Pompa cieczy chłodzącej graniczy z pojęciem "elementu eksploatacyjnego" - wytrzymuje w Oplach do 150‑200 tys. km. Chociaż raz w życiu samochodu zachodzi potrzeba wymiany pompy, szczególnie jeśli jest napędzana paskiem rozrządu. Na jakie objawy zyżucia pompy wody powinno się być wyczulonym? Czy skrajnie wyeksploatowana pompa może zatrzymać silnik? Tłumaczymy na podstawie doświadczeń techników serwisu OPEL Dixi‑Car.
—Gdy pompa wody jest napędzana paskiem zębatym rozrządu - wymieniamy pompę obligatoryjnie wraz z zestawem rozrządu, przy przebiegu opisanym w literaturze przez producenta, np. 6 lat / 150 000 km, bowiem pompa wodna uważana jest za najsłabszy punkt węzła rozrządu. W przypadku, kiedy pompa cieczy chłodzącej nie jest napędzana paskiem zębatym rozrządu, wymieniamy ją w momencie awarii - najczęściej wyciek, głośna praca. Nie ma wskazanego interwału na wymianę pompy wodnej, która jest poza układem rozrządu - mówi szef BOK serwisu Opel Dixi-Car Warszawa/Raszyn.
Wymieniamy pompę wody we wszystkich modelach Opla. Zalecamy oryginalną część zamienną - element jest mocno obciążony - termicznie, mechanicznie, chemicznie.
Pompę wymieniamy zawsze z uszczelką (oryginalne pompy zamienne Opel ją mają), warto też zastosować nowe śruby przytrzymujące pompą wodną do silnika.
Warto wymieniać przy okazji zmiany pompy wodnej, także płyn (chłodziwo) na nowe - oferta.
Środki ostrożności: temperatura cieczy chłodzącej w chłodnicy ciśnieniowego układu chłodzenia może znacznie przekraczać temperaturę wrzenia roztworu w warunkach ciśnienia atmosferycznego. Zdjęcie korka zbiornika wyrównawczego, gdy układ chłodzenia jest rozgrzany i pod ciśnieniem, spowoduje natychmiastowe i gwałtowne wrzenie roztworu z wybuchową siłą. W wyniku tego ciecz chłodząca może zalać silnik, błotniki i opryskać osobę odkręcającą korek. Może to spowodować poważne obrażenia ciała.
Pompa jest newralgicznym elementem, ponieważ brak pompowania powoduje równie szybki "zgon" silnika, jak brak pracy ludzkiego serca. Do uszkodzenia uszczelki pod głowicą przy braku "krążenia", może dojść w ciągu kilkudziesięciu sekund. Oczywiście zobaczymy wtedy intensywne ulatnianie się oparów zagotowanego płynu spod maski. Do zablokowania pompy dochodzi w praktyce rzadko. Wcześniej przez długi czas pompa będzie sygnalizowała swój koniec głośną pracą.
Z punkty widzenia użytkownika to podstawowe pytanie, bowiem odpowiedź na nie decyduje o tym, kiedy wymienić pompę. Pompy wody schowane pod obudową rozrządu, napędzane paskiem rozrządu, w Oplach wymienia się po ok. 150 tys. km lub po 6 latach. Z uwagi na trudny dostęp do pompy interwał pokrywa się z wymianą paska rozrządu. Skoro płacimy za usługę ustawienia faz rozrządu, przy okazji wydaje się rozsądne wymianić pompę. Chyba, że właściciel samochodu zdecyduje inaczej, lub mechanik osłucha i podpowie, że stara pompa jest w stanie doskonałym.
Pompa cieczy chłodzącej może być też napędzana paskiem wielorowkowym alternatora, wspomagania kierownicy. Tu dostęp do pompy jest prostszy, widać ją po podniesieniu maski, więc łatwiej odwlekać wymianę pompy, w oczekiwaniu na wyraźne sygnały zużycia, jak gwizd czy wyciek.
Pompa wody napędzana paskiem wielorowkowym. Ta konkretna część pasuje do Opli Agila A, Corsa C D, Meriva A, Tigra B, Astra H J z silnikami 1.3 CDTi.
Prosta pompa cieczy chłodzącej, napędzana paskiem rozrządu. Przedstawiona na zdjęciu część pasuje do Opli Omega B, Zafira A, Vectra A B, Frontera A, Calibra, Astra F G H, Antara - silniki benzynowe 1.8, 2.0, 2.2, 2.4, Diesle 1.7. Jak widać, pompa wody w marce Opel może nie być związana z konkretnym silnikiem, a bardziej z przedziałem roczników i pojemności silnika (wydajność pompy).
Tradycyjna pompa w silnikach spalinowych ma dość prostą budowę (jednak wysokiej jakości materiały) - jak na zdjęciach powyżej. Taka tradycyjna pompa wodna jest wirową pompą odśrodkową typu łopatkowego. Pompa składa się z obudowy z wlotem cieczy chłodzącej i kanałami wypływowymi, oraz z wirnika. Wirnik, przypominający koło młyńskie, zamontowany jest na wałku pompy, ma płaskie lub zakrzywione łopatki. Ruch wirowy wirnika powoduje odrzucenie cieczy chłodzącej na zewnątrz, pod wpływem siły odśrodkowej. Wałek wirnika wsparty jest na jednym lub więcej łożysk, które nie wymagają smarowania. W przypadku uszczelnionego łożyska smar nie może wyciec, zaś brud i woda nigdy się do niego nie dostają. Odśrodkowa konstrukcja pompy jest pewnym jej zabezpieczeniem, gwarancją długotrwałej pracy. Pompa taka może przepuścić odłamki metalu, dlatego rzadko dochodzi do mechanicznego zablokowania (niemniej są takie przypadki).
Ze sprzęgłem elektromagnetycznym, np. w Insigni B 2.0 CDTi. Pompa SWP jest wyłączana na czas rozgrzewania silnika. Pompa pozostaje wyłączona do czasu, gdy czujnik w głowicy silnika oraz czujnik na termostacie osiągną wstępnie zdefiniowaną temperaturę. Również prędkość obrotowa i obciążenie silnika decydują o załączeniu sprzęgła pompy przez moduł sterujący silnika. Pompa SWP jest napędzana przez pasek wielorowkowy, aby zmniejszyć hałas koła pasowego pompy wodnej. Pompa SWP nie jest wyposażona w wirnik typu otwartego, jak na zdjęciach powyżej, ale w zamknięty wirnik z tworzywa sztucznego, przypominający koło młyńskie, w celu zwiększenia wydajności.
Druga pompa cieczy występuje np. w Astrze K 1.6 Diesel. Dodatkowa elektryczna pompa wodna tłoczy ciecz chłodzącą z silnika do nagrzewnicy kabiny - w czasie, gdy silnik nie pracuje. Pomaga to utrzymać komfort w kabinie przy niskiej temperaturze otoczenia (poniżej 4,4°C). Dodatkową pompę spotyka się w Oplach z systemem start/stop. Bez dodatkowej pompy elektrycznej sterownik mógłby przedwcześniej wybudzać silnik z trybu 'Stop', ze względu na obniżenie komfortu termicznego w kabinie.
Zapraszamy do serwisu Dixi-Car na wymianę pompy, również wraz z rozrządem. Doradzimy!
Zobacz też:
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!