Silnik wysokoprężny 1.9 CDTI, stosowany m.in. w Oplach Vectra C, Zafira B (zobacz używane). Na wyjściu wydechu, pod turbo, widoczny katalizator. Od silnika 2.0 CDTi (Insignia, Zafira C, Astra IV) w tym miejscu jest filtr DPF.
Normy emisji Euro mają numery od 1 do 6. W jakich latach obowiązywały i jakie katalizatory stosuje Opel w swoich silnikach benzynowych i Diesla, aby normy emisji spełnić?
W samochodach osobowych.
Norma | Euro 1 | Euro 2 | Euro 3 | Euro 4 | Euro 5a | Euro 5b | Euro 6 | Euro 6.2 (Euro 6d‑TEMP, Euro 6d) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Homologacje od | 01.07.1992 | 01.01.1996 | 01.01.2000 | 01.01.2005 | 01.09.2009 | 01.09.2011 | 01.09.2014 | 01.09.2017 |
Rejestracje samochodów od | 01.01.1993 | 01.01.1997 | 01.01.2001 | 01.01.2006 | 01.01.2011 | 01.01.2013 | 01.09.2015 | 01.09.2018 |
CO tlenek węgla | 3,16 | 1,0 | 0,64 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, zastępuje dotychczasową procedurę NEDC |
HC + NOx węglowodory + tlenki azotu |
1,13 | 0,7-0,9 | 0,56 | 0,3 | 0,23 | 0,23 | 0,17 | |
NOx | 0,5 | 0,25 | 0,18 | 0,18 | 0,08 | |||
PM cząstki stałe masowo | 0,18 | 0,08-0,10 | 0,05 | 0,025 | 0,005 | 0,005 | 0,005 | |
PN cząstki stałe ilościowo | 6x108 | 6x108 |
Każdy silnik benzynowy (samochodów obecnie na rynku, nie zabytków) wyposażony jest w trójfunkcyjny reaktor katalityczny (katalizator), który spełnia następujące funkcje:
Dodatkowym sposobem redukcji tlenków azotu jest obniżanie temperatury spalania paliwa w cylindrze. Realizowane jest to poprzez dodawanie do dostarczanego powietrza spalin z poprzedniego cyklu spalania. Funkcja ta może być realizowana na dwa sposoby:
Silniki Diesla wyposażone są w:
Zmiany w Dieslach w związku z normą emisji Euro 6
W związku z zaostrzaniem się wymogów w zakresie emisji ilości tlenków azotu (NOx), konieczne było wprowadzenie dodatkowych rozwiązań pozwalających na ich spełnienie. W tym momencie w autach marki Opel stosowane są dwa rozwiązania:
Więcej o Dieslach Euro 6:
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Wraz z normą emisji Euro 6.2, która obowiązuje nowe samochody od ok. połowy 2018 r. - więcej - zmieniła się metodyka pomiaru emisji - z NEDC na WLTP. Nagle wzrosła w tabelkach z danymi technicznymi emisja CO2. Realne spalanie niewiele się jednak zmieniło. Wyjaśniamy dlaczego...
Ze strony klientów flotowych mogą się pojawiać pytania typu „dlaczego wzrosła emisja średnia CO2 (wyrażona w g/km), a my mamy np. restrykcyjne limity dla tego parametru?” Poniżej wyjaśniamy, o ile wzrosła i jak zmieniła się metodologia pomiaru.
przygotowane przez niezależną firmę na zlecenie Ministerstwa Transportu Danii. Przebadano Zafirę Diesel w dwóch różnych wersjach.
I test
II test (inna wersja Zafiry)
Więcej na stronie 19 raportu. W raporcie również porównania modeli innych marek.
Pierwszy sprzedany w Polsce BAIC BJ30 z Dixi-Car. Zapraszamy!
03.2025
Hybrydowy BAIC na polskie drogi. Niskie spalanie i 6,9 sek. do setki. Pierwszy nabywca BJ30 w polskiej sieci Baika wybrał go w Dixi‑Car. Na zdjęciu Agnieszka, która spisała pierwszą umowę na BJ30 w Polsce.
Zaawansowana hybrydowa konstrukcja - samochód marzeń. 6,45 l benzyny na 100 kilometrów, przy dużym i wysokim samochodzie terenowym 4x4. Moc systemowa 280 KM. Imponujące przyspieszenie z nowoczesnym automatem. Nie ładujemy baterii z gniazdka!
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!