Filtr GPF jest zabudowany na rurze za kolektorem wydechowym.
Filtr GPF w samochodach marki Opel występuje od roku modelowego 2018, podobnie jak u innych producentów. Montowany w układzie wydechowym silników benzynowych, ma za zadanie wyłapywać cząstki sadzy. Jak eksploatować samochód z filtrem GPF? Na ile niezawodny i żywotny jest to element? Jak we właściwej eksploatacji filtra GPF może pomóc serwis?
GPF, czyli Gasoline Particulate Filter (filtr cząstek stałych, benzyna) - chodzi o smog i zdrowie ludzi. Ponad dekadę wcześniej podobne filtry, pod nazwą DPF, wprowadzono do Diesli. Nie ma jeszcze pełnego obrazu niezawodności i żywotności filtrów GPF, ale prawdopodobnie będą żyły tyle, ile cały samochód. Powody są dwa:
Z praktyki serwisu: W chwili obecnej (2020) serwis OPEL Dixi-Car nie odnotowuje awarii filtrów GPF, a minęły już 3 lata od ich wprowadzenia do obiegu.
Astra, Corsa, Insignia, Crossland X, Grandland X, Mokka X, Zafira Life, Adam - ogólnie wszystkie modele z silnikami benzynowymi. Egzemplarze z roku modelowego 2018 i nowsze, spełniające normę emisji Euro 6d-Temp i wyższe.
Regeneracja serwisowa może obniżyć zapełnienie filtra sadzą do 30%, czyli jest mniej skuteczna, niż regeneracja w trakcie jazdy. Niemniej regeneracja serwisowa może być jedynym wyjściem w przypadku gdy:
W sprzyjających warunkach od 15 minut wzwyż.
A w warunkach niesprzyjających, takich jak długie zjazdy w dół, jazda miejska, praca na biegu jałowym? Maksymalnie ok. 60 minut (zależnnie od wersji i roku modelowego) - po tym czasie wypalanie zakończy się, nawet jeśli w filtrze wciąż jest sadza. Inne sytuacje, kiedy regenracja może się zakończyć przedwcześnie to:
Uwaga: Jeżeli regeneracja zostanie przerwana przedwcześnie, przy następnym uruchomieniu silnika (na zimno lub na ciepło) lampki/komunikaty dotyczące regeneracji zaświecą się ponownie, a regeneracja rozpocznie się ponownie z chwilą spełnienia warunków roboczych (przede wszystkim odpowiednio wysoka temperatura silnika).
Częste przejazdy na krótkich dystansach, zwłaszcza późną jesienią, zimą, wczesną wiosną (niskie temperatury). Wysoka emisja sadzy, a jednocześnie układ wydechowy i jednostka napędowa nie osiągają temperatury roboczej.
Po ok. 20 przerwanych regeneracjach (dokładna liczba zależy od modelu i rocznika) - zapala się nam na desce lampka MIL (Malfunction Indicator Lamp), czyli lampka "Awaria silnika", a w jednostce centralnej zapisywany jest błąd. Wtedy warto pojawić się w serwisie, w celu oczyszczenia filtra GPF w warunkach serwisowych, oraz wykasowania błędu. Zanim zmaterializuje się scenariusz, w którym to już nawet serwis nie będzie w stanie wypalić sadzy i zajdzie konieczność wymiany filtra GPF. A filtr taki kosztuje kilka tysięcy złotych.
Tak samo, jak dla filtra cząstek stałych w silniku wysokoprężnym: wartość obciążenia sadzą filtra GPF jest połączeniem wartości matematycznych (obliczenie oparte na profilu jazdy) i fizycznych (na podstawie różnicy ciśnień).
Nie, ponieważ paliwo benzynowe, które mogłoby ew. przedostać się do miski olejowej w trakcie próby regeneracji szybko odparuje. Dlatego też nie zachodzi rozcieńczanie oleju.
Odłączenie akumulatora nie przyniesie skutku w żadną stronę, bieżący stan jest pamiętany. Wymiana ECU (jednostki centralnej) samochodu zeruje bieżącą wartość obciążenia filtra GPF sadzą, jednak już jazda próbna z prędkością 80 km/h przywróci tę wartość. Komunikaty na desce są pomocą dla użytkownika, ich ew. ukrycie wprowadza w błąd samego kierowcę, nikogo innego. Dopiero ew. wymiana filtra GPF niesie potrzebę manipulacji, tzn. trzeba zresetować poziom sadzy, ponieważ pamiętana jest wartość sprzed wymiany.
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Dixi-Car drugim dealerem w Polsce!
01.2025
Dixi-Car drugim największym dealerem KGM - SsangYong - BAIC w Polsce. Mieszkańcy Warszawy i Mazowsza kupują nasze samochody. Ile? W 2024 roku tylko z naszego salonu wyjeżdżało po 20-50 sztuk miesięcznie. Marki motoryzacyjne nowe w Polsce. Ale czy tyle osób mogłoby się mylić?
Gwarancja 5 lat na auta z Chin i Korei to jedno. Jednak wybór człowiek podejmuje po dotknięciu samochodu w salonie i po jeździe próbnej. Były to w 2024 roku decyzje na 'Tak'.
W Warszawie jest już cztrech dealerów BAIC. W 2024 roku byliśmy Top 1 dealerem w stolicy. Jako pierwsi wchodziliśmy na Mazowszu w nasze marki. Słyszeliśmy od klientów, że "z wami przynajmniej jest o czym porozmawiać".
Stoimy na pudle - z wymagającym (bariera językowa), nowym w Polsce produktem. Który jednak możemy z czystym sumieniem polecić.