Ograniczniki prędkości służą różnym celom w osobowych i dostawczych Oplach. Przyjrzyjmy się, jak działają i jak można je włączyć lub wyłączyć. W dostawczych Oplach wprogramować/zdjąć ograniczenie pomoże serwis - opis usługi.
Po lewej: oplowska kierownica, przyciski tempomatu. Tymi na ciemnym tle obsługujemy funkcję ograniczenia prędkości. Po prawej: lampka, która świeci się na desce, gdy załączony jest ogranicznik prędkości. Ilustracja z Combo Life, w innych modelach Opla mogą być różnice.
Czytaj niżej o ograniczniku w dostawczych.
Ogranicznik ma tu pomóc kierowcy i kierowca sam ustawia maksymalną prędkość oraz włącza i wyłącza ograniczenie.
Typowo - ogranicznik ustawiamy na 50 km/h i załączamy go sobie w mieście. Nie znaczy to, że nie możemy jechać szybciej niż 50 km/h, ale musimy w tym celu "spenetrować pedałem gazu podłogę". Jest to tak zrobione, żeby kierowca czuł pewien dyskomfort wciskając gaz do podłogi, niemniej przyspieszenie powyżej limitu w sytuacji awaryjnej jest możliwe.
Oczywiście możemy też kulturalnie skasować limit odpowiednim przyciskiem tempomatu na kierownicy i ograniczenie prędkości nam znika, oraz gaśnie odpowiednia lampka na desce.
Tego typu ogranicznik prędkości towarzyszy tempomatowi, a jest to związane z tym, że łatwo i tanio producent może taki ogranicznik zaimplemementować przy współczesnym tempomacie, który współpracuje z elektronicznym pedałem gazu (pedał nie jest połączony linką/cięgnem elastycznym z przepustnicą przy silniku). Dawniej, gdy tempomat był luksusem (lata 90.), ograniczników prędkości nie było, ale też kabiny były słabiej wyciszone, a zawieszenia mniej doskonałe, więc kierowca miał większe możliwości oceny prędkości bez spoglądania na prędkościomierz.
Warto jeszcze dodać, że wraz z popularyzacją kamer przednich, rozpoznających znaki drogowe, a także fabrycznych nawigacji, coraz częściej mamy do czynienia w Oplach z adaptacyjnym ogranicznikiem prędkości, czyli nawet jeśli ustawimy sobie 50 km/h, ogranicznik zaproponuje nam zmianę na 40 km/h, albo na 60 km/h, jeśli kamera zobaczy dany znak albo nawigacja wyśle sygnał, że samochód znalazł się w strefie, gdzie ograniczenie prędkości jest inne niż zadane, np. 30 km/h w ścisłym centrum.
Poniżej 3-stronicowy fragment instrukcji Opla Combo Life, gdzie krok po kroku opisano, jak taki ogranicznik działa - podobnie jest w innych modelach Opla:
Instrukcja ogranicznika prędkości w Oplu Combo Life
Jak działa ogranicznik w twoim modelu? Googluj "instrukcja opel [tu wstaw swój model]", wejdź do pdf-a z intrukcją, CTRL+F (szukaj) i wpisz "ogranicznik". Zobacz też nasze instrukcje pdf samochodów Opel.
ubezpieczenie za 1 zł + Instalacja LPG za 1zł + promocyjne finansowanie - zapytaj o szczegóły!
ubezpieczenie za 1 zł + promocyjne finansowanie - zapytaj o szczegóły!
W dostawczych Oplach - Vivaro, Movano, Combo - również możemy mieć do czynienia z ogranicznikiem prędkości "pomagającym", czyli takim jak w osobowych, ale przede wszystkim mamy drugi - bardziej kontrowersyjny w oczach niektórych kierowców - ogranicznik programowany na stałe (zwany też kaganiec, lejce lub limiter) i mający stanowić realną przeszkodę do przeciążania samochodu i brawurowej jazdy. Menedżer floty, pracodawca może ustawić limit, by ograniczyć zużycie paliwa, wydłużyć "resursy", zmniejszyć awaryjność, prawdopodobieństwo wypadku, czy wręcz poprawić PR firmy na drodze.
Serwisy Dixi-Car wykonują usługę w Combo Life, Combo Cargo, Vivaro, Movano, zarówno:
Do obydwu w/w czynności potrzebny jest diagnoskop MDI, czyli standardowe wyposażenie ASO Opla.
Na ile ustawić prędkość?
Tu koszt usługi podłączenia Tech2/MDI do samochodu - zobacz.
Ale uwaga: w niektórych wersjach Movano B ustawienie ogranicznika jest płatne dla dealera - tzn. dealer, żeby skutecznie ogranicznik ustawić, musi wpłacić - w chwili pisania artykułu - 95 Euro importerowi. Dotyczy to Movano w wersjach z napędem na tylną oś, kołami bliźniakami i dmc 4,5 t oraz Movano bus dmc 3,9 t z napędem na tylną oś i z kołami pojedynczymi. Przy tych,w polskich warunkach rzadkich, wersjach Movano, nasz serwis przenosi na klienta dodatkowy koszt poniesiony na rzecz importera. W większości jednak dostawczych Opli w praktyce spotykanych w Polsce takiego dodatkowego kosztu nie ma, więc zostaje tylko opłata na rzecz serwisu za programowanie komputera samochodu.
Tak, w Movano B i Vivaro B jest dostępna do zamawiania opcja "Ogranicznik prędkości do ???", gdzie klient decyduje o tym, ile owe ??? mają wynosić. Skorzystanie z opcji w fabryce nie jest przeszkodą do późniejszych działań dostosowawczych w serwisie.
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L1H1 2,3 CDTI 136KM, niski przebieg, Vat23%, rok prod. 2021
od 69900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L3H2 2,3 CDTI 136KM, 2x Drzwi, Vat 23%, rok prod. 2019
od 65000 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Vivaro B L1H1 1,6 CDTI 120KM, serwis ASO, 2xdrzwi boczne,Vat23%, rok prod. 2018
od 43000 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Vivaro 9 osobowy L2H1 Niski Przebieg Bardzo Doinwestowane Vat23%, rok prod. 2018
od 56900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L3H2 2.3cdti 2xdrzwi WINDA Niski Przebieg Serwis ASO Vat23%, rok prod. 2020
od 78900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L3H2 2.3cdti 2xdrzwi Niski Przebieg Serwis ASO Vat23%, rok prod. 2020
od 78900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Renault Master L3H2 nowy model 2.3dci 2 drzwi Niski Przebieg Vat23, rok prod. 2022
od 88900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano 2.3 CDTI 150KM L2H2 Tempomat, Serwis Gwarancja Vat23%, rok prod. 2019
od 63500 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Fiat Scudo XL L3H1, AUTOMAT, Kamera, czujniki, Intelligrip, Vat23%, rok prod. 2022
od 69000 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L2H2 Lift 2.3 CDTI Niski Przebieg Jak Nowy VAT23%, rok prod. 2021
od 75900 zł
cena netto
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Ceny części BAIC vs konkurencja z Chin i Europy
07.2025
Ile kosztują części do BAIC w porównaniu z MG, BYD, Jaecoo i Škodą? Mowa o częściach oryginalnych każdego z producentów, bo zamienniki powinny być tańsze. BAIC wygrał z konkurencją - jego użytkownicy cieszą się niższymi cenami części.
Źródło: Motokomentator (YouTube), Boop Motoryzacja
Do porównania stanęły BAIC Beijing 5, MG HS, BYD Seal U DM‑i, Jaecoo J7 i Škoda Karoq. Ceny koszyka części na rys. 1, a w rozbiciu na poszczególne komponenty - rys. 2. Przytoczmy kilka tez z artykułu:
Tel. 22 716 30 20 wew. 3. Dział Części Autoryzowanego dealera BAIC Warszawa. Zapraszamy!