Ograniczniki prędkości służą różnym celom w osobowych i dostawczych Oplach. Przyjrzyjmy się, jak działają i jak można je włączyć lub wyłączyć. W dostawczych Oplach wprogramować/zdjąć ograniczenie pomoże serwis - opis usługi.
Po lewej: oplowska kierownica, przyciski tempomatu. Tymi na ciemnym tle obsługujemy funkcję ograniczenia prędkości. Po prawej: lampka, która świeci się na desce, gdy załączony jest ogranicznik prędkości. Ilustracja z Combo Life, w innych modelach Opla mogą być różnice.
Czytaj niżej o ograniczniku w dostawczych.
Ogranicznik ma tu pomóc kierowcy i kierowca sam ustawia maksymalną prędkość oraz włącza i wyłącza ograniczenie.
Typowo - ogranicznik ustawiamy na 50 km/h i załączamy go sobie w mieście. Nie znaczy to, że nie możemy jechać szybciej niż 50 km/h, ale musimy w tym celu "spenetrować pedałem gazu podłogę". Jest to tak zrobione, żeby kierowca czuł pewien dyskomfort wciskając gaz do podłogi, niemniej przyspieszenie powyżej limitu w sytuacji awaryjnej jest możliwe.
Oczywiście możemy też kulturalnie skasować limit odpowiednim przyciskiem tempomatu na kierownicy i ograniczenie prędkości nam znika, oraz gaśnie odpowiednia lampka na desce.
Tego typu ogranicznik prędkości towarzyszy tempomatowi, a jest to związane z tym, że łatwo i tanio producent może taki ogranicznik zaimplemementować przy współczesnym tempomacie, który współpracuje z elektronicznym pedałem gazu (pedał nie jest połączony linką/cięgnem elastycznym z przepustnicą przy silniku). Dawniej, gdy tempomat był luksusem (lata 90.), ograniczników prędkości nie było, ale też kabiny były słabiej wyciszone, a zawieszenia mniej doskonałe, więc kierowca miał większe możliwości oceny prędkości bez spoglądania na prędkościomierz.
Warto jeszcze dodać, że wraz z popularyzacją kamer przednich, rozpoznających znaki drogowe, a także fabrycznych nawigacji, coraz częściej mamy do czynienia w Oplach z adaptacyjnym ogranicznikiem prędkości, czyli nawet jeśli ustawimy sobie 50 km/h, ogranicznik zaproponuje nam zmianę na 40 km/h, albo na 60 km/h, jeśli kamera zobaczy dany znak albo nawigacja wyśle sygnał, że samochód znalazł się w strefie, gdzie ograniczenie prędkości jest inne niż zadane, np. 30 km/h w ścisłym centrum.
Poniżej 3-stronicowy fragment instrukcji Opla Combo Life, gdzie krok po kroku opisano, jak taki ogranicznik działa - podobnie jest w innych modelach Opla:
Instrukcja ogranicznika prędkości w Oplu Combo Life
Jak działa ogranicznik w twoim modelu? Googluj "instrukcja opel [tu wstaw swój model]", wejdź do pdf-a z intrukcją, CTRL+F (szukaj) i wpisz "ogranicznik". Zobacz też nasze instrukcje pdf samochodów Opel.
Instalacja LPG za 1zł + Promocyjne finansowanie
Cena 255 800 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
W dostawczych Oplach - Vivaro, Movano, Combo - również możemy mieć do czynienia z ogranicznikiem prędkości "pomagającym", czyli takim jak w osobowych, ale przede wszystkim mamy drugi - bardziej kontrowersyjny w oczach niektórych kierowców - ogranicznik programowany na stałe (zwany też kaganiec, lejce lub limiter) i mający stanowić realną przeszkodę do przeciążania samochodu i brawurowej jazdy. Menedżer floty, pracodawca może ustawić limit, by ograniczyć zużycie paliwa, wydłużyć "resursy", zmniejszyć awaryjność, prawdopodobieństwo wypadku, czy wręcz poprawić PR firmy na drodze.
Serwisy Dixi-Car wykonują usługę w Combo Life, Combo Cargo, Vivaro, Movano, zarówno:
Do obydwu w/w czynności potrzebny jest diagnoskop MDI, czyli standardowe wyposażenie ASO Opla.
Na ile ustawić prędkość?
Tu koszt usługi podłączenia Tech2/MDI do samochodu - zobacz.
Ale uwaga: w niektórych wersjach Movano B ustawienie ogranicznika jest płatne dla dealera - tzn. dealer, żeby skutecznie ogranicznik ustawić, musi wpłacić - w chwili pisania artykułu - 95 Euro importerowi. Dotyczy to Movano w wersjach z napędem na tylną oś, kołami bliźniakami i dmc 4,5 t oraz Movano bus dmc 3,9 t z napędem na tylną oś i z kołami pojedynczymi. Przy tych,w polskich warunkach rzadkich, wersjach Movano, nasz serwis przenosi na klienta dodatkowy koszt poniesiony na rzecz importera. W większości jednak dostawczych Opli w praktyce spotykanych w Polsce takiego dodatkowego kosztu nie ma, więc zostaje tylko opłata na rzecz serwisu za programowanie komputera samochodu.
Tak, w Movano B i Vivaro B jest dostępna do zamawiania opcja "Ogranicznik prędkości do ???", gdzie klient decyduje o tym, ile owe ??? mają wynosić. Skorzystanie z opcji w fabryce nie jest przeszkodą do późniejszych działań dostosowawczych w serwisie.
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L1H1 2,3 CDTI 136KM, niski przebieg, Vat23%, rok prod. 2021
od 75900 zł
cena brutto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L3H2 2,3 CDTI 136KM, 2x Drzwi, Vat 23%, rok prod. 2019
od 68900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Vivaro C Extra Long 2,0 CDTI 122KM, martwe pole VAT23, rok prod. 2021
od 60900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Peugeot Boxer 2.2 HDI 140KM L3H2 Navi Kamera Serwis Vat23%, rok prod. 2021
od 64900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Fiat Talento L1H1 2,0 DCI 120KM Kamera cofania czujniki nawigacja VAT23%, rok prod. 2020
od 54900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Ford Transit Custom 2,0 TDCI 130KM, Navi, Bluetooth, Automat, Vat23%, rok prod. 2023
od 81300 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano 2.3 CDTI 136KM L2H2 Serwis Vat23%, rok prod. 2021
od 72900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Renault Master 2.3 dci 163km L4H3 Nowy Model Navi Serwis Vat23%, rok prod. 2022
od 99900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Citroen Jumper L3H2 2,2 HDI 140KM Niski Przebieg Gwarancja VAt23%, rok prod. 2022
od 75900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Mercedes Sprinter 315CDI 150KM L4H2 maxdługi Blaszak kamery360 Vat23, rok prod. 2022
od 92900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano 2.3 CDTI 136KM L2H2 Serwis Gwarancja Vat23%, rok prod. 2020
od 72200 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano 2.3 CDTI 136KM L2H2 Serwis Gwarancja Vat23%, rok prod. 2020
od 72200 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano 2.3 CDTI 136KM L2H2 Serwis Gwarancja Vat23%, rok prod. 2020
od 67900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano 2.3 CDTI 136KM L2H2 Serwis Gwarancja Vat23%, rok prod. 2021
od 68300 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L3H2 2.3cdti 2xdrzwi WINDA Niski Przebieg Vat23, rok prod. 2020
od 74900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Vivaro 9 osobowy L2H1 Niski Przebieg Bardzo Doinwestowane Vat23%, rok prod. 2018
od 73900 zł
cena netto
NOWA LOKALIZACJA Opel Movano L3H2 2.3cdti 2xdrzwi WINDA Niski Przebieg Serwis ASO Vat23%, rok prod. 2020
od 73900 zł
cena netto
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Jeden z Najdłużej działających Serwisów OPEL w Warszawie
11.2025
Wydaje się, że Dixi‑Car Plaza, a wcześniej Dixi-Car, jest jedną z najdłużej działających obecnie Stacji specjalizujących się w Obsłudze samochodów OPEL w Warszawie. Doświadczenie załogi ma ogromne znaczenie. Szczególnie w serwisie znajomość marki, jej niuansów, wpływają na jakość, szybkość i skuteczność.
I temat dotyka tak umiejętności skutecznej naprawy za pierwszym razem, ale przede wszystkim doświadczenia diagnostycznego, działań prewencyjnych, umiejętności pozyskania części, gdy w fabrykach są czasowe braki, dbanie o terminowość.
Dixi-Car Plaza działa w podobnym składzie od blisko 30 lat. Część ekipy jest z firmą od samego początku, tj. roku 1998.
Byliśmy stabilnym autoryzowanym serwisem Opla we współpracy z koncernami General Motors, PSA, Stellantis. Teraz obraliśmy ścieżkę serwisu niezależnego, jednak specjalizującego się. Napawa nas to dumą.
Jednocześnie idziemy z duchem zmian w motoryzacji. Od 2023 roku jesteśmy autoryzowanym dealerem i serwisem koreańskiej marki Ssangyong by KGM, a od początku 2024 r. także chińskiej marki BAIC.