Stacyjka w samochodach Opel jest elementem niezawodnym, długowiecznym. W starszych samochodach zdarzają się jednak sporadycznie awarie stacyjek. Może zawieść albo zamek, albo dość skomplikowana kostka elektryczna, która jest pod stacyjką. Po objawach łatwo odróżnić od siebie te dwie awarie. Zapraszamy na wymianę zamka stacyjki, lub kostki elektrycznej, do serwisów Dixi‑Car.
Wbrew temu, co widać na kolumnie kierownicy, kompletna stacyjka jest długim elementem, bo pod zamkiem jest jeszcze precyzyjnie wykonana, skomplikowana w budowie, zminiaturyzowana kostka elektryczna odcinająca i zwierająca w zależności od położenia kluczyka główne obwody elektryczne samochodu. Pierwszym objawem awarii kostki może być niedziałający rozrusznik (lub coraz trudniej uruchomić rozrusznik). Mówimy - "spalona kostka". Można wymienić samą kostkę, a zamek stacyjki zostawić stary.
Drugą typową usterką stacyjki, jest brak możliwości przekręcenia kluczyka, zablokowany w stacyjce kluczyk, i wtedy winny jest zamek stacyjki. Do tej naprawy będzie potrzebny nr VIN i kod Car Pass samochodu, bo autoryzowany serwis dobierze stacyjkę z katalogu producenta wg numeru nadwozia, a jej zamek producent dorobi pod istniejący kluczyk. W związku z tym czas oczekiwania na ten rodzaj usługi to u nas 6-7 dni, bo tyle czekamy na dostawę zamówionego u producenta elementu. Warto zaznaczyć, że dorobienie zamka jest mega precyzyjne, na podstawie kodu Car Pass, gdzie producent wie dokładnie, jaki układ ząbków (zapadek zamka) jest w danym egzemplarzu, a nie na podstawie kluczyka. Nie ma sensu zmieniać kluczyka, bo pasuje on przecież do zamków drzwi i klapy bagażnika. Jest możliwość wymiany samego zamka stacyjki, bez kostki elektrycznej.
Wymieniamy kostkę elektryczną, lub zamek stacyjki we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra F, G, H, J, K • Corsa • Adam • Karl • Insignia A, B • Vectra A, B, C • Mokka A • Zafira A, B, C • Crossland X • Grandland X • Meriva A, B • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.
Odradzamy posiadanie wielu przywieszek do klucza, które obciążają stacyjkę i mogą powodować jej przedwczesne uszkodzenie.
Częstotliwość awarii stacyjki rośnie z wiekiem samochodu, np. notujemy wymiany w modelach Corsa B, C, Meriva A, Astra F, G, Zafira A, Vectra B, Omega B. Z czasem usterki stacyjek mogą trafiać się w nowszych modelach typowo "stacyjkowych", np. Corsa D, E, Meriva B, Astra H, J, Zafira B, C, Vectra C, Insignia A. Statystycznie stacyjka jest jednak elementem niezawodnym i większość egzemplarzy Opla nigdy nie wymaga ingerencji w ten podzespół. Ale jeśli awaria już się zdarzy, zalecamy rozwagę w naprawie stacyjki. Można oczyścić wypalone styki kostki, jednak mechanicznie zbieramy wtedy warstwę ochronną z powierzni styków, o ile ta warstwa się zachowała. Z dużym prawdopodobieństwem brak kontaktu na stykach powróci, trudno oszacować w jakim terminie. Demontaż stacyjki też nie trwa pięć minut, szczególnie jeśli zerwane zostały łby śrub mocujących obejmę stacyjki do kolumny kierownicy (fabrycznie nie są zerwane). Rozebranie i złożenie kostki elektrycznej to już zegarmistrzowska robota. Awaria stacyjki może unieruchomić samochód nagle, w przygodnych warunkach. Stacyjka jest ciasno spasowana, ciągle używana, kostka elektryczna jest obciążana prądowo, a powierzchnie styków kostki - małe. Będzie nam trudno "łagodniej" traktować stacyjkę, o której wiemy, że jest "słaba". W razie usterki stacyjki awaryjny dojazd do celu podróży może nie być wykonalny. W związku z obecnością w stacyjce gęstych smarów i wspomnianym ciasnym spasowaniem elementów wykonanych zarówno z tworzyw sztucznych, jak i ze stopów metali, należy przypuszczać, że zmiana temperatury otoczenia (zima, lato) mogą ujawnić nieskuteczność naprawy dopiero po kilku miesiącach. Z tych wszystkich powodów zalecamy wymianę zamka lub kostki, a nie naprawę.
Obecnie w Oplach coraz częściej zamiast tradycyjnej stacyjki mamy systemy bezkluczykowe (Open&Start), gdzie wystarczy, że kluczyk jest w kieszeni kierowcy i można już uruchomić samochód (a wcześniej automatycznie odryglować zamki drzwi). Serwisy Dixi-Car nie notują tu awarii, sam przycisk Start Stop ma prostszą budowę niż stacyjka. Szerzej systemy bezkluczykowe weszły do użycia w marce Opel w 2013 r., wraz z pojawieniem się poliftingowej Insigni A (oczywiście Opel nadal porodukuje samochody ze stacyjkami na kluczyk). Pomimo że jest bezusterkowy, przycisk Start Stop mamy dostępny jako część zamienną. Zdjęcia z naszego sklepu poniżej.
Proste, czterostykowe złącze przycisku Start Stop. Wiązka elektryczna tradycyjnej stacyjki miałaby więcej przewodów.
Zobacz też:
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Najdłużej działający Autoryzowany Serwis OPEL w Warszawie
03.2025
Wydaje się, że Dixi‑Car jest najdłużej działającą obecnie Autoryzowaną Stacją Obsługi OPEL w Warszawie. Doświadczenie załogi ma ogromne znaczenie. Szczególnie w serwisie znajomość marki, jej niuansów, wpływają na jakość, szybkość i skuteczność.
I temat dotyka tak umiejętności skutecznej naprawy za pierwszym razem, ale przede wszystkim doświadczenia diagnostycznego, działań prewencyjnych, umiejętności pozyskania części, gdy w fabrykach są czasowe braki, dbanie o terminowość.
Dixi-Car działa pod tym samym zarządem od ponad 25 lat, duża część zespołu jest z firmą od samego początku, tj. roku 1998.
Byliśmy stabilnym serwisem Opla we współpracy z koncernem General Motors, PSA, a teraz Stellantis. Napawa nas to dumą.
Jednocześnie idziemy z duchem zmian w motoryzacji. Od 2023 roku jesteśmy autoryzowanym dealerem koreańskiej marki Ssangyong by KGM, a od początku 2024 r. także chińskiej marki BAIC.