,3-0,4 rbh.
Zauważalny udział ma robocizna. Na filmie widać wymianę w Vectrze C. Dostęp do filtra jest różny w zależności od modelu.
Raz, ew. dwa razy w roku. Można połączyć wymianę filtra z dezynfekcją klimatyzacji. Obydwie usługi załatwisz w serwisie OPEL Dixi-Car. W samochodzie bez klimatyzacji można ew. wymieniać filtr rzadziej.
Warunki, które sprzyjają filtrowi kabiny: wilgotny rok, jazda w górach lub po dobrze utrzymanych drogach poza miastem, jazda z wyłączoną dmuchawą, albo z niskimi obrotami wentylatora, mały roczny przebieg.
Warunki, w których filtr zużywa się szybciej: suchy rok (duża zawartość kurzu w powietrzu), jazda drogami nieutwardzonymi albo w mieście, szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia ze smogiem, starym parkiem samochodowym; wyjazd do kraju o niskim standardzie utrzymania dróg, używanie wentylatora na wysokim biegu, klimatyzacja elektroniczna (stale pracująca dmuchawa), w ogóle obecność klimatyzacji vs. samochód bez klimy, duży roczny przebieg.
Zapach w kabinie. Parowanie szyby przedniej, pomimo że dmuchamy weń dmuchawą. Wrażenie słabiej działającej klimatyzacji, wentylacji lub ogrzewania. Kurzenie się kabiny. Objawy mogą zależeć od modelu.
Filtr kabiny węglowy pochłania dodatkowo zapachy (spaliny innych samochodów), zalecany jest do miasta, jeśli często stoimy w korku. Różnica cenowa - ~dwukrotna. Do niektórych modeli Opla do wyboru jest w gamie części oryginalnych filtr zwykły i węglowy. Do nowszych modeli z reguły zakłada się ten z węglem aktywnym.
Filtr z węglem aktywnym odznacza się szarym, grafitowym kolorem papieru filtrującego. Na fot. filtr do Opli Astra V, Meriva B, Mokka A, Insignia B.
Oczywiście tak, nawet w modelach bez klimatyzacji filtr kabiny ma jak najbardziej sens i jest montowany. W autach bez klimatyzacji filtry pyłkowe wytrzymują dłużej, nawet kilka lat. Szczególnie jeśli zwykliśmy opuszczać szyby dla wentylacji wnętrza w cieplejszych okresach roku, a załączać dmuchawę tylko by ogrzać kabinę, czyli jesienią czy zimą, gdy powietrze bywa czystsze.
Kiedyś samochody nie miały filtrów kabiny, więc oczywiście tak, możliwe jest wyjęcie filtra i jazda bez niego. Układ klimatyzacji-wentylacji oraz cała kabina będzie nam się kurzyć i zużywać szybciej. Już lepiej mieć filtr i wymieniać go rzadziej ;)
Filtr kabiny jest zwykle "cienki", ale ma dużą powierzchnię. Dlatego jest delikatny, a wymiana bywa utrudniona, bo duży "panel" trzeba wpasować gdzieś w podszybie. Zwróć uwagę na napis 'air flow'. Filtr montujemy tak, żeby powietrze płynęło zgodnie z kierunkiem strzałek.
Zobacz też:
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!