Wymiana Gumy Stabilizatora

Wymiana gum stabilizatora w Oplu

Wymiana gum stabilizatora w przednim zawieszeniu Opla. Pomarańczowe "ucha" na zdjęciu, chociaż przypominają gumy stabilizatora, to w rzeczywistości elementy zawieszenia skrzyni biegów. Prawdziwe gumy stabilizatora zlokalizowane są wyżej, dostrzegł by je fotograf kucający pod samochodem.

Gumy stabilizatora, zlokalizowane w zawieszeniu, zużywają się powoli. Nie czujemy, że samochód coraz bardziej przechyla się na zakrętach. O zużyciu gum stabilizatora informuje nas dopiero diagnosta w czasie obowiązkowego przeglądu w Stacji Kontroli Pojazdów. Serwisy OPEL Dixi‑Car wymieniają te gumy, mamy doświadczenie, podpowiemy oryginalną gumę Opla lub zamiennik, by cena gumy z wymianą była dostosowana do wieku i wartości samochodu.

—Przy stwierdzeniu luzu na drążku reakcyjnym stabilizatora proponujemy klientom wymianę pojedynczych gum stabilizatora z oferty części oryginalnych Opel lub zamienników. Zdarza się, że w danym modelu z oryginału nie ma dostępnych samych gum i Opel ma w ofercie cały drążek, np. Vivaro A. Staramy się na życzenie klienta zaproponować alternatywę i dobrać same gumy od innego dostawcy, aby obniżyć koszt naprawy zawieszenia – mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu OPEL Dixi-Car Raszyn (Warszawa).

 

Dlaczego gumy wymagają wymiany?

O zużytych gumach stabilizatora najczęściej informuje nas dopiero diagnosta na przeglądzie. Sami nie zauważymy, bo gumy zużywają się stopniowo i samochód traci stabilność powoli, a my się przyzwyczajamy do coraz większych wychyłów nadwozia. Nawet gdybyśmy położyli się pod samochodem i tak moglibyśmy nie zauważyć, że guma stabilizatora jest wyrobiona. Dopiero złapanie za drążek stabilizatora i szarpanie nim góra-dół z kanału ujawnia zużyte gumy.

Łatwiejsze do wychwycenia przez właściciela są zużyte łączniki stabilizatora, zlokalizowane bliżej kół. Czasem wystarczy skręcić maksymalnie kierownicą, by we wnęce koła dostrzec łącznik, a nawet zań złapać. Na łączniku najpierw pęka guma (manszeta) i wtedy w ciągu kilu-kilkunastu miesięcy dochodzi do jego degradacji, powstaje luz, słychać stuki podczas jazdy.

Zużyta guma też stuka, ale przy oglądaniu jej na podnośniku czy kanale, bez szarpania za drążek możemy nie zauważyć, że jest na niej luz.

 

Serwis Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 4

pon-pt 7.30-18.30, sob 8-14

Serwis Radom

(48) 360 98 26 wew. 1

pon-pt 8-18, sob 9-14

 

Obsługujemy modele

Wymieniamy gumy i łączniki stabilizatorów we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra I, II, III, IV, V, VI • Corsa • Adam • Insignia A, B • Vectra A, B, C • Zafira A, B, C, Life • Crossland X • Mokka A, B • Grandland X • Meriva A, B • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.

 

Przednie czy tylne zawieszenie?

Stabilizator, a więc i jego gumy, mogą występować w przednim i tylnym zawieszeniu. Są dwie gumy na jeden stabilizator, czyli cztery gumy na samochód - jeśli stabilizator jest i na przedniej, i na tylnej osi. Można wymieniać po jednej gumie. Stabilizatory są w większości modeli Opla. Kiedyś stabilizatorów nie było w małych samochodach, dziś są w większości marek i modeli.

 

Zasada działania

Drążek stabilizatora z gumami Opel Corsa F

Przedni stabilizator Opel Corsa F. Gumy zamknięte są w metalowych uchach - mała cyfra 1.

Stabilizator jest tym bardziej potrzebny, im szybciej pokonujemy zakręt. Znasz uczucie, gdy siła odśrodkowa wyrzuca Cię na zakręcie z fotela? Podobnie samochód - nadwozie wychyla się na zakrętach. I nadmiernemu przechyłowi mają zapobiec stabilizatory. Na przykład pokonujemy łuk w lewo z prędkością 70 km/h. Siła odśrodkowa powoduje, że ciężar samochodu jest przerzucany na prawe koła. Ugina się zawieszenie z prawej strony samochodu. A lewe zawieszenie jest odciążane, sprężyny lewego zawieszenia rozciągają się. Tu wchodzi do akcji stabilizator(y), czyli drążek w kształcie litery C. Próbuje on mianowicie wyrównać ugięcie lewego i prawego zawieszenia, na danej osi. Oczywiście jest to drążek skrętny (reakcyjny), więc nie działa zerojedynkowo, a dopuszcza, że ugięcie zawieszenia po obu stronach pojazdu nie będzie takie samo. Stabilizator zmniejsza nam wychyły nadwozia, ale nie eliminuje ich całkiem.

Zaletą stabilizatora jest prostota budowy. Nie ma tu elektroniki. Jest proste, mechaniczne połączenie kół na danej osi poprzez rodzaj sprężyny, czyli ów drążek w kształcie litery C i łączniki stabilizatora, które łączą owe C z wahaczami lub kolumnami MacPhersona. Gumy stabilizatora to swoiste "łożyska", w których obraca się drążek. I jeśli guma(y) jest zużyta, efektywność działania stabilizatora obniża się.

 

Chcesz wymienić gumę / łącznik samodzielnie?

Zamów oryginalne oplowskie elementy stabilizatora w naszym sklepie internetowym. W wyszukiwarce sklepowej wpisz 'stabilizator'. Wpisanie 'guma' nie wystarczy. Czasem guma jest nazwana 'tuleja stabilizatora' albo nawet 'łożysko stabilizatora', a drążek może się nazywać 'wałek stabilizatora'.

Lista części stabilizatora

 

Drążek i łącznik stabilizatora. Tuleja stabilizatora. Opel Frontera B

Połączenie drążka stabilizatora (1) z wahaczem poprzez łącznik stabilizatora (5). Tuleja / guma drążka stabilizatora oznaczona jest cyfrą 2. Przednie zawieszenie Opla Frontera B.

Guma stabilizatora 17 mm Opel Vectra C tył

Guma stabilizatora tylnego zawieszenia z otworem pod drążek o średnicy 17 mm do Opla Vectry C i Signum. W tylnym zawieszeniu Vectry C występują drążki o średnicy 16, 17, 18 lub 19 mm.

Łączniki stabilizatora Opel metalowy, z tworzyw.

Porównanie łączników stabilizatora. Na górze metalowy - Opel Astra J przód z zawieszeniem FlexRide, symetryczny na stronę prawą i lewą. Na dole z tworzywa sztucznego - Opel Astra J, Insignia A, przednie zawieszenie standardowe (nie FlexRide), również łącznik symetryczny - na stronę lewą i prawą.

 

Zobacz też:

Ustawienie geometrii zawieszenia

 

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

Kierowca poprawia lusterko

Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka

Działamy zgodnie z zasadami higieny


 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Wyprzedaż Opel Grandland X