W nowych dieslach Opla mamy przeglądy autoadaptacyjne (OAM - Oil Adaptive Maintenance). Gdy olej silnikowy osiąga założony poziom degradacji, komunikat na wyświetlaczu i kontrolki oleju/silnika, informują nas, żeby jechać na przegląd. Wyjaśniamy którym silnikom system towarzyszy, po jakim przebiegu i czego się spodziewać, oraz jak obniżyć koszty przeglądów w ramach OAM.
Tradycyjnie Ople mają stałe okresy międzyprzeglądowe, z reguły co 30 tys. km/1 rok (z wyjątkami, które opisujemy tu). Skąd użytkownik wie, jak często jechać na przegląd? Decydujący jest interwał, który jest zapisany w książeczce serwisowej; do niego się stosujemy, bo może nawet zależeć od państwa, w którym był sprzedany nowy pojazd.
Oil Adaptive Maintenance to jednak nowa jakość, gdzie brane są pod uwagę bieżące warunki eksploatacji danego samochodu, styl jazdy i obliczany na ich podstawie termin najbliższej wizyty w serwisie. Kilometraż między przeglądami może wypaść różny z przeglądu na przegląd. Cel: ochrona silnika.
W chwili, gdy materiał podstaje, OAM jest na pokładach:
Lista silników może się z czasem zmieniać.
Niezależnie czy Twój samochód jest wyposażony w przeglądy autoadaptacyjne, zapraszamy na przeglądy wszystkich modeli Opla, m. in. Astra I, II, III, IV, V, VI • Corsa • Adam • Insignia A, B • Vectra A, B, C • Zafira A, B, C, Life • Crossland X • Mokka A, B • Grandland X • Meriva A, B • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.
Jeśli chodzi o plan przeglądów, przebieg i czas między poszczególnymi przeglądami wypisane w książeczce serwisowej należy w tych pojazdach traktować jako wartości maksymalne. W zależności od parametrów technicznych, w tym warunków użytkowania, konieczność wymiany oleju sygnalizowana przez funkcję OAM może wystąpić przed osiągnięciem przebiegu lub okresu odniesienia podanego w planie przeglądów. Użytkowanie samochodu w warunkach trudnych może prowadzić do konieczności przeglądu przy bardzo niskim przebiegu (około 6000 km) w związku z degradacją oleju silnikowego.
Jakie warunki są trudne? Można się domyślać, że m.in. niska temperatura (zima), częste uruchamianie silnika i jazda na krótkich dystansach. Może również żyłowanie silnika. Podkreślmy - to są nasze domysły wynikające z wiedzy, jak działa silnik spalinowy; nie oficjalna informacja Opla. Dodatkowo zły stan silnika - przedmuchy na trasie komora spalania - skrzynia korbowa (pęknięte pierścienie tłokowe, nieszczelne uszczelniacze zaworów) - przyspieszałby jeszcze migrację sadzy i paliwa do oleju silnikowego.
Koszty przeglądów można obniżyć - w zależności od przebiegu od ostatniego przeglądu i w zależności od zakresu ostatniego przeglądu (czy wymienione zostały filtr paliwa, filtr powietrza), w ramach czynności konserwacyjnych można wybrać samą wymianę oleju (olej silnikowy + filtr oleju + uszczelka korka oleju). Do ustalenia z doradcą przy zlecaniu przeglądu.
Funkcja OAM monitoruje jakość oleju w zależności od kilku parametrów, m.in. warunków użytkowania, obliczając w czasie rzeczywistym degradację oleju w związku z osadzaniem sadzy (węglem) i rozcieńczeniem oleju paliwem.
Aby zapobiec uszkodzeniu silnika związanego z degradacją oleju silnikowego, funkcja OAM (Oil Adaptive Maintenance - przeglądy auto-adaptacyjne) sygnalizuje konieczność wymiany oleju za pomocą kontrolki i komunikatu "Wymień olej silnikowy" wyświetlanego na zestawie wskaźników.
Komunikaty dotyczące funkcji OAM są opisane w instrukcji obsługi samochodów z silnikiem diesla. Oto fragment instrukcji Opla z silnikiem DW12 (2.2 CDTi):
Czerwona kontrolka oleju miga kilka sekund, jeśli pojazd jest wyposażony w tę funkcję, przy każdym uruchomieniu wyświetla się komunikat: system wykrył poważne pogorszenie jakości oleju w silniku. Konieczna jest jak najszybsza wymiana oleju. |
|
Pomarańczowa kontrolka z konturem silnika, w połączeniu z pierwszą kontrolką, zapala się na zestawie wskaźników, jeśli nie wymieniono oleju, a degradacja oleju przekroczyła nowy próg. Jeśli kontrolka zapala się w regularnych odstępach czasu, należy jak najszybciej wymienić olej. |
Jeśli przegląd sygnalizowany przez funkcję OAM nie zostanie wykonany, po kilku tysiącach kilometrów od pierwszego komunikatu ostrzegawczego zostaną ustawione pewne wartości domyślne, powodując zmniejszenie osiągów silnika:
Zobacz też:
Interwały międzyprzeglądowe w dostawczych Oplach
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie
08.2023
Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali
– pisze na:Temat, 24.07.2023.
Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.
– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.
Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.
– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.