Praktyka eksploatacji auta z filtrem GPF. Pomoc serwisu

Filtr GPF, podnośnik serwis

Filtr GPF jest zabudowany na rurze za kolektorem wydechowym.

Filtr GPF w samochodach marki Opel występuje od roku modelowego 2018, podobnie jak u innych producentów. Montowany w układzie wydechowym silników benzynowych, ma za zadanie wyłapywać cząstki sadzy. Jak eksploatować samochód z filtrem GPF? Na ile niezawodny i żywotny jest to element? Jak we właściwej eksploatacji filtra GPF może pomóc serwis?

GPF, czyli Gasoline Particulate Filter (filtr cząstek stałych, benzyna) - chodzi o smog i zdrowie ludzi. Ponad dekadę wcześniej podobne filtry, pod nazwą DPF, wprowadzono do Diesli. Nie ma jeszcze pełnego obrazu niezawodności i żywotności filtrów GPF, ale prawdopodobnie będą żyły tyle, ile cały samochód. Powody są dwa:

  • temperatury w układzie wydechowym silnika benzynowego są wyższe, co ułatwia wypalanie sadzy
  • producenci dopracowali te układy

Z praktyki serwisu: W chwili obecnej (2020) serwis OPEL Dixi-Car nie odnotowuje awarii filtrów GPF, a minęły już 3 lata od ich wprowadzenia do obiegu.

 

W których modelach Opla montowany jest GPF?

Astra, Corsa, Insignia, Crossland X, Grandland X, Mokka X, Zafira Life, Adam - ogólnie wszystkie modele z silnikami benzynowymi. Egzemplarze z roku modelowego 2018 i nowsze, spełniające normę emisji Euro 6d-Temp i wyższe.

 

Aktywna/dynamiczna regeneracja (przez użytkownika)

  • uruchamia się sama w trakcie jazdy
  • zapewnia niezawodną pracę filtra GPF (wypala się sadza z filtra)
  • regeneracja dynamiczna uruchamia się, gdy spełnione są następujące warunki:
  • umiarkowanie dynamiczny profil jazdy: prędkość 60 km/h lub wyższa, raczej jazda poza miastem, zmiany obciążenia (przyspieszanie/przyhamowywanie), jednak nie jazda z pełnym obciążeniem
  • temperatura cieczy chłodzącej w przedziale od 50°C do 115°C (= normalna temperatura robocza), temperatura innych podzespołów również normalna
  • brak zapisanych w układzie błędów dotyczących GPF
  • czas trwania regeneracji: 15-60 minut

Regeneracja GPF w serwisie

Regeneracja serwisowa może obniżyć zapełnienie filtra sadzą do 30%, czyli jest mniej skuteczna, niż regeneracja w trakcie jazdy. Niemniej regeneracja serwisowa może być jedynym wyjściem w przypadku gdy:

  • miało miejsce ok. 20 nieudanych prób regeneracji przez użytkownika w czasie jazdy i zapaliła się lampka awarii silnika oraz został zapisany błąd w pamięci komputera
  • filtr GPF nie jest przepełniony, ale użytkownik przewiduje w najbliższym czasie wyłącznie delikatną jazdę (może wtedy zlecić serwisowi "prewencyjne" oczyszczenie filtra GPF)

 

Serwis Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 4

pon-pt 7.30-18.30, sob 8-14

Serwis Radom

(48) 360 98 26 wew. 1

pon-pt 8-18, sob 9-14

 

Ile trwa regeneracja GPF w trakcie normalnej jazdy?

W sprzyjających warunkach od 15 minut wzwyż.

A w warunkach niesprzyjających, takich jak długie zjazdy w dół, jazda miejska, praca na biegu jałowym? Maksymalnie ok. 60 minut (zależnnie od wersji i roku modelowego) - po tym czasie wypalanie zakończy się, nawet jeśli w filtrze wciąż jest sadza. Inne sytuacje, kiedy regenracja może się zakończyć przedwcześnie to:

  • jeżeli silnik zostanie wyłączony przez kierowcę
  • jeżeli w trakcie regeneracji zostanie wykryta usterka podzespołów, które są istotne dla spalania - układy wtryskowy, dolotowy, zapłonowy (w tym awarie czujników)
  • ostre przyspieszanie i hamowanie w dużych odstępach czasu

Uwaga: Jeżeli regeneracja zostanie przerwana przedwcześnie, przy następnym uruchomieniu silnika (na zimno lub na ciepło) lampki/komunikaty dotyczące regeneracji zaświecą się ponownie, a regeneracja rozpocznie się ponownie z chwilą spełnienia warunków roboczych (przede wszystkim odpowiednio wysoka temperatura silnika).

 

Kiedy regeneracja GPF jest utrudniona?

Częste przejazdy na krótkich dystansach, zwłaszcza późną jesienią, zimą, wczesną wiosną (niskie temperatury). Wysoka emisja sadzy, a jednocześnie układ wydechowy i jednostka napędowa nie osiągają temperatury roboczej.

Po ok. 20 przerwanych regeneracjach (dokładna liczba zależy od modelu i rocznika) - zapala się nam na desce lampka MIL (Malfunction Indicator Lamp), czyli lampka "Awaria silnika", a w jednostce centralnej zapisywany jest błąd. Wtedy warto pojawić się w serwisie, w celu oczyszczenia filtra GPF w warunkach serwisowych, oraz wykasowania błędu. Zanim zmaterializuje się scenariusz, w którym to już nawet serwis nie będzie w stanie wypalić sadzy i zajdzie konieczność wymiany filtra GPF. A filtr taki kosztuje kilka tysięcy złotych.

 

Jak jest obliczane lub mierzone "obciążenie GPF" (stopień zapełnienia filtra sadzą)?

Tak samo, jak dla filtra cząstek stałych w silniku wysokoprężnym: wartość obciążenia sadzą filtra GPF jest połączeniem wartości matematycznych (obliczenie oparte na profilu jazdy) i fizycznych (na podstawie różnicy ciśnień).

 

Czy regeneracja wpływa na trwałość oleju, podobnie jak w silniku wysokoprężnym?

Nie, ponieważ paliwo benzynowe, które mogłoby ew. przedostać się do miski olejowej w trakcie próby regeneracji szybko odparuje. Dlatego też nie zachodzi rozcieńczanie oleju.

 

Czy mają sens próby obejścia systemu, typu odłączanie akumulatora, żeby zniknął komunikat z deski rozdzielczej?

Odłączenie akumulatora nie przyniesie skutku w żadną stronę, bieżący stan jest pamiętany. Wymiana ECU (jednostki centralnej) samochodu zeruje bieżącą wartość obciążenia filtra GPF sadzą, jednak już jazda próbna z prędkością 80 km/h przywróci tę wartość. Komunikaty na desce są pomocą dla użytkownika, ich ew. ukrycie wprowadza w błąd samego kierowcę, nikogo innego. Dopiero ew. wymiana filtra GPF niesie potrzebę manipulacji, tzn. trzeba zresetować poziom sadzy, ponieważ pamiętana jest wartość sprzed wymiany.

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

Kierowca poprawia lusterko

Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka

Działamy zgodnie z zasadami higieny

 

 

Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?

02.2021

Linia produkcyjna Opel Insignia po liftingu

"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?

Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:

  • Wszystko z powodu niedoboru półprzewodników na całym świecie. Są one niezbędne m.in. w układach sterowania silnikiem i systemach wspomagania kierownicy.
  • Pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost popytu na podzespoły elektroniczne używane w laptopach, telefonach komórkowych oraz w samochodach.
  • sytuację utrudniają również amerykański sankcje, nałożone na Chiny
  • Brak półprzewodników dotyka cały przemysł samochodowy.
  • Przestój będzie trwał co najmniej kilka dni.

Niedługo.

Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?

Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".

Zobacz

Sezonowa promocja serwisu
Promocja sezonowa serwisu. Odgrzybienie klimy od 79 zł. Pióra wycieraczek z wymianą od 115 zł.

Zobacz ceny
Umów się na serwis mechaniczny/elektroniczny
Umów się na serwis mechaniczny

Wypełnij formularz
Umów się na serwis blacharsko-lakierniczy
Umów się na serwis blacharski

Wypełnij formularz
Ceny przeglądów okresowych
OT-15, OT-30, itd.

zobacz cenę przeglądu


 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Wiosenna promocja serwisu Opel. Przegląd, odgrzybienie klimatyzacji, rabat na akcesoria. Konkurs - 10 wideorejestratorów kenwood