Czy OPEL ma Ocynkowane blachy?

Karoseria Opel ADAM na linii produkcyjnej

Ocynkowana i pokryta podkładem karoseria Opla ADAMa na linii produkcyjnej w Eisenach, Niemcy. Gdzie fabryki?

 

Lakierownanie na czerwono Opel ADAM

Lakierowanie na czerwono Opla ADAMa, fabryka w Eisenach, Niemcy.

W jakich modelach Opla są, były ocynkowane blachy? Co daje ocynk? Jak się zachowuje przy naprawie blacharskiej? Zapytaliśmy doradcę naszego serwisu blacharsko-lakierniczego...

 

W jakich latach i modelach Ople miały, mają ocynkowane blachy?

W chwili obecnej każdy nowy Opel dostępny w salonie jest ocynkowany. Dzięki temu możemy oferować 12-letnią gwarancję na perforację dla samochodów osobowych i 6-letnią dla samochodów dostawczych.

Historycznie ocynk w Oplach był na pewno od Astry II (G), czyli w modelach wchodzących na rynek od 1998 r. Wymieńmy niektóre z tych modeli:

Co było wcześniej - nie wiemy. Być może niektóre modele były ocynkowane w całości lub częściowo. Nie mamy dokładnych danych.

 

Czy samochody były, są całe ocynkowane (po dach), czy tylko wybrane elementy?

Samochody Opel były, są cynkowane całe i obustronnie – nadwozia zatapiane są w wannach z cynkiem. Nazywa się to cynkowanie ogniowe, jego główną zaletą jest fakt, iż cynk wlewa się w każdy otwór i warstwa cynku jest gruba zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz karoserii. Jest kilka wyjątków, np. Astra II cała była ocynkowana do modelu 2001 (prod. do poł. 2001 r.), a potem częściowo.

 

Ocynk vs brak ocynku – trwałość blach z praktyki blacharni

Ocynkowanie nadwozia jest kluczową sprawą dla jego trwałości, dodatkowa warstwa zabezpieczenia blachy, jest ważna w miejscach na pierwszy rzut oka niewidocznych dla klienta. Podwozie czy nadkola to elementy wyjątkowo narażone na oddziaływanie warunków zewnętrznych. W Oplach te miejsca są nie tylko ocynkowane ale i pokrywane dodatkową warstwą zabezpieczenia lakieru – tzw. baranek. Podwozie w miejscach newralgicznych zabezpieczane jest także grubą warstwą polimeru. W przypadku blach nieocynkowanych ciężko mówić o trwałości, gdyż każde uszkodzenie powłoki lakierniczej skutkuje natychmiastowym powstaniem ogniska korozji, brak ocynku można było zaobserwować w przypadku dostawczych mercedesów z lat 1995-2003 których poszycia dosłownie zjadane były przez korozję.

 

Jak ocynk się zachowuje po naprawie blacharskiej – czy nadal spełnia swoją funkcję, czy dochodzi do uszkodzenia? Czy blacharnia ma możliwość odtworzenia ocynku albo podobnie działającej powłoki na naprawianym elemencie?

W przypadku naprawy lakierniczej, w której nie wymagana jest ingerencja blacharska, fabryczna warstwa ocynku nie jest naruszana i naprawa nie wpływa w żaden sposób na jej żywotność. W przypadku napraw bardziej inwazyjnych, takich jak wymiana błotnika tylnego czy pasa tylnego, usuwana jest miejscowo fabryczna warstwa ocynku. Po naprawie blacharskiej, nową warstwę cynku nakłada się przy pomocy metody ogniowej – rozgrzany palnikiem blok cynku wtapia się w połączenie blach, a następnie dodatkowo zabezpiecza się sprayami cynkowymi miejsce połączeń od wewnątrz profilu.  Stąd naprawiany element, czy też wymieniany, utrzymuje swoje wartości zabezpieczenia antykorozyjnego.

 

Jak rozpoznać ocynk – brak ocynku w warunkach polowych?

Niestety nie ma możliwości sprawdzenia, czy samochód jest ocynkowany bez dokładnej analizy – należy usunąć lakier wraz z fabrycznym podkładem, i przy użyciu palnika podgrzać powłokę – jeśli zacznie strzelać – jest ocynk.

Jeżeli chodzi o sprawdzanie ocynku palnikiem, to jest to taki „domowy” sposób; zgodnie z normami należy to robić przy użyciu warstwomierza magnetycznego wg EN ISO 2178. Ale to norma i badanie możliwe do wykorzystania do blachy która nie jest zapodkładowana ani nie jest polakierowana.

 

Sól drogowa a ocynk? Co może uszkodzić powłokę cynkową?

Sól drogowa, ani żadne warunki pogodowe bezpośrednio nie są w stanie uszkodzić powłoki cynkowej. Dopiero jej usunięcie może skutkować powstaniem ognisk korozji – ocieranie o powłoki sąsiadujące, czy elementy niemetalowe, jak listwy chromowe, zderzaki, lusterka. Należy pamiętać, że cała warstwa ocynku schowana jest pod warstwą lakieru bezbarwnego, bazowego i podkładu. Stąd też trzeba dużo, by w zabezpieczonym warstwą ocynku aucie powstała korozja. W oplach widać to w przypadku Astry H, która miała miejsca newralgiczne – listwa chromowa na kapie bagażnika i drzwi pod lusterkiem – przez ocieranie elementów o siebie powstawały tam ogniska korozji. W chwili obecnej w Astrze J nie ma żadnego problemu z korozją a zlecenia gwarancyjne na perforację nie występują w praktyce naszego serwisu blacharskiego prawie w ogóle, mimo iż na drogach jeżdzą już prawie 8-letnie samochody.

 

Czy Diamondbrite jest porównywalny z ocynkiem?

Powłoka na lakier Diamondbrite to zupełnie inna technologia niż ocynk. Diamondbrite to preparat nakładany na lakier gotowego samochodu; ocynk jest pod lakierem - na blasze i nakładany w fabryce. Antykorozyjne, antyperforacyjne działanie ocynku jest znacznie skuteczniejsze. Ale też Diamondbrite do czego innego ma służyć - poprawie wyglądu samochodu, łatwiejszemu myciu, zachowaniu połysku lakieru. Mimo powyższego, Diamondbrite działa przy okazji zbieżnie z ocynkiem, tzn. może odkładać w czasie początki korozji, poprzez spowolnienie destrukcji lakieru, który przecież chroni blachę przed wdarciem się tam wilgoci, soli.

 

 

Maski samochodów Opel, fabryka, produkcja

Maski stalowe też są ocynkowane w nowszych Oplach. Na fot. produkcja aluminiowych masek w fabryce w Keiserslautern, Niemcy, specjalizującej się w podzespołach (maski, ramy przednie, zwrotnice przednie, tylne osie) i silnikach Diesla 2.0.

 

Linia produkcyjna klatka nadwozia Opel Astra V

Szkielet nadwozia i płyta podłogowa też są ocynkowane w nowszych Oplach. Na fot. produkcja Astry V w fabryce w Ellesmere Port, Wielka Brytania. Astra V produkowana jest też w Gliwicach.

 

 

Zobacz też:

Usługi blacharskie w Dixi-Car

Pytania o blacharkę

 

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

Kierowca poprawia lusterko

Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka

Działamy zgodnie z zasadami higieny

 

 

Pytania wg modelu

Omega

Frontera

 

 

 

 

 

Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?

02.2021

Linia produkcyjna Opel Insignia po liftingu

"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?

Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:

  • Wszystko z powodu niedoboru półprzewodników na całym świecie. Są one niezbędne m.in. w układach sterowania silnikiem i systemach wspomagania kierownicy.
  • Pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost popytu na podzespoły elektroniczne używane w laptopach, telefonach komórkowych oraz w samochodach.
  • sytuację utrudniają również amerykański sankcje, nałożone na Chiny
  • Brak półprzewodników dotyka cały przemysł samochodowy.
  • Przestój będzie trwał co najmniej kilka dni.

Niedługo.

Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?

Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".

Zobacz



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy Opel Crossland 2021 cena