Ograniczniki prędkości służą różnym celom w osobowych i dostawczych Oplach. Przyjrzyjmy się, jak działają i jak można je włączyć lub wyłączyć. W dostawczych Oplach wprogramować/zdjąć ograniczenie pomoże serwis - opis usługi.
Po lewej: oplowska kierownica, przyciski tempomatu. Tymi na ciemnym tle obsługujemy funkcję ograniczenia prędkości. Po prawej: lampka, która świeci się na desce, gdy załączony jest ogranicznik prędkości. Ilustracja z Combo Life, w innych modelach Opla mogą być różnice.
Czytaj niżej o ograniczniku w dostawczych.
Ogranicznik ma tu pomóc kierowcy i kierowca sam ustawia maksymalną prędkość oraz włącza i wyłącza ograniczenie.
Typowo - ogranicznik ustawiamy na 50 km/h i załączamy go sobie w mieście. Nie znaczy to, że nie możemy jechać szybciej niż 50 km/h, ale musimy w tym celu "spenetrować pedałem gazu podłogę". Jest to tak zrobione, żeby kierowca czuł pewien dyskomfort wciskając gaz do podłogi, niemniej przyspieszenie powyżej limitu w sytuacji awaryjnej jest możliwe.
Oczywiście możemy też kulturalnie skasować limit odpowiednim przyciskiem tempomatu na kierownicy i ograniczenie prędkości nam znika, oraz gaśnie odpowiednia lampka na desce.
Tego typu ogranicznik prędkości towarzyszy tempomatowi, a jest to związane z tym, że łatwo i tanio producent może taki ogranicznik zaimplemementować przy współczesnym tempomacie, który współpracuje z elektronicznym pedałem gazu (pedał nie jest połączony linką/cięgnem elastycznym z przepustnicą przy silniku). Dawniej, gdy tempomat był luksusem (lata 90.), ograniczników prędkości nie było, ale też kabiny były słabiej wyciszone, a zawieszenia mniej doskonałe, więc kierowca miał większe możliwości oceny prędkości bez spoglądania na prędkościomierz.
Warto jeszcze dodać, że wraz z popularyzacją kamer przednich, rozpoznających znaki drogowe, a także fabrycznych nawigacji, coraz częściej mamy do czynienia w Oplach z adaptacyjnym ogranicznikiem prędkości, czyli nawet jeśli ustawimy sobie 50 km/h, ogranicznik zaproponuje nam zmianę na 40 km/h, albo na 60 km/h, jeśli kamera zobaczy dany znak albo nawigacja wyśle sygnał, że samochód znalazł się w strefie, gdzie ograniczenie prędkości jest inne niż zadane, np. 30 km/h w ścisłym centrum.
Poniżej 3-stronicowy fragment instrukcji Opla Combo Life, gdzie krok po kroku opisano, jak taki ogranicznik działa - podobnie jest w innych modelach Opla:
Instrukcja ogranicznika prędkości w Oplu Combo Life
Jak działa ogranicznik w twoim modelu? Googluj "instrukcja opel [tu wstaw swój model]", wejdź do pdf-a z intrukcją, CTRL+F (szukaj) i wpisz "ogranicznik". Zobacz też nasze instrukcje pdf samochodów Opel.
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Cena 253 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
W dostawczych Oplach - Vivaro, Movano, Combo - również możemy mieć do czynienia z ogranicznikiem prędkości "pomagającym", czyli takim jak w osobowych, ale przede wszystkim mamy drugi - bardziej kontrowersyjny w oczach niektórych kierowców - ogranicznik programowany na stałe (zwany też kaganiec, lejce lub limiter) i mający stanowić realną przeszkodę do przeciążania samochodu i brawurowej jazdy. Menedżer floty, pracodawca może ustawić limit, by ograniczyć zużycie paliwa, wydłużyć "resursy", zmniejszyć awaryjność, prawdopodobieństwo wypadku, czy wręcz poprawić PR firmy na drodze.
Serwisy Dixi-Car wykonują usługę w Combo Life, Combo Cargo, Vivaro, Movano, zarówno:
Do obydwu w/w czynności potrzebny jest diagnoskop MDI, czyli standardowe wyposażenie ASO Opla.
Na ile ustawić prędkość?
Tu koszt usługi podłączenia Tech2/MDI do samochodu - zobacz.
Ale uwaga: w niektórych wersjach Movano B ustawienie ogranicznika jest płatne dla dealera - tzn. dealer, żeby skutecznie ogranicznik ustawić, musi wpłacić - w chwili pisania artykułu - 95 Euro importerowi. Dotyczy to Movano w wersjach z napędem na tylną oś, kołami bliźniakami i dmc 4,5 t oraz Movano bus dmc 3,9 t z napędem na tylną oś i z kołami pojedynczymi. Przy tych,w polskich warunkach rzadkich, wersjach Movano, nasz serwis przenosi na klienta dodatkowy koszt poniesiony na rzecz importera. W większości jednak dostawczych Opli w praktyce spotykanych w Polsce takiego dodatkowego kosztu nie ma, więc zostaje tylko opłata na rzecz serwisu za programowanie komputera samochodu.
Tak, w Movano B i Vivaro B jest dostępna do zamawiania opcja "Ogranicznik prędkości do ???", gdzie klient decyduje o tym, ile owe ??? mają wynosić. Skorzystanie z opcji w fabryce nie jest przeszkodą do późniejszych działań dostosowawczych w serwisie.
Opel Vivaro B L1H1 1,6 CDTI 120KM, serwis ASO, 2xdrzwi boczne,Vat23%, rok prod. 2018
od 49999 zł
cena netto
Renault Master 2.3 dci 145km L4H3 Nowy Model Navi Serwis Vat23%, rok prod. 2022
od 118900 zł
cena brutto
Opel Movano L2H2 Lift 2.3 CDTI Navi Niski Przebieg Jak Nowy VAT23%, rok prod. 2021
od 77500 zł
cena netto
Opel Movano 2.3 CDTI 150KM L2H2 Tempomat, Serwis Gwarancja Vat23%, rok prod. 2019
od 69100 zł
cena netto
Opel Vivaro C Extra Long 2,0 CDTI 122KM, kamera, navi, ACC, HUD, rok prod. 2020
od 68900 zł
cena netto
Opel Movano L3H2 2.2 cdti 140KM Kamera Niski Przebieg Serwis Vat23%, rok prod. 2022
od 83600 zł
cena netto
Ford Transit 350 L4H3 2.0tdci Navi Kamera Niski Przebieg Serwis ASO Vat23%, rok prod. 2023
od 105600 zł
cena netto
Opel Movano B lift 2,3 CDTI 136KM, L3H2 klima auto, kamera, czujniki, Vat23%, rok prod. 2021
od 74700 zł
cena netto
Fiat Scudo XL L3H1, AUTOMAT, Kamera, czujniki, Intelligrip, Vat23%, rok prod. 2022
od 81300 zł
cena netto
Opel Vivaro C Extra Long 1,5 CDTI 102KM, 2xDrzwi, Kamera, Bardzo niski przebieg, Vat23%, rok prod. 2020
od 65000 zł
cena netto
Citroen Jumper L2H2, 2,2 HDI 165KM, Kamera, fotel komfortowy, klima auto, VAt23%, rok prod. 2020
od 63900 zł
cena netto
Opel Vivaro C Extra Long 2,0 CDTI 150KM klima, kolor ekran, niski przebieg, 3os, rok prod. 2021
od 67400 zł
cena netto
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Dixi-Car drugim dealerem w Polsce!
01.2025
Dixi-Car drugim największym dealerem KGM - SsangYong - BAIC w Polsce. Mieszkańcy Warszawy i Mazowsza kupują nasze samochody. Ile? W 2024 roku tylko z naszego salonu wyjeżdżało po 20-50 sztuk miesięcznie. Marki motoryzacyjne nowe w Polsce. Ale czy tyle osób mogłoby się mylić?
Gwarancja 5 lat na auta z Chin i Korei to jedno. Jednak wybór człowiek podejmuje po dotknięciu samochodu w salonie i po jeździe próbnej. Były to w 2024 roku decyzje na 'Tak'.
W Warszawie jest już cztrech dealerów BAIC. W 2024 roku byliśmy Top 1 dealerem w stolicy. Jako pierwsi wchodziliśmy na Mazowszu w nasze marki. Słyszeliśmy od klientów, że "z wami przynajmniej jest o czym porozmawiać".
Stoimy na pudle - z wymagającym (bariera językowa), nowym w Polsce produktem. Który jednak możemy z czystym sumieniem polecić.