Na listwie zasilającej wtryski może znajdować się zawór do szybkiego sprawdzania wydajności pompy paliwa.
—Przypadków awarii pompy paliwa w nowszych Oplach dużo nie mamy. Gdy jest awaria, zamawiamy nowe części, dla starszych aut rozważamy rabat w ramach oferty Serwisu Dobrego Wieku, ew. zamiennik gdy dostępny i korzystny cenowo – mówi szef BOK serwisu Opel Dixi‑Car Warszawa/Raszyn. Chociaż psuje się rzadko, uszkodzona pompa paliwa może zatrzymać nam samochód. Co warto wiedzieć przy jej wymianie?
Elektryczna pompa tradycyjnie znajduje się w zbiorniku paliwa, dostęp do niej jest trudny - przez rewizję w podłodze bagażnika lub pod kanapą. Trzeba odłączyć akumulator, zachować ostrożność przy otwieraniu dekla w baku, czasem mieć specjalny klucz do tego dekla. Są opary paliwa i niespodzianki, jak rozpuszczone przez benzynę, albo stwardniałe wężyki paliwa wewnątrz zbiornika.
Wymieniamy pompę paliwa we wszystkich modelach Opla z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Zalecamy oryginalną część zamienną - element jest obciążony chemicznie i termicznie. Oferujemy holownik, jeśli awaria pompy unieruchomiła pojazd.
Rynkowy mainstream, czyli większość samochodów z silnikami benzynowymi ma jedną pompę paliwa - zlokalizowaną wewnątrz zbiornika paliwa. Jest to pompa niskiego ciśnienia (ok. 3-4 bary, dlatego można samemu przetestować jej działanie, otwierając na ułamek sekundy wkrętakiem zawór kontrolny przy silniku).
Dwie pompy paliwa (niskiego i wysokiego ciśnienia) są w dieslach, ale również w benzynach - tych z bezpośrednim wtryskiem do komory spalania (np. silnik benzynowy 2.2 direct injection Opla Vectra C, kod silnika Z22YH). W samochodach z dwoma pompami paliwa, pompa niskiego ciśnienia jest w zbiorniku paliwa z tyłu, a pompa wysokiego ciśnienia - pod maską przy silniku.
Pompa w baku, jako część zamienna jest tańsza i łatwiej dostępna na rynku.
Mówi się o tym w kontekście samochodów z instalacją LPG, ale sprawa jest trochę przereklamowana. Współczesne zbiorniki paliwa są szerokie a niskie, więc bez specjalnego zabezpieczenia, przy stanie paliwa 1/4-1/2, pompa i tak wystawałaby ponad lustro benzyny. W Oplach pompa pracuje w specjalnym koszu; nawet jeśli w baku mamy 3 litry paliwa, smok zasysa paliwo z dna, a powrót - wężyk przelewowy - zwraca benzynę do owego kosza, więc pompa jest cały czas zanurzona, pracuje w kąpieli i chłodzenie pompy ma miejsce. Dodatkowo "kałuża" paliwa w baku chłodzona jest od spodu opływającym powietrzem.
Niemniej benzyna czy olej napędowy mogą być, przy niskim stanie paliwa w zbiorniku, trochę cieplejsze, ponieważ te kilka litrów cieczy krąży między emitującą ciepło pompą a komorą silnika, gdzie również panują tropiki. Zagrożenie dla pompy pewnie zależy od pory roku - latem jest ono większe, zimą - mniejsze. Trudno przypuszczać, by zimą na dystansie między komorą silnika a bakiem i tak nie doszło do wychłodzenia paliwa płynącego nieizolowanymi termicznie przewodami paliwowymi pod podłogą samochodu.
Ultra-ekonomiczni kierowcy poruszą jeszcze kwestię masy pojazdu. Pełny bak dokłada nam te 50 kg przy rozpędzaniu samochodu - a zwiększona masa pojazu to zwiększone spalanie. Może 10 litrów w baku to dobry kompromis?
Pompa paliwa wysokiego ciśnienia, benzynowego silnika 2.2 155KM, Z22YH, z wtryskiem bezpośrednim. Zlokalizowana przy silniku, pod maską. Występuje w Oplach Astra III, Vectra C, Signum, Zafira B z tym silnikiem - jako druga pompa paliwa, obok pompy niskiego ciśnienia w zbiorniku paliwa. Zobacz pompy w sklepie Dixi-Car.
Pompa niskiego ciśnienia, zamontowana w baku, klasyka większości benzyn. Na zdjęciu widoczny kosz ze smokiem. Dzięki koszowi pompa cały czas znajduje się w chłodzącej kąpieli, nawet przy niskim stanie paliwa. Zasilany prądem elektrycznym wkład pompy znajduje się w koszu - jest niewidoczny na zdjęciu. Wężyk pompy, tzw. świński ogonek, jest obustronnie odporny na agresywną chemicznie benzynę i pozwala zamknąć pokrywę zbiornika paliwa zlokalizowaną nad pompą. Do kosza pompy mocowany jest zespół pływaka pomiaru poziomu paliwa - niektóre nowe pompy - części zamienne Opla - mają ów pływak w komplecie.
Zapraszamy do serwisu Dixi-Car na wymianę paliwa, również wraz z filtrem paliwa. Doradzimy!
Zobacz też:
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Pierwszy sprzedany w Polsce BAIC BJ30 z Dixi-Car. Zapraszamy!
03.2025
Hybrydowy BAIC na polskie drogi. Niskie spalanie i 6,9 sek. do setki. Pierwszy nabywca BJ30 w polskiej sieci Baika wybrał go w Dixi‑Car. Na zdjęciu Agnieszka, która spisała pierwszą umowę na BJ30 w Polsce.
Zaawansowana hybrydowa konstrukcja - samochód marzeń. 6,45 l benzyny na 100 kilometrów, przy dużym i wysokim samochodzie terenowym 4x4. Moc systemowa 280 KM. Imponujące przyspieszenie z nowoczesnym automatem. Nie ładujemy baterii z gniazdka!
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!