Hybrydy od SsangYonga w tej chwili nie ma w sieci autoryzowanych salonów w Polsce. Jest w pełni elektryczny Torres EVX w atrakcyjnej cenie, z mega zasięgiem; oraz trwałe silniki benzynowe z opcją fabrycznej instalacji LPG. Dlaczego stanowią one alternatywę dla hybrydy, z punktu widzenia Polaka? Dlaczego KGM SsangYong nie ma hybrydy i czy będzie miał?
Miękka hybryda 48V - może będzie w modelach benzynowych KG Mobility na przełomie 2025 i 2026 roku. Nie jest to pewne. Z naszych informacji - SsangYong rozważa. Na hybrydę PHEV nie liczylibyśmy w obecnym otoczeniu, biorąc pod uwagę cenę tego rodzaju napędu i obecną wiedzę.
SsangYong wnosi opłaty za emisję w UE, zamiast stosować napęd hybrydowy. Może tak robić, bo jest średniej wielkości, wyspecjalizowanym producentem. Samochody z autoryzowanej polskiej sieci, dostępne w atrakcyjnych cenach, klient bez problemu rejestruje w wydziale komunikacji, mają homologację, itd. Czym wyróżniają się auta SsangYong KGM na tle dwóch innych marek koreańskich omówiliśmy tu.
Naszym zdaniem - nie warto. Hybryda komplikuje konstrukcję samochodu. Każda hybryda - i miękka hybryda 48V, i "zwykła" hybryda w stylu Toyoty, i najbardziej zaawansowana hybryda PHEV ładowana z gniazdka. Im starszy samochód, tym droższy będzie serwis. Dochodzi kwestia trwałości baterii. Pytanie o wartość samochodu po 10 latach, gdy bateria może utracić pojemność; szczególnie zasadne przy hybrydach PHEV. Jaki jest sens wożenia ciężkiego komponentu, zwiększania zużycia paliwa, gdy bateria nie ma takiej pojemności, jak dawniej, nie pozwala na rozsądny zasięg? A cena nowej baterii prawdopodobnie zaporowa.
Hybrydy wprowadzono na rynek nie dlatego, że są dobre dla klienta, tylko wymusiły to przepisy o emisji. A marketing zachwalił.
Oszczędność na paliwie z hybrydy można odrobić inaczej. Miękka hybryda - delikatnie operujemy pedałem gazu, hamujemy silnikiem - osiągniemy takie samo spalanie bez hybrydy jak z hybrydą. Hybryda HEV - nie osiągniemy tak niskiego spalania, ale i tak zyskujemy na niższym koszcie zakupu samochodu (plus jeździmy delikatnie, hamując silnikiem, i bez hybrydy obniżamy w SUVie zużycie benzyny do 4-5 l/100 km). Hybryda PHEV - jeśli ktoś ma fotowoltaikę i cierpliwość żeby często ładować - finansowo trzyma sie kupy dopóki samochód jest nowy. Na dłuższych trasach, oraz gdy samochód się zestarzeje, a zwłaszcza, gdy klient nie ma własnego podjazdu, garażu i gniazdka elektrycznego - jest wątpliwa. Biorąc pod uwagę cenę samochodu, phev ma szansę się zwrócić przy ekstremalnie wysokich przebiegach, a w porównaniu z gazem prawie nikomu się nie zwróci.
Hybrydę w polskich warunkach zastąpić może fabryczne LPG. SsangYong oferuje je, wręcz zachęca. Dostajesz gwarancję 5 lat na instalację gazową, tak jak na samochód. Decyzję podejmujesz tuż przed zakupem - instalację zakładamy w serwisie Dixi‑Car w ciągu 2‑3 dni.
Jest oszczędność na koszcie zakupu paliwa - jak w hybrydzie.
Jest jakaś ekologia - oczywiście dużo w tym reklamy, ale sam fakt, że LPG jest produktem ubocznym, nawet odpadem przy wydobyciu ropy, daje do myślenia.
Mamy względną pewność kosztów serwisu. Instalację, nawet zaniedbaną, można niewielkim kosztem doprowadzić do porządku, a w skrajnym przypadku w późniejszym okresie eksploatacji - zdemontować.
#
Hybryda jest pięknym hasłem, natomiast ma słabość - wozimy na pokładzie dwa rodzaje napędu. Nawet w przypadku miękkiej hybrydy, nawet jeśli założymy, że dynastarter zastępuje, w sensie masy, alternator i rozrusznik, mozolnie wprawiamy w ruch na każdych światłach ciężką baterię. Zgodnie z drugim prawem Newtona musi to kosztować dodatkową ilość energii, a więc spalonego paliwa.
Napęd hybrydowy nie jest perpetuum mobile. Nie dostarcza darmowej energii. Tylko wygładza nerwowe działanie kierowcy za kierownicą. Prostsze niż zakup hybrydy - kupić zwykły samochód z silnikiem benzynowym i poświęcić kilka wieczorów na refleksję i zmianę nawyków.
Hybryda też wymaga nauki - zgodne z intencją konstruktora używanie rekuperacji (odzysku energii przy intensywnym hamowaniu silnikiem) wymaga przyzwyczajenia. Nie ma mowy o łatwym przesiadaniu się pomiędzy hybrydą a samochodem pozbawionym tego systemu, bo dobiegi obu pojazdów będą radykalnie inne. Optymalnym z punktu widzenia spalania i ekologii, wydaje się nauczenie się i wyzyskanie możliwości jednego samochodu z trwałym silnikiem i zawieszeniem, a takie są modele od SsangYonga.
Piotr Damaziak
Menedżer ds. sprzedaży - Samochody nowe SsangYong KGM
Filip Hombek
Menedżer ds. sprzedaży - Samochody nowe KGM SsangYong
Piotr Orłowski
Menedżer ds. sprzedaży - Nowe auta SsangYong by KGM
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Rata od 959 zł/mc Kredyt z ratą stałą, 35% wpłaty, okres finansowania 96 miesięcy
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Już od 159 900 zł!!!
Już od 159 900 zł!!!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Zobacz też:
Fabryczne LPG do SsangYonga KGM
Specyfika silników KGM SsangYonga
SsangYong z Benzyną • z Dieslem