Wymiana tulei wahacza w nowych modelach Opla - Insignia, Zafira C - jest prostsza, dzięki śrubom. Jeszcze w Astrze III są tuleje wciskane i do ich wymiany wymagana jest prasa. Obecność śrub potwierdza, że zmieniło się postrzeganie tulei - są elementem eksploatacyjnym, wymagającym okresowo wymiany.
Tuleje metalowo-gumowe wahaczy, zwane są też silentblokami, i nie przypadkiem, bo gdy guma się w nich rozwulkanizowuje, z zawieszenia dochodzą naszych uszu stuki. Wymiana tulei w Oplu wypadnie przeciętnie po ok. 150 tys. km przebiegu. Przód czy tył wymaga wymiany? Kiedy same tuleje, a kiedy cały wahacz? Silentbloki zawieszenia a przegląd w SKP.
Objawy rozwulkanizowanej, rozklejonej tulei metalowo-gumowej wahacza to:
Wymieniamy tuleje metalowo-gumowe zawieszenia we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra I, II, III, IV, V, VI • Corsa • Adam • Insignia A, B • Vectra A, B, C • Zafira A, B, C, Life • Crossland X • Mokka A, B • Grandland X • Meriva A, B • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.
Czas wymiany ok. 1,5 godziny strona prawa + lewa.
Wahacz przedni lewy i jego silentbloki.
1. Duże tuleje przednich wahaczy samochodu - wymieniamy co ok. 100-150 tys. km, np. w Insigniach A, Zafirach C. Duże tuleje - to te oznaczone na szkicu liczbą 13. Małe tuleje wahaczy przedniej osi zużywają się później lub wcale, a ich wymiana może wymagać zakupu całego wahacza. Na szkicu akurat mamy sytuację, gdzie mały silentblock - nr 12 - jest dostarczany jako część zamienna.
2. Co 150+ tys. km wymienia się tzw. banany, czyli górne wahacze (kompletne, zawierające silentbloki) tylnej osi samochodu, przy zawieszeniu wielowahaczowym - np. Insignia A, Vectra C.
2. Wahacze dolne wzdłużne tylnej osi wymienia się, gdy nie można ustawić geometrii, bo urwały się skorodowane śruby regulujące (dwa zdjęcia poniżej). Tu już trudno o podanie przebiegu, na pewno samochody co najmniej kilkuletnie, eksploatowane intensywnie zimą, w warunkach zasolenia, a dodatkowo takie, gdzie jest potrzeba ustawiania geometrii (np. jeździły po dziurach, przeszły naprawę blacharską; preferencje użytkownika, żeby geometria była idealna).
4. Sworzeń kulisty wahacza - na szkicu nie posiada numeru, bo jest akurat zintegrowany z wahaczem - widoczny między "12" a "13" - w naszej praktyce wymaga wymiany rzadko, co ok. 200 000 km przebiegu.
Tuleje wahaczy w sklepie Dixi‑Car
Śruby, wahacze, sworznie kuliste w sklepie Dixi‑Car
Tylny dolny wahacz zawieszenia wielowahaczowego, np. Insignia A, Vectra C; śruba mimośrodowa do regulacji geometrii. Jej korozja i ew. urwanie przy próbie poluzowania może pociągnąć za sobą potrzebę wymiany dolnego tylnego wahacza.
Sworzeń kulisty wahacza przedniego wymaga wymiany rzadko, co ok. 200 000 km, ale jeśli już wymaga, to nierzadko wraz z całym wahaczem, jeśli jak na zdjęciu sworzeń jest zintegrowany z wahaczem. Przy stalowych wahaczach (starsze Ople) ze sworzniem przynitowanym, np. Corsa D, można rozwiercać nity sworznia kulistego i wymienić sam sworzeń bez wahacza. Przy aluminiowych wahaczach nie praktykujemy rozwiercania.
Natomiast sworzeń dokręcany do wahacza śrubami jest np. w Oplach Omega B, Vivaro A, B, Corsa F, Astra L, Combo E, i tu wymieniamy sam sworzeń kulisty, OPEL dostarcza go jako część zamienną. W Zafirze Life sworzeń wahacza przedniego jest osadzony w zwrotnicy, a nie w wahaczu, i też wymienny.
Zobacz też:
Ustawienie geometrii zawieszenia
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie
08.2023
Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali
– pisze na:Temat, 24.07.2023.
Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.
– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.
Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.
– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.